رونمایی از داستان‌های اعضای نوجوان کانون در کتاب «دیدار در آلاداغ»

در برنامه «دو پنجره» استان خراسان شمالی از کتاب «دیدار در آلاداغ» شامل ۱۴ داستان از نوجوانان عضو کانون پرورش فکری با حضور حسین قربانزاده‌خیاوی نویسنده کودک و نوجوان رونمایی شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این برنامه با حضور طاهر رستمی سرپرست دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری، حسین قربانزاده نویسنده کودک و نوجوان، اعضای نویسنده آفرینش‌های ادبی کانون استان، مربیان ادبی و جمعی از مسئولان در تماشاخانه ترنج کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی برگزار شد.

فرهاد آقابیگی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان شمالی در ابتدای این برنامه گفت: برنامه سه ساله کانون پرورش فکری امسال سال آخر خود را طی می‌کند و در بخش‌های هنری و ادبی زیرساخت‌های این دو حوزه در استان فراهم شده است.

وی افزود: در بخش ادبی نیز نیاز بود تا با برنامه‌ریزی برای نوجوانان آثار آنان مکتوب شود.آقابیگی با تشکر از رقیه هاشمی مسئول ادبی کانون پرورش فکری ادامه داد: ما باید رشد بیشتری داشته باشیم و امیدواریم آثار شاعران نو قلم استان را در سال بعد منتشر کنیم.

سپس از کتاب «دیدار در آلاداغ» که مجموعه‌ای شامل ۱۴ داستان از نوجوانان، اعضای فعال و منتخب آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان است، رونمایی شد.

سرپرست دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری در مراسم رونمایی از این کتاب ضمن تأکید بر حمایت از نویسندگان نوپا گفت: کودکان و نوجوانان باید از سنین کم در زمینه مطالعه کتاب‌های فاخر و دارای ارزش ادبی و علمی تلاش کنند تا در توسعه آینده کشور اثرگذار باشند.

رونمایی از داستان‌های اعضای نوجوان کانون در کتاب «دیدار در آلاداغ»

برنامه دوپنجره خراسان شمالی میزبان نویسنده «گریز از سال صفر»

در نشست دو پنجره استان خراسان شمالی حسین قربانزاده خیاوی بیان کرد: وقتی نوجوان بودم یکی از آرزوهایم دیدار با نویسنده‌های کودک و نوجوان بود و یکی از بزرگترین خاطرات نوجوانی‌ام که هنوز برایم بی‌نهایت جذاب است و فراموشش نکرده‌ام این است که در نوجوانی اسمم در مجله چاپ شد.

وی افزود: اما امروز می‌بینیم داستان اعضای نوجوان در قالب کتابی شکیل چاپ می‌شود و کودکان و نوجوانان با نویسندگان و شعرای دلخواه‌شان در ارتباط هستند و دیدار و گفتگو می‌کنند.

قربانزاده تصریح کرد: بیشتر نویسندگان و شعرای کودک و نوجوان به سادگی برای مخاطبان خود در دسترس هستند. ارتباط با نویسنده و شاعر کودک و نوجوان شبیه ارتباط با هنرمند، بازیگر یا خواننده و بازیکن فوتبال سخت و یا ناممکن نیست، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان مشتاقانه و با روی خوش مخاطب خودش را تحویل می‌گیرد و پای نقد و صحبت‌هایش می‌نشیند و این فرصت مغتنمی در اختیار نوجوان‌های علاقمند به نوشتن و سرودن قرار می‌دهد تا رشد کنند.

وی برنامه دو پنجره را نمونه‌ای موفق از ارتباط مخاطب و پدیدآورنده دانست و گفت: در این نشست‌ها نویسنده با طبع و خواسته‌های کودکان و نوجوانان آشنا می‌شود تا در خلق آثار جدید از آن بهره ببرد، اعضای ادبی هم ضعف و قوت اثرشان را می‌شنوند و تعاملی دوسویه برقرار می‌شود.

این نویسنده در نقد اثر دو تن از اعضای داستان‌نویس ضمن ارج نهادن به قلم روان خالقان اثر بیان کرد: همواره از اعضای نوجوان می‌خواهم برای نگارش اثر درخور توجه و قابل قبول تجربه زیسته‌شان را مدنظر قرار بدهند چرا که نویسنده وقتی از تجربه‌های ارزشمند خودش می‌نویسد قدرت قلم و تاثیرگذاری‌اش بر مخاطب بیشتر خواهد بود.

رونمایی از داستان‌های اعضای نوجوان کانون در کتاب «دیدار در آلاداغ»

وی مطالعه را گام اول و ضروری برای نگارش داستان معرفی کرد و ادامه داد: شرکت در کارگاه داستان‌نویسی کسی را داستان‌نویس نمی‌کند ولی راه را برای نویسنده شدن هموار و کوتاه می‌سازد. خواندن چندین باره یک داستان خوب معلم بهتریست اما شناخت عناصر داستان‌نویسی در کارگاه نویسندگی هم به ما کمک می‌کند زودتر به هدف برسیم.قربانزاده افزود: در آثار دوستان شخصیت‌پردازی، درونمایه و اتفاق باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد چرا که از اهمیت بالایی برخوردارند.

این نویسنده آثار نوجوان نقد داستان کودک و نوجوان را کاری سهل و ممتنع دانست و اظهار کرد: منتقد آثار کودک و نوجوان علاوه بر اصول نقد از روان‌شناسی کودک و نوجوان هم باید مطلع باشد چرا که نقد تند عضو را مایوس می‌کند و قدری تمجید زیاد او را دچار غرور خواهد کرد؛ پس منتقد آثار این گروه سنی باید دارای ذوق ادبی باشد و ظریف و هنرمندانه به اثر نگاه کند چرا که تنها یک نقد خوب و منصفانه می‌تواند نویسنده نوجوان را به سوی رشد و تعالی هدایت کند.

نویسنده کتاب «گریز از سال صفر» با اشاره به اهمیت بومی‌نویسی از نوجوان‌های حاضر در این نشست خواست محیط اطراف، زیست بوم و فرهنگ مناطق زندگی‌شان را بشناسند و از آن‌ها و شخصیت‌های اطراف خود در خلق اثر داستانی استفاده کنند چرا که هم برای مخاطب جذاب خواهد بود هم خلق چنین فضاهایی به ماندگاری و معرفی محیط زندگی‌مان منجر خواهد شد.

قربانزاده دلایل عدم توانایی نویسنده در گسترش داستان و به بن‌بست رسیدن را مشکل و ایراد در طرح داستان و کمبود اطلاعات دانست و یکی از راه‌های گریز از بن‌بست را مطالعه، اضافه کردن اتفاق و ماجرا یا افزودن شخصیت عنوان کرد.

در ادامه این نشست اعضای ادبی مراکز کانون پرورش فکری خراسان شمالی نقدهای خود را درباره کتاب «گریز از سال صفر» خواندند و سؤال‌های خود را مطرح کردند.

این کتاب از مجموعه کتاب‌های «رمان نوجوان امروز» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و فضای فانتزی و علمی و تخیلی‌اش مورد استقبال اعضا قرار گرفته و توانسته ضمن لذت خوانش نقش موثری در تأمل و تفکر آن‌ها داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =