ارزش‌های مذهبی را از طریق قصه‌ به کودکان منتقل کنیم

محمدعلی زارع پیش‌کسوت کانونی و فعال فرهنگی در حاشیه مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره قصه‌گویی توجه و تمرکز بر قصه‌های مذهبی در استان قم را ضروری عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، محمدعلی زارع پیش‌کسوت کانونی و فعال فرهنگی در حاشیه مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره قصه‌گویی توجه و تمرکز بر قصه‌های مذهبی در استان قم را ضروری عنوان کرد.

محمدعلی زارع ۳۰ سال  در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خدمت کرده است. از مربی‌گری تئاتر تا مربی مسئول فرهنگی، مدیرکلی کانون در دو استان و معاونت هماهنگی امور استانها در ستاد کانون پرورش فکری. وی پس از بازنشستگی نیز از کار فرهنگی دست نکشیده و مرکز گل نرگس را ویژه فعالیت‌های فرهنگی هنری برای کودکان و در مسجد مقدس جمکران تاسیس و ۱۲ سال نیز در این مرکز به خدمت‌رسانی به کودکان و تربیت مربیان پرداخته است.

زارع  چندین دوره نیز داور جشنواره‌های قصه گویی استانی، منطقه‌ای و کشوری کانون پرورش فکری بوده است. در گفتگویی کوتاه در حاشیه مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره قصه‌گوپی در قم نظر او را درباره جشنواره و قصه‌ها جویا شدیم.

ارزش‌های مذهبی را از طریق قصه‌ به کودکان منتقل کنیم
زارع درباره قصه‌گوها گفت: قصه‌گویی‌ها بسیار خوب بود و مربیان و اعضای نوجوانان بسیار توانمند ظاهر شدند. از قصه‌هایی که به زبان بومی و قمی اجرا شد بسیار لذت بردم و تبحر و آینده برخی قصه گویان نوجوان را بسیار درخشان می‌بینم که قطعا نتیجه تلاش مربیان در کنار اعضاست. برنامه ریزی و مدیریت اجرایی جشنواره نیز بسیار خوب بود و فضای شاد و دلچسبی را فراهم آورده بود.

وی افزود: اکثر قصه‌گویان سعی می‌کردند پس از یک مقدمه وارد جریان اصلی قصه شوند. من فکر می‌کنم گاهی شروع بی‌مقدمه هم خود به نوعی ابتکار و خلاقیت است و ضروری نیست همه قصه‌ها مقدمه داشته باشند. که برخی قصه‌ها در این جشنواره نیز چنین بودند.  و شاید اینکه قصه‌گو  هربار یک سبک برای ورود به قصه داشته باشد و هربار مقدمه نداشته باشد غافلگیرانه‌تر و جذاب تر باشد. چرا که شیوه ورود به قصه بسیار با اهمیت است و اگر ورود خوب باشد مخاطب را تا انتها با خود می‌کشاند و در مقابل اگر ورود تکراری باشد و جذاب نباشد کودک با مربی همراه نمی‌شود.

زارع در خصوص قصه‌های آیینی و سنتی اظهار داشت: از نظر من نقالی هنری مردانه است. نقالی نوجوان پسری که شاهنامه را با داستان حاج قاسم پیوند داده بود بسیار برایم جالب توجه بود و اجرای بسیار خوبی داشت. نقالی خانم‌ها نیز با صلابت بود ولی سلیقه من این است که این هنر برای آقایان مناسبت‌تر است.

زارع در پایان گفت: تمام تشریفات جشنواره و آموزش‌های اجرا شده همه برای اجرای یک قصه خوب است. قصه باید تاثیرگذار باشد و پیامی را منتقل کند و اگر پیامی منتقل نشود، قصه‌گویی جایگاهی ندارد.  از این رو به نظر می‌رسد در شهر مذهبی قم که الگویی در این زمینه است بهتر است به سمت انتخاب قصه‌هایی پیش برویم که بر ارزش‌ها تاکید کند و جنبه مذهبی داشته باشد.

وی تاکید کرد: در انتخاب قصه‌های مذهبی نیز خیلی مهم است چه قصه‌ای انتخاب کنیم و چگونه آن را روایت کنیم. لازم نیست حتما به سراغ  قصه‌های قرآنی برویم. چنان‌که بسیاری از قصه‌های قرآنی نیز مناسب بچه‌ها نیست. باید برنامه آموزشی و پژوهشی در این حوزه تدارک دیده شود که چه نوع قصه‌های مذهبی و کدام ارزش‌های مذهبی مناسب است که روی آن‌ها کار کنیم و در غالب قصه‌ها به بچه‌ها منتقل کنیم. 

مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۲ تا ۲۳ آبان در استان قم برگزار شد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =