آیین پایانی بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره‌ قصه‌گویی کانون برگزار شد

آیین پایانی بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری با حضور مسئولان استانی و مدیران کانون در استان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این مراسم فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری با اشاره به فرآیند اجرا شده در مورد جشنواره‌ی قصه‌گویی، بیان کرد: باید از روند جشنواره‌ای خارج شویم و قصه‌گویی جزء برنامه‌های کانون در طول سال باشد. امروز در دنیا از قصه برای توسعه‌ی جوامع استفاده می‌شود و رونق اقتصاد را بر قصه و قصه‌گویی مبتنی می‌کنند.

آیین پایانی بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره‌ قصه‌گویی کانون برگزار شد

وی افزود: ۲۸۶ قصه در قرآن وجود دارد که می‌تواند پیام‌ساز باشد، باید به حوزه‌ی قصه و قصه‌گویی که پایه‌گذار هنر در دنیاست توجه کنیم تا در تمام حوزه‌های فرهنگی تاثیر داشته باشیم. در واقع منشا «کمدی الهی» به نویسندگی دانته قصه‌ای از حدیث معراج پیامبر بوده؛ رویکرد جدی کانون هم ورود به قصه است.

معاون فرهنگی کانون با بیان اینکه قصه یک شیوه‌ی مدرن انتقال پیام است گفت: بخش علمی جشنواره‌ قصه‌گویی باید قوی‌تر از بخش اصلی جشنواره برگزار شود و بعد از این بیشتر به حوزه‌ی علمی توجه داشته باشیم.

فلاح تصریح کرد: توصیه‌ ما این است که بخش بین‌الملل در حوزه‌ی علمی نیز فعال شود. باید یک مجله‌ی وزین با موضوع قصه و قصه‌گویی داشته باشیم و کاربردی‌سازی دستاوردهای علمی را شکل دهیم، امیدواریم طلیعه‌ی جشنواره بیست‌وششم بسیار درخشان‌تر باشد، چراکه قصه‌گویی یک جریان عمیق فرهنگی است.

آیین پایانی بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره‌ قصه‌گویی کانون برگزار شد

قصه‌گویی به واسطه‌ پژوهش به‌روز شود

سپس محمد خیاط‌زنجانی مدیرکل کانون استان کرمانشاه ضمن خیرمقدم به میهمانان به معرفی برنامه‌های بخش علمی و معرفی پنل‌های برگزار شده پرداخت و گفت: با توجه به فرآیندی که برای اجرای برنامه‌های اختتامیه‌ی بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی، به همت مجموعه‌ی کانون استان صورت پذیرفت، با تعامل‌های انجام گرفته دیگر دستگاه‌های اجرایی همچون استانداری، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه رازی و سایر سازمان‌ها نیز پای کار آمدند و این جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: ترویج قصه‌گویی باید به‌عنوان فرهنگ، عمومی‌سازی شود و با قوت بیشتری در جامعه‌ی ما پیاده‌سازی گردد. جا دارد قصه‌گویی به واسطه‌ی پژوهش به‌روز شود، باید سعی کنیم که فرهنگ قصه‌گویی ما با دنیای امروز تطبیق داده شود، بنابراین فرصت پژوهش فرصت ویژه‌ای‌ است.

آیین پایانی بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره‌ قصه‌گویی کانون برگزار شد

قصه جایگاه مهمی برای هدایتگری انسان دارد

همچنین محمد طیب‌صحرایی استاندار ‌کرمانشاه بیان کرد: همانطور که شهید مطهری می‌فرمایند: «راز ماندگاری پدیده‌ها در زندگی بشر احساس نیاز به آن پدیده‌هاست.» اگر پدیده‌ای در زندگی بشر در طی سال‌ها و قرن‌ها حضور داشته معلوم است که مردم به آن نیاز دارند و قصه‌گویی یکی از آنهاست که در زندگی ما ساری و جاری بوده و وجود ما نیاز به این پدیده دارد.

وی افزود: همه‌ی انسان‌ها به دو رکن در زندگی نیاز دارند؛ یکی رکن محتوا، مبانی و آموزه‌هاست و رکن دوم که اگر نباشد هر دو مسیر دچار نقص می‌شوند الگوها و چهره‌ها و پدیده‌های ملموس و محسوس است.

صحرایی ادامه داد: محتوا اگر با صراحت اعلام شود ما به‌نوعی استفاده می‌کنیم و اگر تبدیل به قالبی شود که الگوها و چهره‌ها بیان کنند بیشتر به جان می‌نشیند. نقش قصه در کنار سرگرمی این است که پدیده‌ی بسیار زیبا و مبارکی ‌است که روز به روز جلوه بیشتری دارد. اینکه قرآن کریم در جای جای خود ده‌ها قصه را به بشر هدیه کرده برای آن است که بهترین محتوا را با زیباترین شکل ممکن به ما هدیه بدهد. قصه جایگاه مهمی برای هدایتگری انسان دارد.

آیین پایانی بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره‌ قصه‌گویی کانون برگزار شد

قصه‌های عامیانه مردمی را جمع‌آوری کرده‌ایم

در بخشی دیگر مهدی طالعی‌نیا نقاش قهوه‌خانه‌ای و پژوهشگر گفت: پرده‌کشی ۵۰۰ سال قدمت دارد و تنها جریان نگارگری مذهبی است که محتوای شورایی داشته. در پرده‌کشی از اسطوره‌های ملی و مذهبی شمایل‌کشی می‌شود؛ امروزه پرده‌های حماسی، مذهبی‌، عاشقانه، بزمی و... دیده می‌شود، اما متاسفانه نگارگری ایرانی کودک‌محور نبوده است، هر چند اشارات ضمنی شده است.

وی تصریح کرد: ما برای پر کردن این خلاء، مجموعه قصه‌های عامیانه مردمی را جمع‌آوری کرده‌ایم و قصه‌های «خاله‌ سوسکه»، «دویدم و دویدم»، «حسن کچل» و... را در پرده آورده‌ایم. این پرده کمک می‌کند نسل جدیدی از پرده‌خوان‌های زن و پرده‌خوان‌های کودک بتوانند قصه‌های خودشان را ارائه کنند.

در پایان مراسم نیز پس از بیانیه‌ی هیئت داوران ازسوی مینا ذاکرشهرک، برگزیدگان بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی با اهدای لوح و هدیه معرفی شدند.

اجرای سرود ازسوی همکاران و اعضای نوجوان کانون پرورش فکری کرمانشاه، قصه‌گویی عضو خردسال، پخش تیزر و نماهنگ جشنواره، رونمایی از دو عنوان کتاب تخصصی علمی‌پژوهشی جشنواره و... از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

گفتنی است در حاشیه برگزای آیین اختتامیه بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی کانون، گروه تخصصی «مطالعات فلسفه اسلامی برای کودکان و نوجوانان با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی» و «مرکز سیار شهرستان سنقر» افتتاح شد.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۷ تا ۳۰ آذر در شهر یزد و بخش علمی این دوره از جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز روزهای ۱۶ و ۱۷ دی ۱۴۰۲ در کرمانشاه برگزار ‌شد.

آیین پایانی بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره‌ قصه‌گویی کانون برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =