کد خبر: 337099
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
منتقدان از «باغ کیانوش» می‌گویند

«باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورزحداد در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر مود توجه منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فیلم «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورزحداد و تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد در بخش نگاه نو جشنواره فجر امسال حضور داشت.

این فیلم محصول مشترک باشگاه فیلم سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اثری ماجراجویانه و با محوریت نوجوانان است.

«کشاورزحداد» که فیلم‌نامه این اثر را با اقتباس از کتابی به همین نام نوشته علی‌اصغر عزتی‌پاک نوشته است موفق شد سیمرغ بهترین دستاورد فنی و هنری به دلیل اقتباس از یک متن داستانی جشنواره را از آن خود کند.

همزمان با نمایش فیلم، منتقدان روزنامه فرهیختگان درباره این اثر نوشتند:

میلاد جلیل‌زاده: یکی از شگفتی‌های بی‌ادعای امسال

میلاد جلیل‌زاده به دعواهایی که در فجر چهل‌ودوم همه دعواها بر سر فیلم‌هایی که به سودای سیمرغ نیامده‌اند اشاره می‌کند و با نام بردن از برخی آثار به‌زعم او فاجعه می‌گوید« موارد حیرت‌انگیزی از این دست فراوان‌تر از این حرف‌هاست این‌که فیلم‌های فاجعه‌ای ... در بخش مسابقه هستند و «باغ کیانوش» یا «آپاراتچی» اساساً داوری نمی‌شوند، چیزی نیست که به سلیقه من و شما برگردد و غیرقابل قبول بودن آن جزء واضحات فنی است.

«باغ کیانوش» فیلم بسیار موفقی است که از روی یک کتاب بسیار پرطرفدار اقتباس شده و کارگردانی آن به شکل غافلگیرکننده‌ای قوی و پخته و ظریف است این واقعا عجیب است که یک فیلم اولی این قدر خوب ریتم را نگه دارد و موقعیت‌های ظریف بسازد و از عده‌ای نوجوان بازی‌های نمکین بگیرد.

فیلم برای مخاطب نوجوان ساخته شده نه مخاطب کودک و این رده سنی چه در حوزه کتاب و چه سینمای ایران کم و بیش مظلوم است. با این حال انتخاب این رده سنی باعث شده که «باغ کیانوش» غیر از مخاطبان کم سن و سال بتواند با سنین بالاتر هم ارتباط برقرار کند».

منتقدان از «باغ کیانوش» می‌گویند

مهران زارعیان: یک ماجراجویی کودکانه

«باغ کیانوش» یک فیلم سرپا و سرگرم کننده برای مخاطب کودک و نوجوان است که ماجرای گیر انداختن دو خلبان عراقی در دوران جنگ را در دل یک روستا در نزدیکی همدان روایت می‌کند.

فیلم متناسب با مخاطبی که انتخاب کرده زبانی مفرح و لحنی کمیک دارد و از نظر ایجاد گره و کشمکش نیز به‌گونه‌ای عمل می‌کند که دنبال کردن خط داستانی‌اش کنجکاوی برمی‌انگیزد و در مقیاس کوچک و دست و پا شکسته الگوی سری فیلم‌های کمدی خانوادگی «تنها درخانه» را تداعی می‌کند.

مشکل اصلی فیلم این است که هویت قومی و فرهنگی منطقه‌ای که داستان در آن رخ می‌دهد کوچکترین بروزی در فیلم ندارد تمام آدم‌ها انگار در تهران زندگی می‌کنند و نه لهجه‌ای دارند نه لباس محلی و نه آداب و رسوم خاصی در صورتی که اگر از ظرفیت فرهنگی آن منطقه استفاده می‌شد چه بسا از خرده داستان‌های فولکور نیز می‌توان بهره گرفت و فیلم‌نامه را غنی‌تر کرد.

منتقدان از «باغ کیانوش» می‌گویند

ایمان عظیمی: سفر به وادی خیال

مشکل اصلی فیلم‌های روایی سینمای ایران این است که نمی‌توانند بدون لکنت قصه تعریف کنند؛ بزرگترین معضل فیلم‌های به ظاهر داستانگو در جشنواره امسال هم این است که نمی‌توانند قدمی در راه آنچه می‌خواهند بگویند بردارند و قصه‌شان را به درستی روایت کنند اما «باغ کیانوش» درست عکس این پاندمی و معضل وحشتناک قدم برمی‌دارد و قصه‌اش را سرراست و بدون لکنت و حشوگویی‌های پی درپی در این سال‌ها روایت می‌کند این فیلم شرحی بر جنگ، کیلومترها دورتر از آن و در قلب روستایی در مرکز ایران است که قهرمانانش را تعدادی نوجوان بامزه تشکیل می‌دهند.

فیلم هم در ساخت فضا موفق است و هم می‌تواند در پرداخت شخصیت‌ها خودی نشان دهد. استفاده موجه و درست از موشن‌گرافی و بازی با تخیل مخاطب موجب شده تا وی در ضمن همراه شدن با قصه به وادی خیال نیز گام بردارد. «باغ کیانوش» جزو معدود آثار ساخته شده برای کودک و نوجوان در سینمای ایران است که رسالتش مبنی بر سرگرم کردن این طیف سنی را به سرانجام می‌رساند و در خلق قهرمان و ضد قهرمان به طرز چشم‌گیری موفق عمل می‌کند؛ تعلیق، هیجان، خنده، ترس، گریه و... همان عناصری است که اشتیاق ما را از تماشای فیلم‌های روایی سیراب می‌کند و «باغ کیانوش» ترجمان تصویری چنین آرزویی از سینماست. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پس از مدت‌ها گل کاشت.

منتقدان از «باغ کیانوش» می‌گویند

محمد تقی‌زاده: سینمای کودک را جدی بگیریم

«باغ کیانوش» به عنوان یکی از آثار کودک و نوجوان جشنواره چهل‌ودوم در سالن رسانه‌ها با تشویق مخاطبان روبرو شد. فیلم در قالب یک قصه شیرین کودکانه بدون ادعا و با محتوا قصد سرگرم کردن و بعد از آن آموزش دادن دارد. حضور پرتعداد کودکان و ظرافت‌های کودکانه آنها علاوه بر اینکه باعث همراهی بچه‌ها می‌شود، سمپاتی بزرگسالان را نیز طلب می‌کند سازندگان از همه ظرفیت‌ها برای جذاب‌تر شدن کارشان استفاده کردند؛ حضور عباس جمشیدی بازیگر طنز و شهرام حقیقت‌دوست قهرمان فیلم‌های اکشن و معمایی باعث شد فیلم دیدنی‌تر و استقبال در گیشه نیز از فیلم بیشتر شود.

فیلم طبق الگوهای کلاسیک داستان‌گویی پیش می‌رود و اتفاق جالبی که در فیلم افتاده حضور ضد قهرمان عراقی در فیلم است. با این کار علاوه بر رعایت سبک و الگوهای فیلمنامه نویسی از نظر فرهنگی و تاریخی نیز مخاطبان از تاریخ معاصر مطلع شده و با فرهنگ جنگ آشنا می‌شوند.

محمدسجاد حمیدیه: بهترین اثر جشنواره

«باغ کیانوش» جزو معدود آثار موفق در تاریخ سینمای ایران است که می‌تواند به دنیای کودکان نزدیک شود. هنرمند خیلی خوب جهان کودکی را می‌شناسد و آن را در قالب فیلم‌نامه‌ای محکم ارائه می‌دهد. فیلم‌نامه نقطه قوت اصلی اثر است که بسیار دقیق نوشته شده، نویسنده با هوشمندی تمام ظرفیت زمان «باغ کیانوش» را برای ترجمه شدن به زبان سینما دریافته و یکی از بهترین آثار اقتباسی سینمای ایران را خلق می‌کند.

فیلم خیلی خوب شروع می‌شود، بعد از چند دقیقه کوتاه حادثه محرک رخ می‌دهد و قصه شروع می‌شود. این وقت تلف نکردن فیلم‌نامه هر بیننده کم‌حوصله‌ای را سرپا می‌کند و پای قصه می‌نشاند. تماشاگر خیلی زود به دنیای خیال‌پردازی‌های کودکان نزدیک می‌شود و آن را حس می‌کند. «باغ کیانوش» به عنوان نقطه عزیمت قصه از نقطه نظر کودکان فیلم شخصیت می‌یابد. شخصیت دادن به یک مکان شاهکاری است که کمتر در تاریخ سینمای ایران اتفاق افتاده است. فیلم در کاراکترپردازی نیز موفق است، گذشته‌ی شخصیت کیانوش بسیار دقیق به امروز او ربط داده شده و منشا اکت او می‌شود. گروه کودکان هم تا حدودی به خوبی معرفی می‌شوند اما اگر فیلم‌ساز می‌توانست به تک‌تک بچه‌ها شخصیتی مستقل دهد فیلم در حد یک شاهکار بالا می‌رفت. «باغ کیانوش» تا امروز بهترین اثر جشنواره است و نبودن فیلم در بخش مسابقه لکه ننگی نابخشودنی برای هیئت انتخاب است که البته طبق ادعایشان صرفا بر اساس «کیفیت»، آثار را انتخاب کرده‌اند!

منتقدان از «باغ کیانوش» می‌گویند

ابراهیم محلوجی: زنده باد اقتباس

«باغ کیانوش» قطع به یقین یکی از دو سه فیلم برتر جشنواره امسال است. حضور نداشتن این فیلم در بخش سودای سیمرغ یک لکه ننگ فراموش نشدنی برای هیات انتخاب قلمداد می‌شود. فیلمنامه اثر که اقتباسی از رمانی به همین نام است بسیار حرفه‌ای نوشته شده و پر از کاشت و برداشت‌های موجز و هوشمندانه است. مکان و زمان داستان دو عنصر تاثیرگذار و تعیین‌کننده هستند و از این دو در پیشبرد خط روایی فکورانه استفاده شده است.

قرار دادن این پیرنگ در دل دوران جنگ تحمیلی و ورود مستقیم بعثی‌ها به خط داستانی نمونه‌ای از این هوشمندی است. فیلمساز در کارگردانی هم بسیار دقیق عمل می‌کند، بازی گرفتن از بازیگران کودک و نوجوان یکی از رسالت‌های اصلی اوست. با تکنیک انیمیشن اجرا شدن عموم صحنه‌های سوپژکتیو تدبیری است کاملا منطبق با فضاسازی کار شده از روستا. ایرادهای اثر انگشت‌شمار و قابل چشم‌پوشی هستند حداقل فعلا به آنها نخواهم پرداخت.

یادآوری می‌شود رضا کشاورزحداد برای فیلم «باغ کیانوش» سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری را در بخش «نگاه نو» دریافت کرد. جایزه آرمان نیز از سوی شهرداری تهران به فیلم «باغ کیانوش» اهدا شد.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به دبیری مجتبی امینی ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =