مطالعه، باعث خلق معنای جدید در ذهن خواننده می‌شود

وزیر آموزش و پرورش معتقد است: خواندن، رابطه معنایی بسیار نزدیکی با اندیشیدن دارد. اگر خواندن را دقیق معنی کنیم پی می‌بریم که در خواندن، خواننده خالق معنای جدید است؛ معنایی که از برهمکنش او، متن و دانش پیشین‌ شکل می‌گیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی‌مراد صحرایی در آیین رونمایی از طرح پویش ملی کتاب‌خوانی و ۱۴ عنوان کتاب از تازه‌های نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: هر خواننده‌ای از هر متنی برداشت خاص خود را دارد زیرا مایه نویسنده را با دانش خود ترکیب کرده و معنای جدیدی خلق می‌کند. بسیاری از متخصصان خواندن می‌گویند معنا نه در متن است و نه در خواننده بلکه حاصل برهم‌کنش این دو می‌باشد.

صحرایی تکمیل کرد: خواندن یکی از مهم‌ترین درون‌دادهای پرورش اندیشه و اندیشیدن است، برخی از متخصصان خواندن را اندیشیدن در بین خطوط معنی می‌کنند؛ یعنی خواندن اگرچه می‌تواند در نوع ساده روخوانی باشد اما خواندنی که به پروریدن اندیشه منتهی می‌شود برداشت خواننده در درون کلمه‌ها نیست بلکه فراتر از آن است. جامعه‌ای که خواننده باشد جامعه‌ی اندیشمندی است و زمینه پیشرفت در آن بسیار بیشتر از جوامع دیگر است.

مطالعه، باعث خلق معنای جدید در ذهن خواننده می‌شود

او تصریح کرد: گفته شده که افراد را بر اساس چیزی که می‌خوانند می‌شود شناخت، حرف دقیقی است. یکی از زمینه‌های شناخت انسان‌ها پی بردن به علائق آن‌ها در خواندن است.   ملتی که خواندن در آن رایج باشد پویا است و این از افتخارهای جمهوری ‌اسلامی ‌ایران است که سالانه صدها هزار عنوان کتاب در آن چاپ می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر تسریع در حوزه نشر بیان کرد: ما در حوزه نشر باید پویایی بیش از این داشته باشیم. سرعت تحولات در جهان خارج بسیار بالا است. حوزه نشر در ذات خود کند است و دلیل آن زمان‌بر بودن روند نقل اندیشه در کتاب است. درخواست من از مدیرعامل کانون، آینده‌پژوهی در حوزه کتاب است تا بتوانند موضوع‌های مورد نیاز آینده را استخراج و متناسب با آن کتاب تولید کنند.

مطالعه، باعث خلق معنای جدید در ذهن خواننده می‌شود

صحرایی در پایان عنوان کرد: هویت ملی و محلی ما پر از قهرمان و الگو است. این قهرمان‌ها باید از طریق کتاب و پویانمایی منتقل شود. کسی که می‌نویسد پیش از آن می‌اندیشد و می‌داند چگونه اندیشه‌ها را ساختارمند کند. تقویت توانایی نویسندگی باید مورد توجه آموزش و پرورش رسمی و غیررسمی ما قرار بگیرد. هر کودک ایرانی باید قصه‌ای برای خودش داشته باشد، با آن قصه زندگی و رشد کند. در طرح کانون مدرسه یکی از خواسته‌های من این است مربیان به مدرسه بروند و برای دانش‌آموزان قصه بگویند.

آیین رونمایی از طرح پویش ملی کتاب‌خوانی و تازه‌های نشر کانون روز شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =