کد خبر: 332987
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
بازدید 1021
مربیان از معجزه بازی با کودک غفلت نکنند

یک روانشناس حوزه کودک و نوجوان در نحوه ارتباط‌گیری با کودکان گفت: در ارتباط و جذب کودکان از معجزه بازی با آنها غفلت نکنید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، امروز یک روانشناس حوزه کودک و نوجوان در خصوص ارتباط و جذب کودک در برنامه اتاق فرمان اظهار کرد: این برنامه به صورت تعاملی است و باید همه شما مربیان و مدیران مراکز کانون در این گفتگو مشارکت داشته باشید.

مریم عمادی در پاسخ به این پرسش که تعامل و ارتباط چیست؟ گفت: ارتباط عبارت است از هرگونه تعاملی که شامل انتقال پیام باشد و ارتباط را با تبادل کلامی و غیرکلامی افراد می‌توان تعریف کرد.

وی با بیان اینکه ارتباط موثر یعنی چه؟، ادامه داد: ارتباط موثر یعنی تبادل افکار، اندیشه، احساسات و اطلاعات با دیگران به صورت موثر.

عمادی تصریح کرد: در کل می‌توان گفت که ارتباط موثر یعنی فهمیدن و درک شدن که یک ارتباط جانی و دلی است و اقتضای کار کودک است که او را بفهمیدم و درک کنیم و این در مجموع می‌شود همدلی.

وی افزود: چند اصل برای ارتباط موثر با کودک وجود دارد که اولین و مهم‌ترین آن دادن احساس امنیت به کودک است که این احساس بنیادی‌ترین احساس است.

این استاد دانشگاه افزود: اصل بعدی اعتمادسازی در رابطه است و بعد شناخت نیازهای پنجگانه کودک و برآورده کردن آن نیازها.

وی با بیان اینکه اصل چهارم به رسمیت شناختن دنیای کودکان و احترام به قواعد دنیای کودکان است، تأکید کرد: اصل پنجم همدلی با احساسات و نیازهای کودکان و اصل آخر پرورش استقلال کودکان است.

عمادی به معجزه بازی برای ارتباط‌گیری اشاره و تصریح کرد: مربیان عزیر هرگز از معجزه بازی با کودک غافل نکنید.

وی به ارتباط با کودکان سخت و نحوه ارتباط‌گیری با آنها اشاره و خاطرنشان کرد: در هنگام مواجه با این کودکان که به سختی صحبت کرده و ارتباط می‌گیرند باید در مرحله  اول با بازی و رفتارهای یخ شکن شروع کنیم و در جلب توجه کودک تعمدا اشتباه کنیم.

مربیان از معجزه بازی با کودک غفلت نکنند

این روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد: کودکان، دانشمندان کنجکاوی هستند که از این خصلت استفاده کنید و در ذهن او علامت سوال ایجاد کنید.

وی با بیان اینکه برای کودکان وقت بگذارید و آنها را خوب ببینید، بیان کرد: در این دیدن، زخم‌های پنهان او را ببینید و رفتارهای کودک را از رفتار خانواده‌اش جدا کنید و به او فرصت " خود بودن" را بدهید.

عمادی افزود: ما بزرگترها باید باور کنیم که کودکان دنیای متعلق به خود را دارند و آنها یک فرد با همه ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند.

وی گفت: در هنگام برخورد و کار با کودکان در عین صمیمیت، قاطعیت خود را در رفتار با آنها حفظ کنید.

این استاد دانشگاه به برخی اشتباهات رایج مربیان تربیتی و آموزشی اشاره و اظهار کرد: رفتار کودکان را پیش‌بینی و قضاوت نکنید، در جمع آنها را سرزنش نکنید و کودکان را هرگز تهدید نکنید که رفتار بدش را به والدینش اطلاع می‌دهید.

وی ادامه داد: این را به یاد داشته باشیم که از نقاط ضعف کودک استفاده و سوءاستفاده نکنیم.

مربیان از معجزه بازی با کودک غفلت نکنند

عمادی در خصوص چند علم که یک مربی و فردی که با کودکان ارتباط دارد باید بداند توضیح داد و گفت: یک مربی باید نیازهای بنیادی کودک را بداند، تیپ شخصیتی او را بشناسد که بهترین mbti  است.

وی افزود: یک مربی باید بازی‌های مهارت‌های زندگی کودک را بداند و مهم‌تر از همه اختلالات رایج کودکان مانند اوتیسم، اختلال یادگیری و ... را بشناسد و اطلاعات داشته باشد.

این روانشناس حوزه کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: همچنین یک مربی باید به هوش‌های هشت‌گانه،IQ  و EQ و روش‌های تنبیه و تشویق اشراف داشته باشد.

وی به پنج نیاز در کودکان اشاره کرد و گفت: کودکان به بقا، قدرت، عشق، آزادی و تفریح نیاز دارند و بدانید در پس هر رفتاری خواسته‌ای نهفته است و در پس هر خواسته‌ای نیازی وجود دارد.

مربیان از معجزه بازی با کودک غفلت نکنند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =