کد خبر: 332772
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
بازدید 1303
یک شاعر باید مهارت درست خواندن شعر را یاد بگیرد

انجمن شاعران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با حضور کارشناس آفرینش‌های ادبی و مربی ادبی کانون و اعضا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، انجمن شاعران نوجوان کانون استان همدان با حضور اعضا،  محمدتقی‌توکلی کارشناس آفرینش‌های ادبی و  مهدی‌طراوتی مربی ادبی برگزار شد.

در این برنامه حسین زرنقاب- فاطمه محسنلو از اعضای انجمن اشعار خود را خواندند.

سپس مربی ادبی گفت: یک شاعر باید قبل از تشخیص وزن اشعار به‌ صورت سماعی، مهارت و توانایی درست خواندن شعر را بداند.

مهدی طراوتی با بیان اینکه اگر شعر درست خوانده شود در حقیقت وزن آن به درستی درک می‌شود، ادامه داد: برای این‌که بتوانیم اشعار را درست بخوانیم مطالعه‌ آثار سعدی، مولانا، حافظ و به‌ویژه اشعار شاعران سبک هندی و نیمایی (مانند صائب و نیما)  لازم است وحتی آثار موسیقی سنتی ایرانی بهترین نمونه‌های شعرخوانی است.

 کارشناس آفرینش های ادبی اصول علم عروض را کاملا علمی و منطقی دانست و گفت: برانگیزی احساس و خیالی بودن شعر منجر به سیال و شناور بودن آن و تفسیر شعر به دل‌خواه خواننده و گاهی قرارگرفتن خواننده به جای شاعر می‏‌شود.

محمدتقی توکلی افزود: پیشنهاد می کنم که کتابهای متناسب با  شناخت قالب، اوزان، عرض و قافیه مانند آثار دکتر سیروس سمیسا و دکتر دبیر سیاقی را مطالعه کنید.

وی خاطرنشان کرد: مطالعه در آثار شاعران مطرح و صاحب سبک می‌تواند ما را کمک کند که بهتر کشف کنیم و بهتر ببینیم.

همچنین در این جلسه در خصوص خاستگاه شعرخیال و تصاویر هنرمندانه و این که شعر می‌تواند به عنوان یک بنای منسجم انسان را در میان پیچ و خم‌های  معانی خود متحیر سازد و لذت دریافت‌های شاعرانه را به مخاطب شعر منتقل کند صحبت کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =