دست مربیان پرورشی را طبق فرمایش مقام معظم رهبری پر می‌کنیم/ ظرفیت‌های کانون در اختیار مدارس

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گردهمایی مدیران کل آموزش‌وپرورش در مشهد با اشاره به طرح «کانون مدرسه» از اشتراک امکانات و ظرفیت‌های کانون در مدارس خبرداد و اکران دانش‌آموزی بچه زرنگ را نیازمند تلاش بیشتر دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، چهاردهمین گردهمایی مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها و اعضای شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری در مشهد مقدس برگزار شد.

حامد علامتی مدیرعامل کانون با ابراز خرسندی از حضور کانون در گردهمایی آموزش‌وپرورش گفت: رویکرد ما در کانون تولی‌گری است. در گذشته کانون مستقل عمل می‌کرد و تصدی‌گری داشت؛ ولی امروزه کانون پرورش فکری در نقاط تجمعی کودکان و نوجوانان، مانند مسجد، مدرسه، گردهمایی‌ها و نقاط تجمع، کانون‌های اصلاح و تربیت و... حضور پیدا کرده است.

مدیر عامل کانون افزود: پیش از این، کانون فقط در ۱۰۰۰ مرکز خود حضور داشت و منتظر می ماندیم که کودکان و نوجوانان به ما مراجعه کنند؛ ولی اکنون ما خودمان را به مخاطب خواهیم رساند آنهم در قالب مواجهه حجیم مخاطب با محصولات کانون همانند بچه زرنگ که خودمان را به مخاطب رساندیم حال آنکه پیش از این چنین رویکردی نبود. بسیاری از انیمیشن‌های کانون و حتی برخی کتاب‌ها دیده نشده بود؛ ولی الان در هر فروشگاه یا بازارهای اینترنتی حتما با محصولات کانون مواجه می شوید و این رویکرد کانون، فراگیر خواهد شد.

علامتی افزود: کانون در نقش پشتیبان پرورشی مدارس ایفای نقش می‌کند درحالی‌که قبلاً نقش مستقل در نظر گرفته شده بود. در حال حاضر سعی می‌کنیم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری دست مربیان پرورشی را پر کنیم و برای اجرای این رویکرد از سوی کانون نماینده دانش‌آموزی در مدارس شده است و تا این لحظه در بیش از ۸۰۰ مدرسه نماینده دانش‌آموزی از سوی کانون تعریف شده است که وظیفه این نماینده‌ها کمک‌کردن به مربیان پرورشی و آوردن امکانات و ظرفیت کانون به مدارس است.

مدیرعامل با معرفی طرح کانون مدرسه گفت: برنامه‌ی ملی «کانون مدرسه» ذیل تفاهم‌نامه سه ساله با وزارت آموزش‌وپرورش طراحی شده است و تاکنون تعداد ۸۰۶ مرکز فرهنگی هنری باهدف برگزاری برنامه ملی کانون مدرسه  با حداقل ۲هزار مدرسه همکاری و تعامل را آغاز کرده‌اند.

علامتی با اشاره به راه‌اندازی باشگاه‌های تخصصی جدیدی که در کانون آغاز شده است گفت: در کانون باشگاه پرورش استعدادهای برجسته ادبی کشور در قالب استعدادهای شعر و داستان‌نویسی را راه‌اندازی کرده‌ایم که این باشگاه فعالیت خودش را به‌صورت ملی آغاز کرده است و حدود ۶۰ استعداد برجسته از سراسر کشور شناسایی و در بخش شعر فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که به مدت سه سال ادامه پیدا می‌کند. بخش داستان‌نویسی هم به‌زودی آغاز خواهد شد. ما در کانون به دنبال پرورش‌ شاعران، ادیبان و هنرمندان برجسته هستیم و به همین منظور باشگاه‌های تخصصی علمی، ادبی و هنری شکل‌ گرفته است.

ظرفیت‌های کانون را به مدارس می‌آوریم /برای اکران دانش‌آموزی بچه زرنک تلاش کنید

وی با اشاره به آغاز پویش کتاب‌خوانی گفت: ما در کانون کار را با کتاب آغاز با کتاب ادامه و با کتاب ختم می‌کنیم و به‌منظور ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، و غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان پویش ملی «خوانش کتاب»؛ هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی به شکل سراسری از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بستر شاد آغاز شده و تا پایان سال تحصیلی ادامه خواهد یافت. این برنامه به‌موازات برنامه ملی «کانون مدرسه» در مدارس کشور پیگیری و اجرا می‌شود.

علامتی هدف این پویش را توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در میان دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها و تقویت سواد خواندن از طریق تقویت مهارت‌های دیداری، شنیداری، گفتاری و خوانش دانست.

مدیر عامل کانون با اشاره به انیمیشن سینمایی بچه زرنگ گفت: انیمیشن سینمایی بچه‌زرنگ محصول مشترک کانون با گروه «هنرپویا» است.

فیلم در بازه دو ماه از شروع اکران، رکورد پر فروش‌ترین فیلم کودک تاریخ سینما ایران را از آن خود کرده است. تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار مخاطب این فیلم را در سینماهای سراسر کشوره دیده‌اند و در افتتاحیه فیلم، وزیر آموزش و پرورش به دلیل اهمیت موضوع حضور یافت؛ اما با توجه به موضوع فیلم و مخاطب آن و تاکید وزیر  و پیگیری‌های کانون، انتظارها و پیش‌بینی‌ها در حوزه اکران دانش آموزی آنچنان که باید برآورده نشده است.

علامتی درباره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: قصه‌گویی فرهنگ و تاریخ ماست و برای ما در کانون بسیار با اهمیت است و امسال دبیرخانه دائمی آن تشکیل شد و شهر یزد به عنوان پایتخت قصه و قصه‌گویی با توجه به شخصیت‌هایی چون آذریزدی انتخاب شد.

حامد علامتی در پایان با اشاره به ظرفیت کانون زبان در استان‌ها گفت: کانون زبان متعلق به شماست و می‌توانید با استفاده از فضای مدارس در زمان عدم حضور دانش‌آموزان از این فرصت بهره ببرید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =