تجربه زیسته نویسنده عامل موفقیت رمان است

یازدهمین نشست از سلسله نشست‌های دوپنجره با نقد و بررسی رمان «گریز از سالِ صفر» با حضور «حسین قربانزاده‌خیاوی» در مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ زنجان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، یازدهمین نشست ادبی «دو پنجره» با حضور نویسنده، جمعی از اعضای کارگاه‌های ادبی مراکز شهر زنجان، اعضای انجمن نویسندگان نوجوان سپیدار و جمعی از مربیان ادبی و همراهی کارشناسان و مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان برگزار شد.

نویسنده کتاب «گریز از سال صفر» در ابتدای سخنان خود ابراز داشت: در هنر داستان‌نویسی وقتی از زاویه دید صحبت می‌شود می‌بینیم برایش لفظ جادو به‌کار می‌برند، جادوی زاویه دید، اما چرا؟ عناصر داستان‌نویسی هر کدام در جای خود مهم و در خلق داستان حیاتی هستند زاویه دید در این میان انگار جادو می‌کند. ما به زاویه دید تازه، خلاق و ناب نیاز داریم برای این‌که خواننده‌ها، ذائقه و انتظارهای‌ شان تغییر پیدا کرده است.

حسین قربان‌زاده‌خیاوی افزود: نوع و فرصت اثرگذاری و لذت‌دادن به مخاطب هم تغییر کرده، مخاطب امروز خواهان تاثیر و لذت بیشتر در زمان کمتر و گونه‌های شگفت‌انگیزتر است. ما خودمان هم در قامت خوانش‌گر چنین طبع و خواسته‌ای داریم. پس زاویه دید به یاری نویسنده می‌آید تا ساختار داستان را تر و تازه کند. نویسنده با فهم و درک زاویه دید است که به اثر بکر می‌رسد. زاویه دید در داستان مثل چشم‌انداز عمل می‌کند، با تغییر این چشم‌انداز داستان هم عوض می‌شود. یعنی راوی از هر چشم‌اندازی نگاه کند ما به داستان تازه می‌رسیم. پس کار نویسنده سخت‌تر شده چون مخاطب تنوع‌طلب و آگاه‌تر شده، این‌قدر مخاطب داستان‌های مختلف بوده که به دست آوردن رضایتش دیگر سهل و آسان نیست.

عناصر داستان‌نویسی در خلق اثر حیاتی است

زاویه دید دقیق به داستان چنان جذابیت و پروبالی می‌دهد که باعث می‌شود رابطه‌ای دوسویه برقرار شده با تبادل تجربه و دیدگاه داستان کهنه و قدیمی هم در ذهن مخاطب نو و زنده جلوه کند. نویسنده با تغییر زاویه دید می‌تواند شخصیتی جاندار و پرکشش خلق کند.

قربانزاده‌خیاوی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نقش و اهمیت تجربه زیسته در داستان اشاره کرد و گفت: «تجربه زیسته برای نویسنده، به‌ویژه نویسنده نوجوان فرصت بیشتری برای موفقیت به وجود می‌آورد. تجربه زیسته این امکان را فراهم می‌کند که نویسنده از دانش خویش بهره ببرد، دانشی که در سایه مشاهده مستقیم و حضورش در دل رخدادها و اتفاق‌ها حاصل شده است.»

وی افزود: «داستان، ریشه در آگاهی دارد و بخش اعظم آگاهی نویسنده از مهارت‌ها، مشاهده و تجربه‌ها به دست می‌آید پس تلاش کنیم وقایعی بنویسیم که در زندگی ما نقش و تاثیر دارند و چون در دل این رخدادها بوده‌ایم قدرت لازم برای توصیف و درک بهتر اتفاق‌های پیرامونش را داریم.»

نویسنده‌ی کتاب گریز از سال صفر، پس از شنیدن نقدهای اعضا به سوال‌های آن‌ها پاسخ داد. وی در ادامه افزود: که ۲۵ عنوان رمان دارد که همگی در بستر زادگاهش، مشکین شهر روایت شده است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به زیست بوم، خطاب به نوجوانان علاقه‌مند به داستان‌نویسی توصیه کرد: زیست بوم و فرهنگ مناطق زندگی‌شان را بشناسند و از آنها در خلق رویدادها و شخصیت‌های داستانی‌شان استفاده کنند.

این نویسنده در پاسخ به نظرهای نویسندگان نوجوان درباره نام کتاب و اسامی شخصیت‌ها، عنوان کرد: تمام تلاشم این بوده که انتخاب نام کتاب و اسامی شخصیت‌ها در داستان کاملا هدف‌مندانه باشد.

وی در ادامه به واکاوی اسامی شخصیت‌ها از دیدگاه شخصی خود پرداخت.

عناصر داستان‌نویسی در خلق اثر حیاتی است

در این نشست سه ساعته در بخش نقد آثار اعضای ادبی، قربانزاده ویژگی‌های داستان را یادآور شد و گفت: «یاد بگیریم داستان بنویسیم، غر نزنیم. موقعیت‌ها را نشان بدهیم، آه و ناله در داستان هر چند هنرمندانه هم نوشته شود در نهایت مخاطب را از راوی و شخصیت بیزار می‌کند پس باید برای بیان خواسته‌های‌مان موقعیت داستانی خلق کنیم، اتفاق بسازیم تا نیازی به غر زدن نباشد.»

در بخش دوم برنامه نیز دو نفر از اعضاء ضمن خوانش آثار خود از صحبت‌های نویسنده درباره آثارشان بهره بردند.

رمان «گریز از سال صفر» آخرین اثر حسین قربانزاده‌خیاوی است که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۴۰۱ منتشر شد. این کتاب، اثری علمی تخیلی است که به روایت آینده‌ای دور از سرنوشت زمین و انسان‌ها می پردازد.

کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان زنجان در ابتدای این نشست عنوان کرد: این نشست برای یازدهمین بار با محوریت نقد و بررسی کتاب از سوی اعضای نوجوان کارگاه‌های ادبی، مکاتبه‌ای و انجمن‌های ادبی در حضور نویسنده برگزار می شود.

فاطمه سلیمانی افزود: زمینه‌سازی دیدار اعضای ادبی با نویسندگان و شاعران مطرح کشور از اهداف این برنامه است و شامل دو بخش است. در بخش اول، کتابی از یک نویسنده یا شاعر از سوی اعضای ادبی در جلسه‌ای با حضور مؤلف، نقد و بررسی می‌شود و در بخش دوم، اعضا آثار خود را می‌خوانند و میهمان دعوت‌شده، آن‌ها را نقد می‌کند و نکته‌های لازم را به آن‌ها یادآور می‌شود.

یازدهمین دو پنجره کانون استان زنجان در روز ۱۲ بهمن ۱۴۰۲؛ علیرغم تعطیلی اداره‌ها با استقبال پرشور اعضا و نویسنده مهمان با جشن امضا و عکس یادگاری به پایان رسید.

عناصر داستان‌نویسی در خلق اثر حیاتی است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =