نویسنده و کارشناس آموزش و پژوهش استان ایلام:

دانایی و پرسشگری را با نقد اصولی کتاب با حضور اعضا تقویت و محکم کنید

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام، مرتضی حاتمی نویسنده و کارشناس آموزش و پژوهش کانون استان در نشست مجازی «صمیمانه با کتاب» که به مناسبت هفته کتاب، از سوی آفرینش‌های ادبی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام برگزار شد، ضمن تشریح اصول نقد کتاب، گفت: بایستی مطالعه و نقد کتاب، به عنوان یک رفتار عمومی و دائمی در میان مربیان جریان داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت نقد منصفانه و آگاهانه در فضای ادبی جامعه گفت: دنیای انسان معاصر، لبریز از پیچیدگی و پرسش است و نقد منصفانه و همراه با رعایت اصل بی‌طرفی و شفافیت و علمی، توجه و استناد به منطق و استدلال، می‌تواند برخی از ابهامات و پرسش‌های انسان را برطرف کند و پاسخ دهد و مسیر به سمت پویایی و رشد ادبی در جامعه را هموار کند.

وی ادامه داد: نقد علمی و روان‌شناسانه، دریچه‌ای تازه به دنیای انسان معاصر باز می‌کند.

وی ادامه داد: در نقد کتاب، توجه به چهارچوب‌های مصوب، تحلیل محتوایی، بررسی جامع و جهانشمول، داشتن نگاه مثبت به اثر و کشف لایه‌های زیرین و پنهان اثر تا کشف التذاذ ادبی در متن، یک فضیلت و رفتار حرفه‌ای است که موجب معرفی اثر به مخاطب می شود تا خواننده در انتخاب یا رد اثر، بهتر تصمیم بگیرد.

حاتمی با توصیه به مربیان و کارشناسان کانون گفت: کتاب در کانون پرورش فکری، زیربنایی‌ترین و مهم‌ترین ابزار تربیتی است که تمام فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و پژوهشی و… زیر چتر این واسطه مهم فرهنگی، شکل و قابلیت اجرایی می‌گیرند و لازم است که مطالعه و نقد کتاب، به عنوان یک رفتار عمومی و دائمی در میان مربیان جریان داشته باشد.

وی تصریح کرد: برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب با حضور کودکان و نوجوانان و اعضای ارشد مراکز فرهنگی هنری کانون، منجر به بروز قابلیت‌های رفتاری و شخصیتی می‌شود و نقد حضوری و با هدایت مربی، می‌تواند علاوه بر کشف و واکاوی اندیشه‌های پنهان در متن، به مخاطب کمک می کند تا به التذاذ ادبی دست پیدا کند و اشتیاق به کتاب و خواندن را در او تقویت کند.

حاتمی افزود: آگاهی و دانایی هر جامعه، به میزان کتابخوانی کودکان و نوجوانان آن جامعه مربوط است و جامعه‌ای رو به رشد و تعالی خواهد بود که کتابخوانی عادت مستمر کودکان و نوجوانانش باشد و بخشی از تقویت و نهادینه کردن این عادت، بر عهده مربیان کانون پرورش فکری است.

وی تصریح کرد: دانایی و پرسشگری را با نقد اصولی کتاب با حضور اعضا و روزآمدکردن دانش و معلومات خود، در جامعه هدف تقویت و محکم کنید.

نویسنده رمان نوجوان «راز کوچه‌باغ هفت توت» دامه داد: در رویارویی به پرسش‌های بسیار اعضا، به کتاب‌های روزآمد و نقدهای امروزی مسلط باشید و با چراغ کتاب بر مسیر گام‌های اعضا، روشنایی هدیه دهید.

   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =