به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، همزمان با آغاز هفتهی پژوهش و برای مربیان مراکز شهر کرمانشاه، کارگاه اقدام پژوهی با تدریس مدیرکل کانون استان برگزار شد.
محمد خیاطزنجانی مدیرکل کانون استان، ضمن تاکید بر اهمیت پژوهش، گفت: در هفتهی پژوهش با هدف آشنایی با این مقوله، گرد هم آمدیم تا با ارائهی مباحثی از این دست، در این زمینه فعال ظاهر شویم و فرصتیاست تا خوانش دوبارهای بر مفاهیم پژوهشی داشته باشیم.
وی افزود: پژوهش در واقع مکمل فعالیت در هر کاریاست و این بخش بسیار کلیدی و محوریاست و باید فعالیت در این حوزه جدی گرفته شود، کانون کرمانشاه بهعنوان قطب پژوهشی قصهگویی در کشور، باید فعالیتهای گستردهتر و تلاش پر رنگتری در این زمینه داشته باشد.
زنجانی تصریح کرد: مطلوباست که با توجه به وضعیت موجود و بالابردن سطح کمی و کیفی برنامهها، همهی همکاران در استان دغدغهی پژوهش داشته باشند تا در جهت تعالی فردی و کاری گامهای موثری را بردارند.
وی ادامه داد: گاهی با یک اقدام کوچک اتفاقات بزرگی را میتوان رقم زد و با اقدامپژوهی در قالبهای مختلف به رویکردها و کاربردهای عملی نیز دست خواهیم یافت و یقینا" در بروندادها و اثرگذاری فعالیتها نیز به نتایج مطلوبی میرسیم.
مدرس کارگاه اقدام پژوهی با تاکید بر بازآموزی، بیان داشت: تکرار و همافزایی برای پژوهش میتواند حس تازهای را برای تکرار فعالیتهای اقدامپژوهانه و حضور پویا در این زمینه را در مراکز ما زنده نماید و مرور اقدامپژوهی نقاط قوت و ضعف مسائل را عیان میسازد و معرفی فراخوانهای مختلف در این زمینه نیز جهت تهیج و تشویق بیشتر شرکتکنندگان کارساز خواهد بود.
در ادامه توسط استاد این کارگاه آموزشی دکتر زنجانی ( مدیرکل کانون استان، استاد دانشگاه، مدرس کارگاههای آموزشی، کارشناس برنامههای تلویزیونی و رادیویی، پژوهشگر و ...) مباحث مختلفی در زمینهی پژوهش و اقدام پژوهی در سرفصلهای مختلف آموزشی ارائه و در مورد هر یک از آنها به تفصیل توضیحاتی داده شد، همچون: تعریف اقدامپژوهی، آنچه که باید در این مقوله به ترتیب رعایت گردد، ویژگیهای عنوان تحقیق، چگونگی تدوین عنوان تحقیق، تعریف چکیده و عناصر آن، مقدمه تحقیق، توضیح و تشخیص مسالهی اقدامپژوهی، بیان مساله، تعریف واژهها و اصطلاحات، پیشینهی پژوهش، روشهای گردآوری اطلاعات، نحوهی مشاهده و معایب آن، مصاحبه و محاسن و معایب آن، اصول کلی در تهیه و تدوین سوالات، منابع گردآوری اطلاعات، راهحلهای پیشنهادی، نکات مورد توجه در اجرای اقدامات و راهحلها، ارزیابی نتایج و نتیجهگیری کلی، ارزیابی از تاثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن، محدودیتها، پیشنهادات، فهرستمنابع و راههای تدوین و نوشتار صحیح آن برای تحقیقات و پایاننامهها و یا مقاله چاپ شده در مجلات، فهرست ضمائم و پیوستها و ...
همچنین توسط استاد دوره یک نمونهی موفق اقدامپژوهی ارائه و بخشهای متخلف آن تشریح شد و مورد بررسی قرار گرفت؛ سپس یک منبع مناسب به عنوان کتاب کار اقدامپژوهی به مخاطبان معرفی گردید.