ویژگی‌های شعر نوجوان در نشستی ادبی بررسی شد

نشست ادبی دو پنجره با مشارکت مربیان مراکز و حضور شاعر و پژوهشگر شعر نوجوان سیداحمد میرزاده و با بررسی کتاب «در هفت آینه» (نقد و بررسی کتاب‌های نظری شعر کودک و نوجوان در ایران) در مشهد برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیداحمد میرزاده نویسنده کتاب «در هفت آینه» در این نشست ضمن بیان پیشینه شناختی دوران نوجوانی اظهار کرد: اولین کسی که دنیای نوجوانی را به رسمیت شناخت استنلی هال بود. مطالعه علمی نوجوانی از سوی او آغاز شد و این روان‌شناس درباره بلوغ و نوجوانی پژوهش‌های فراوانی کرده است.

این شاعر و پژوهشگر ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گروه‌های سنی را در گذشته و یا حال به اشکالی دسته‌بندی می‌کند که جای نقد و یا ابهام دارد. ژان پیاژه روان‌شناس مشهور نظریه‌ای درباره رشد شناختی دارد که این نظریه جامع درباره طبیعت و تکامل هوش انسانی است. براساس این نظریه، پیاژه چهار دوره را عنوان می‌کند که براساس آن می‌توان شناختی از نوجوان به دست آورد.

ویژگی‌های شعر نوجوان در نشستی ادبی بررسی شد

نویسنده کتاب «در هفت آینه» با اشاره به پژوهش‌هایی که در حوزه شعر نوجوان در ایران انجام شده عنوان کرد: سرعت در تغییرات بدن و ظهور بلوغ جنسی، آرمان‌گرایی، نیاز به کسب هویت، نیاز به همسالان، میل به انتخاب شغل، نیاز به پیشرفت و دیده شدن، نیاز به تکیه‌گاه معنوی و ارزش‌های معنوی داشتن، آمادگی برای قبول مسئولیت، میل شدید به استقلال، حق‌طلبی و ایستادگی در برابر زور، نیاز به محبوبیت و نداشتن ظرفیت شکست بخشی از ویژگی‌های نوجوان است که اگر این نیازها دیده نشود سرخوردگی و ناامیدی و خشم و انزوا از عواقب آن است.

میرزاده تصریح کرد: مهمترین نکته درباره شعر نوجوان همان اصطلاح «ژست بزرگسالانه» است که مصطفی رحماندوست برای این گروه سنی نامیده است. یعنی در شعر نوجوان برخلاف کودک که وزن‌ها کوتاه و ریتمیک است در شعر نوجوان با بلندتر شدن وزن و فرم شعر همراه هستیم.

وی افزود: شعرها نو و گاهی سپید هستند و قافیه در آن کمرنگ است. استعاره در شعر نوجوان دیده می‌شود اما چون درک انتزاعی نوجوان کامل نشده است استعاره نیز در همان سطح باقی می‌ماند. همچنین مضامین سیاسی، اجتماعی، عشق و توجه به همسالان در شعر نوجوان ورود پیدا می‌کند.

ویژگی‌های شعر نوجوان در نشستی ادبی بررسی شد

میرزاده در پایان این نشست ضمن پاسخ‌گویی به سوال‌های مربیان، از آن‌ها خواست تا کتاب‌شناس بوده و فهرستی از کتاب‌های خوب را در اختیار داشته باشند و به نقد و بررسی آثار اعضا بپردازند.

بر اساس این خبر، کارشناس ادبی کانون استان خراسان رضوی درباره این نشست گفت: ۶۰ مربی ادبی و فرهنگی استان به صورت حضوری و مجازی در این نشست شرکت کردند.

سمیه سلامی‌راد افزود: این نشست ادبی که به صورت کشوری و هر ساله با عنوان دو پنجره برگزار می‌شود علاوه بر نقد کتاب از سوی اعضا، نشستی را ویژه مربیان و رابطان ادبی برنامه‌ریزی می‌کند تا در فرصتی پدیدآورندگان ادبیات کودک و نوجوان با رابطان و مربیان ادبی و فرهنگی به تبادل نظر و تجربه بپردازند.

یادآوری می‌شود کانون استان خراسان رضوی روز یک‌شنبه ۱۵ بهمن میزبان سیداحمد میرزاده شاعر و پژوهشگر بود. این شاعر از اعضای مکاتبه‌ای پیشین مرکز آفرینش‌های ادبی کانون این استان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =