فضای واردات اسباب‌بازی را با نظارت و قوانین دقیق مدیریت کنیم/حمایت از صادرات

سی‌وچهارمین نشست شورای نظارت بر ساخت، طراحی، واردات و توزیع اسباب‌بازی به صورت اضطراری برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، طبق روال عادی سه‌شنبه آخر هر ماه جلسه اعضای شورای نظارت بر اسباب‌بازی با حضور حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری و رئیس شورای نظارت بر اسباب‌بازی برگزار می‌شود.

بر همین اساس به دنبال جلسه‌ای که رئیس شورای نظارت بر اسباب‌بازی با تولیدکنندگان داشت، روز ۱۴ آذر ۱۴۰۲ جلسه‌ی فوق‌العاده‌ای با محوریت رسیدگی به شرایط تولیدکنندگان به خصوص امر واردات برگزار شد.

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس شورای نظارت بر اسباب‌بازی بیان کرد: من دیروز با تولیدکنندگان جلسه مفصلی داشتم و عزیزان دغدعه‌مند بودند و نکته‌هایی را گفتند. بسته شدن درهای واردات ده‌ها حسن و ایراد دارد. اگر واردات به طور کامل متوقف شود قاچاق صورت نمی‌گیرد از رقابت جهانی عقب می‌مانیم و اگر درهای واردات را کاملا باز کنیم میزان قاچاق افزایش می‌یابد و تولیدکننده داخلی از بین می‌رود. باید به دنبال راه میانه‌ای باشیم که فضای واردات را با نظارت و قوانین دقیق مدیریت کنیم.

مدیرعامل کانون مشکلاتی که تولیدکنندگان مطرح کرده بودند را به رسم امانت به سایر اعضای شورا منتقل کرد و گفت: من روزی که این به سمت منصوب شدم، در گام اول همه چیز را بررسی کردم و دریافتم تولیدکنندگان نیز باید در نظرهای شورا سهیم باشند و به ما مشورت دهند به قدری این ارتباط پیوسته و متصل است که می‌توان گفت ما یک تعامل نانوشته داریم.

علامتی در پایان تصریح کرد: مجددا قوانین را بررسی می‌کنیم؛ تا تعیین و تکلیف نهایی جلوی واردات اجناسی که مشابه داخلی دارند گرفته شود. شورا باید از صادرات حمایت خوبی کند.

فضای واردات اسباب‌بازی را با نظارت و قوانین دقیق مدیریت کنیم

در شش ماهه اول ۱۴۰۲ واردات اسباب‌بازی کاهش یافته است

آیدین مهدی‌زاده‌تهرانی رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر طراحی، ساخت و توزیع اسباب‌بازی با ارائه گزارشی بیان کرد: واردات اسباب‌بازی از خرداد سال ۹۸ به دلیل سیاست‌های کلان ارزی گروه ۴ تا ۲۷ موقتا محدود شد ولی قطع نشد. دو سطح نظارت بر واردات داریم، یکی در مرحله ترخیص و دیگری در مرحله ثبت سفارش که در خود وزارت‌خانه از سوی کمیسیون ماده یک بر اساس ملاحظه‌های اقتصادی تصمیم می‌گیرد. در سال ۱۴۰۰ گزارشی را ستاد مبارزه با قاچاق اعلام کرد و قاچاق اسباب‌بازی را ۵۰۰میلیون دلار تخمین زد به همین دلیل در سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفتند واردات به صورت محدود از سر گرفته شود. شاخص واردات بدون صدمه به تولید داخل چهار شرط داشت؛ واردات اقلامی که تولیدات مشابه داخلی دارد محدود شود، تعیین محدوده زمانی به صورت ضرب‌العجل برای تولیدکننده داخلی و واردکننده در بررسی فنی اجازه واردات، حمایت از تولیدکننده داخلی با انحصار اجازه واردات کالای مشابه به تولیدکننده داخلی، اجازه واردات محصول در مقیاس پژوهشی و اندک به تولیدکننده داخل به منظور مطالعه بازار و تکمیل سبد محصولی و در آخر اجازه واردات به واردکنندگان رسمی و دارای جواز یا سوابقی که بتوان نظارت دقیقی بر تنوع محصولات‌شان داشت.

فضای واردات اسباب‌بازی را با نظارت و قوانین دقیق مدیریت کنیم

مهدی‌زاده‌تهرانی علل نگارش آیین‌نامه کمیسیون نظارت بر واردات را عدم وجود رویه‌ی درست به منظور نظارت بر واردات قبل از ترخیص، تهدید تولید داخل توسط واردات بدون نظارت، وجود واردکنندگان غیررسمی و ازدیاد حجم واردات در شش ماهه اول ۱۴۰۱ دانست.

او افزود: نتیجه این تدابیر این بود که در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ وقتی ۳۱۵ پرونده را بررسی کردیم دریافتیم نسبت به آمارهای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تنوع اسباب‌بازی ۱۳۸۷۹ بوده، ارزش دلاری ۹۸۹۱۳۶۰ با ارزش ریالی ۲۵۰۳۴۲۲۹۰۲۵۶۹ و سخت‌گیری‌ها مثمرثمر بوده است.

در ابتدای جلسه مهدی اسدی، تولیدکننده ماشین‌های فلزی کوچک به دعوت رئیس شورا در جمع حضور یافت و دغدغه‌های تولیدکنندگان این عرصه را بیان کرد.

محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون، مسعود حسنلو نماینده سازمان تبلیغات اسلامی، رضا یعقوبی مدیرکل فرهنگ عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، احسان منشی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران، سیدامیر آقایی دبیر کارگروه صنایع فرهنگی شورای فرهنگ عمومی، امیرمسعود استادحسین عضو انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی و لیلا بابایی مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون دیگر حاضران این جلسه بودند.

فضای واردات اسباب‌بازی را با نظارت و قوانین دقیق مدیریت کنیم

فضای واردات اسباب‌بازی را با نظارت و قوانین دقیق مدیریت کنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =