افتتاح گروه تخصصی فلسفه اسلامی برای کودکان و نوجوانان در کرمانشاه

با حضور معاون فرهنگی کانون کشور، اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و جمعی از مسئولان، افتتاح گروه تخصصی فلسفه اسلامی برای کودکان و نوجوانان در کرمانشاه رقم خورد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، با حضور معاون فرهنگی کانون کشور، اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و جمعی از مسئولان، افتتاح گروه تخصصی فلسفه اسلامی برای کودکان و نوجوانان در کرمانشاه، با همکاری کانون استان و مجمع عالی حکمت اسلامی رقم خورد.
فرهاد فلاح معاونت فرهنگی کانون کشور ضمن خیر مقدم به حاضرین و ابراز خرسندی از برگزاری جلسه‌ای با موضوع فبک بیان داشت: در واقع استان‌ها هم درگیر این موضوع خواهند شد و امیدواریم آثار و برکات این موضوع در حوزه‌ی تعلیم و تربیت ظهور و بروز داشته باشد، آنچه که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ملاک هست این‌است که تلاش می‌نماید تا بسترهای رشد و تعالی را فراهم نماید و این سیاست کلی کانون در حوزه‌ی کودک و نوجوان و پرورش فکر است و بر روی همین موضوع ما بر شاخه‌های فرعی که با این هدف به ما کمک خواهد کرد، کار می‌کنیم و مهم‌ترین اتفاقی که رخ می‌دهد فراهم‌سازی ابزار شناخت است که در این زمینه کانون به عنوان مجموعه‌ای که شصت سال است که در حال فعالیت می‌باشد، دارای سابقه‌ی بسیار خوبی‌است. منطق کلان کانون این است که در دوره‌ی کودکی تلاش می‌کند زمینه‌ها و ابزار شناختی را که یک کودک دارد، تقویت کرده و آنها را در بخش‌های مختلف فعال کند و برای جمع‌آوری داده و یافته‌ها از آنها استفاده نماید.
وی افزود: ساختار کانون در دوره‌ی نوجوانی این است که آنها را متوجه‌ی مسئولیتی که دارند، کند و به آنها در شناسایی مسئولیت خود به عنوان یک انسان و اعمال آن، کمک می‌نماید که به عنوان انسانی عامل برای ایفای نقش خود تلاش داشته باشد، در حوزه‌های مذهبی و 
دینی کانون مقدمات چنین مساله‌ای را به همراه فعال‌نمودن بسترهای معرفت‌شناسی، به عنوان ابزار شناخت برای مخاطبانش مهیا می‌کند و با این روش آنها از محیط پیرامون خود به‌سادگی عبور نمی‌کنند و به نوعی معرفت پیش‌درآمد فلسفه است.
فلاح تصریح کرد: اقتضای زیست دیجیتال این‌است که سرعت را به زندگی اضافه نموده و سرعت، زمینه‌ای می‌شود که بچه‌ها به جزئیات توجهی نداشته باشند و دقت آنها کم شود و زمینه‌ی تعقل و اندیشیدن در آنها کاهش پیدا کند و اتفاقی که در کانون رخ‌می‌دهد این است که مربیان با شیوه‌ها و مهارت‌هایی که دارند و به کار می‌گیرند بچه‌ها را به سمت کنترل سرعت خویش سوق می‌دهند تا بتوانند پدیده‌های اطراف خود را به خوبی ببیند و جزییات آنها را خوب درک نمایند. برای همین اگر تحقیق و مطالعات میدانی صورت بگیرد و با توجه به خروجی‌های کانون پرورش فکری و فضا و بستری که دارد، دریافت می‌شود که مخاطبان کانون از مهارت‌های ارتباطی، فن بیان، قدرت تعامل، بالا بودن زمینه‌ی مطالعه و... در نتیجه‌ی تعامل با کانون به خوبی برخوردار شده‌اند.
معاون فرهنگی کانون تاکید کرد: کانون نباید فریفته‌ی تکنولوژی روز شود و در چارچوبی که در حوزه‌ی تعلیم و تربیت مد نظر دارد پیش رود و به مخاطبانش کمک کند  تا بتوانند به شناخت خود و محیط پیرامون برسند و زمینه‌ی اندیشیدن و خردوزی در آنها ایجاد شود و کانون در این زمینه سابقه‌ی خوبی دارد و بر همین اساس باید به کانون، نگاه و آن را تحلیل کرد و ما شاید تنها نهادی در کشور هستیم که بر روی پرورش فکر، به صورت گسترده کار می‌کنیم. نوع کتاب‌ها و فیلم‌ها و اسباب‌بازی‌هایی که کانون تولید می‌کند و مربیانی که با اعضا کار می‌کنند، دارای جنس فکری هستند و برای تصمیم‌گیری‌ها هم در نظر می‌گیریم که برنامه‌ها و فعالیت‌ها چگونه می‌توانند به پرورش فکر کودکان و نوجوانان کمک کنند و در این فضا می‌توان به جرات گفت که " کانون از پیشتازان استفاده‌ی عملی و عینی از فلسفه برای کودک است. " و با توجه به شواهد سال‌هاست که در این زمینه و آموزش خرد ورزی در حال کار است و دستاوردهای بسیاری در این زمینه داشته است.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه‌ی فلسفه برای کودک، بخشی به مباحث نظری و بخشی به عینی و کاربردی کردن این مساله برای مخاطبان کانون برمی‌گردد و در کانون به عینت‌بخشی توجهی ویژه‌ داریم آنچه که برای ما قطعیت دارد این است که ما نمی‌خواهیم بچه‌ها را فیلسوف کنیم ما به دنبال ایجاد فضایی تربیتی مبتنی بر فلسفه می‌باشیم و استفاده از ابزار فلسفه در بستر تعلیم و تربیت از اهدافی است که به دنبال آن هستیم؛ لذا منطقی‌سازی ذهن کودکان یکی از اولویت‌های ما می‌باشد برای اینکه بتواند صحیح فکر کند و فکر او از خطا مصون بماند و هدف از فلسفه برای کودک را در کانون تقویت خرد ورزی و حقیقت‌جویی می‌دانیم.

فرهاد فلاح گفت: در بخش فلسفه برای کودک از سه مقوله‌ی منطق، معرفت‌شناسی و فلسفه باید به‌خوبی استفاده کرد. بین نگاهی که غرب در حوزه‌ی فلسفه برای کودک دارد و نگاهی که اسلام برای فلسفه برای کودک دارد دیدگاه‌ها و تفاوت‌های متعددی وجود دارد و تعریفی که از انسان و هستی به کودک می‌دهیم مبتنی بر چیست و این می‌تواند بین فبک و فابک، تفاوت جدی قرار دهد. ما در حوزه‌ی فلسفه‌ی اسلامی برای کودک و رویکردی که در کانون پرورش فکری در حوزه‌ی فلسفه داریم و باید به آن توجه کنیم به هشت بند رسیدیم که از این جمله می‌باشند: ( ۱- عالم واقعیت خارجی دارد. ۲- عالم تصادفی و پوچ و بی‌معنا نیست. ۳- جهان خالق و هدایتگر یکتا دارد و این خالق یکتا انسان‌گونه نیست.۴- این عالم حکیمانه خلق شده و هدفدار است. ۵- همسو شدن با هدف عالم موجب کمال انسان می‌شود. ۶- امکان دستیابی به معرفت صادق و موجه و نزدیک به حقیقت وجود دارد و منبع معرفت تنها، تجربه‌ی حسی نیست. ۷- عالم از ظاهر و باطن و ماده و جوهر برخوردار است. ۸- همه‌ی عالم در دو وجه ظاهر و باطن در حرکت دائمی و تحول هست.


معان فرهنگی کانون کشور ادامه داد: مهم است که ما در چه قالبی فلسفه برای کودک را ارائه نماییم. برای دستیابی به این هدف نیاز به یک حلقه‌ی میانی هست که ادبیات اندیشه می‌باشد و در این حوزه باید با کودکان کار شود و روی این موضوع توجه و دقت داشته باشیم و دارای پایه و چارچوب باشد، ما مدیرکل کانون کرمانشاه را به‌عنوان انسانی اندیشمند و فهیم می‌شناسیم و اینکه این حرکت را در کانون استان شکل دادند، جای تقدیر دارد و این اتفاقات و گفتارها به رشد و بالندگی کمک می‌کند و موثر هست. ما در حوزه‌ی تعلیم و تربیت رای کودکان و نوجوانان با چالش‌های بسیار جدی مواجه هستیم و باید نگاه جامعی در حوزه‌ی تعلیم و تربیت ایجاد کنیم، مهم‌ترین اتفاقی که در عرصه‌ی تعلیم و تربیت می‌افتد و از نقاط قوت کانون پروش فکری می‌باشد نیروی انسانی‌است که این جریان را شکل می‌دهد و کانون از مربیانی برخوردار است که او می‌خواهد اسباب رشد را فراهم و موانع آن را برطرف می‌نماید و با این نگاه با اعضا کار می‌کند، فرآیندهایی که طی می‌کند مبتنی بر رشد و فراهم سازی بستر آن و برطرف کردن موانع این مقوله می‌باشد و این مزیت نسبی کانون نسبت به سایر نهادها است و کانون را به‌عنوان یک سرمایه بدانید و در عین حال خروجی کانون به ارزش‌های اعتقادی و دینی هم راه پیدا می‌کند.

افتتاح گروه تخصصی فلسفه اسلامی برای کودکان و نوجوانان در کرمانشاه

محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون استان در ابتدای این نشست، با خیز مقدم به میهمانان، در خصوص فابک گفت: فرایند اجرایی این کار از مدت‌ها پیش با همکاری کانون کرمانشاه و مجمع عالی حکمت اسلامی آغاز گردیده و کارهای ارزنده‌ای نیز در کانون استان در این خصوص به انجام رسیده، در این حوزه باید بحث‌های نظری صورت گیرد که تا در رده‌ی عمل نیاید و به برونداد نرسد اتفاقی شکل نمی‌گیرد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را، با توجه به مخاطبی که دارد می‌توان به خیلی از مطالبی که در قالب گفتگوها و پژوهش‌هایی که در این مجموعه شکل می‌گیرد به آزمایش گذاشت تا محصولی که در این حوزه در حال انجام است برای مخاطب کودک و نوجوان اثرگذار باشد و این همراهی و هماهنگی که بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مجمع عالی حکمت اسلامی در استان شکل گرفته است اتفاق مبارکی‌است.
وی افزود: این حرکت نمایش و نشانی از ابعاد فکری علمی و پژوهشی است که در کانون استان وجود دارد و امید است که بتوان در مراحل بعدی، استان کرمانشاه را برای این حوزه در منطقه‌ی غرب کشور، صاحب اثر نمود زیرا برگزاری دوره‌هایی در منطقه‌ی غرب کشور با این مضمون اثرگذار خواهد بود و بر همین اساس ساختمان مرکز شماره‌۱۴ کانون استان به‌جهت ظرفیت‌هایی که دارا است مجهزترین مرکز آموزش در منطقه‌ی غرب کشور محسوب می‌شود و امکانات لازم برای آموزش و فعالیت‌های پژوهشی را دارد، در همین راستا این مکان به عنوان مقری که برای هماهنگی، همفکری، جلسات و برنامه‌ریزی‌هایی که در قالب حوزه‌ی کودک و نوجوان انجام می‌شود، دارای شرایط مطلوبی ‌است.

افتتاح گروه تخصصی فلسفه اسلامی برای کودکان و نوجوانان در کرمانشاه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =