کتاب «دلتنگی‌های یک آپارتمان» نقد و بررسی شد

نشست ادبی دو پنجره با موضوع نقد کتاب «دلتنگی‌های یک آپارتمان» به نویسندگی مهدی مردانی در کانون استان گلستان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در ابتدای این نشست الهه غیناقی، سرپرست کانون استان گلستان در سخنانی کوتاه ضمن خیر مقدم به مهمانان و اعضای حاضر در جلسه گفت: خوشحالم که امروز میزبان شاعر نام‌آشنای کودک و نوجوان هستیم.

او ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این جلسه، از برنامه دو پنجره، به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های ادبی کانون نام برد که در آن به گفت‌وگو و نقد یک کتاب با حضور شاعر آن پرداخته می‌شود.

در بخش اول این نشست، بیست‌وهشتمین جلسه‌ی انجمن شاعران نوجوان و کارگاه آموزشی بررسی عناصر زبانی در شعر با عنوان «مهندسی شاعرانه کلمات» برگزار شد و آثار سه نفر از اعضای انجمن مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

مهدی مردانی در این بخش به شاعران جوان پیشنهاد کرد: واژه‌های خودتان را بسازید و آنهایی که قبلا شاعران به کار برده‌اند تا حد امکان در آثارتان کمرنگ باشد؛ چرا که زبان کاملا شخصی و برای هر شاعر ویژه خودش است.

او ادامه داد: وقتی می‌گوییم درخت، این کلمه در ذهن هر کسی تصویر خاصی دارد که می‌تواند مرتبط با تجربه‌های زیسته‌ی خودش باشد.

در ادامه‌ی این نشست، تعدادی از اعضا و مربیان تصویر درخت‌های ذهنی خود را بیان کردند و در مورد ابعاد مختلف آن گفتگو شد.

کتاب «دلتنگی‌های یک آپارتمان» نقد و بررسی شد

مردانی اظهار داشت: در گذشته، فرم یکی از ضعف‌های ادبیات کهن ما بود که کم کم دچار تکرار شد و با ظهور نیما و شکستن فرم گذشتگان، نوآوری در فرم شعر به خودی خود نوآوری در مضمون و زبان را به همراه آورد؛ شاعرانی که بعد از نیما قد کشیدند مانند فریدون مشیری با شعر کوچه و دیگر شاعران که به پیروی از نیما به فرم و مضمون و زبان نگاه ویژه‌ای داشتند و اشعارشان در محافل شعر و در زبان مردم زمزمه شد.

در ادامه این نشست اشعار کتاب «دلتنگی‌های یک آپارتمان» که از قبل مورد خوانش بچه‌ها قرار گرفته بود، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

مهدی مردانی، در پاسخ به نقد کتاب «دلتنگی‌های یک آپارتمان» گفت: محیط آپارتمان انسان‌ها را محدود می‏‏کند، دل آدم‌ها در آپارتمان می‌‏گیرد و اشکال از آپارتمان نیست، بلکه از آدم‌هایش است.

نویسنده کتاب «دلتنگی‌های یک آپارتمان» با اشاره به شعرهای فروغ فرخزاد، ادامه داد: ایرانی‏‏ها با داشتن روحیه‌ای باز، توانایی آفرینش هر اثری را دارند، به ویژه دختران باید با ورود به دنیای دخترانه‌ی خود، فروغ‌هایی شوند که آثارشان دنیای زنانه را با دیدگاه دخترانه عرضه کند.

این شاعر توانای کشور، با بیان تاریخچه‌ی شعر سپید و کلاسیک به مقایسه‌ی بین آن‌ها پرداخت و خطاب به نوجوانان اظهار داشت: هر فرد به عنوان یک شاعر، با هر اتفاق غم انگیز و شادی آور، می‌تواند به وجد بیاید و بنویسد و تلاش کند تا به لذت برسد و لذت بخش‌ترین بخش، سرودن شعر است که برای شاعر اتفاق می‌افتد؛ چون در حال کشف و تجربه است.

کتاب «دلتنگی‌های یک آپارتمان» نقد و بررسی شد

مردانی افزود: با نقد کتاب «دلتنگی‌های یک آپارتمان» بنده با نگاه دقیق و ریزبینانه‌ی شما عزیزان یاد می‌گیرم و قطعا استفاده‌ی لازم را خواهم برد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود استفاده از کلیشه‌ها را به دلیل آنکه تصویر تازه‌ای به ما نشان نمی‌دهد، برای هنرمند مجاز ندانست و به شاعران نوجوان توصیه کرد با اعتماد به خویش، از تصاویر، احساسات و بازتاب‌های ذهنی خود استفاده کنند تا جهانی تازه و کشف نشده را به مخاطب معرفی کنند.

گفتنی است مهدی مردانی کارشناس ادبی کانون استان قزوین است و کتاب‌های متعددی از این شاعر به چاپ رسیده که از آن جمله می‌توان به «مرگ قلابی ماهی‌ها»، «دلتنگی‌های یک آپارتمان»، «کفش‌دوزک»، مجموعه شش جلدی «کتاب‌های یادگاری»، «جزیره‌ای در اتاق من»، «پایین پای ابیات» و... اشاره کرد که نامزدی و برگزیده شدن در تعدادی از رویدادهای مهم ادبی کشور چون کتاب سال، کتاب سال کودک و نوجوان، فهرست لاک‌پشت پرنده و... را برای وی به همراه داشته است.

این برنامه با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای شهر و سازمان فرهنگی ورزشی شهر گرگان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =