نقد، لذت خوانش و درک یک اثر هنری را افزایش می‌دهد

نشست ادبی دو پنجره با عنوان «هم‌نشینی پدیدآورندگان ادبیات کودک و نوجوان با مخاطبان» و با حضور حسین قربانزاده خیاوی در کانون پرورش فکری اهواز برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این برنامه حسین قربانزاده‌خیاوی نویسنده رمان «گریز از سال صفر» و جمعی از مربیان ادبی و نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به میزبانی مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون اهواز حضور داشتند.

در این نشست ادبی، پس از خوانش نقد رمان «گریز از سال صفر» از سوی نویسندگان نوجوان استان خوزستان، طیبه پوربصیری مربی ادبی استان ویژه‌برنامه دو پنجره را برای ارتباط با نویسنده و آشنایی با نقد و تحلیل اثر، از برنامه‌های موفق کانون عنوان و از اعضای ادبی برای ارائه نقدهای مناسب قدردانی کرد.

سپس حسین قربانزاده نویسنده رمان «گریز از سال صفر» ضمن قدردانی از اعضا و مربیان کانون، نقد را یک پله بالاتر از خوانش متن توصیف کرد و گفت: نقد در سایه مطالعه گسترده و دقیق و البته مداوم به دست می‌آید و بسیار ارزشمند است، اگر می‌خواهیم توانایی نقد و تحلیل اثر را به دست بیاوریم باید خواننده خوبی باشیم، زیرا نقد، لذت خوانش و درک یک اثر هنری را افزایش می‌دهد.

نقد، لذت خوانش و درک یک اثر هنری را افزایش می‌دهد

قربانزاده به چگونگی نوشتن و دستیابی به ایده اولیه رمان «گریز از سال صفر» اشاره کرد و ادامه داد: چکیدن یک قطره آب روی صورتم جرقه و فکر نگارش رمان را در ذهنم حک کرد، به صورت‌های مختلف درگیر این قطره آب بودم که در پایان بعد از سال‌ها به شکل این رمان درآمد.

وی رمان «گریز از سال صفر» را جلد اول از یک سه‌گانه علمی تخیلی معرفی کرد و افزود: جلد دوم با عنوان «بیداری آیقار» و جلد سوم با عنوان «راز روزنه» به دست مخاطبان خواهد رسید و نوجوان‌های خواننده رمان سرانجام موفق خواهند شد زمین و مردمش را از نابودی و انقراض نجات دهند.

برگزاری جشن امضا و قدردانی از مهمانان، پایان‌بخش نشست ادبی دو پنجره با عنوان «هم‌نشینی پدیدآورندگان ادبیات کودک و نوجوان با مخاطبان» در استان خوزستان بود.

در حاشیه این نشست ادبی، بخش مکاتبه‌ای واحد آفرینش‌های ادبی استان خوزستان، کارگاه نامه‌نگاری «نامه‌ای از طبیعت» را با حضور اعضای ادبی برگزار کرد.

نقد، لذت خوانش و درک یک اثر هنری را افزایش می‌دهد

در هر اثر هنری باید محتوا و بن‌مایه‌ای ارزشمند نهفته باشد

همچنین نشست آموزشی «اهمیت مضامین در رمان نوجوان امروز» در کانون اهواز با حضور حسین قربانزاده‌خیاوی برگزار شد.

در این نشست آموزشی حسین قربانزاده‌خیاوی به نقش و اهمیت مضمون در داستان اشاره کرد و گفت: مضمون، تم یا درون‌مایه از عناصر مهم داستان‌نویسی است که هر اثر هنری برای این‌که ارزش ماندگاری داشته باشد باید محتوا و بن‌مایه غنی و ارزشمندی در آن نهفته باشد. درون‌مایه، پیامی است که یک اثر به مخاطب ارائه می‌دهد و به ماندگاری آن کمک می‌کند.

وی افزود: در مقوله مضمون و درون‌مایه، ما در مراکز کانون با دو مسأله روبرو هستیم، درون‌مایه ویژه کودکان و نوجوانان که مدنظر نویسندگان است و درون‌مایه‌هایی که نوجوانان نویسنده برای آثارشان انتخاب می‌کنند و بیشتر تحت تأثیر محیط اطراف و موضوع‌های مشخص‌شده است که بر اساس تجربه زیسته و باورهایشان به آن رسیده‌اند.

نقد، لذت خوانش و درک یک اثر هنری را افزایش می‌دهد

قربانزاده تصریح کرد: کودکان و نوجوانان به سرعت تمایل‌ها، نیازها و خواسته‌هایشان در حال تغییر است، پس برای تربیت، اثرگذاری و همچنین جذب و تشویق آن‌ها به مطالعه باید تلاش کنیم ضمن شناخت اخلاق و روحیات آن‌ها، با خلق اثری مناسب با آن‌ها ارتباط بگیریم، زیرا کودک و نوجوان امروز دیگر چندان رغبتی به خواندن کتاب‌های تربیت محور ندارند بلکه خواهان آن هستند که در دل حادثه و هیجان به نکات ارزشی و تربیتی پنهان در اثر برسند.

وی در ادامه به موضوع‌های دلخواه کودکان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: گاهی در اثر، نویسنده، مضمون و درون‌مایه را مستقیم در دل یک دیالوگ شخصیت اول یا محبوب رمان به مخاطب بیان می‌کند، اما ممکن است نویسنده‌ای درون‌مایه را غیرمستقیم در لایه‌های درونی داستان جای داده باشد که لازمه‌ی دستیابی به آن، استمرار مطالعه، تأمل و تفکر بیشتر است.

نویسنده رمان «گریز از سال صفر» اظهار کرد: درون‌مایه اثر مسیر فکری، درک و دریافت صاحب اثر هنری از هستی و چیستی زندگی و دنیا را در برمی‌گیرد، پس ما مربیان در مراکز کانون باید همواره بکوشیم نوجوان‌های صاحب‌قلم، ضمن داشتن قدرت نوشتن، صاحب اندیشه شوند و حاصل دانش و دریافت خود را به‌صورت درون‌مایه در داستان بیاورند.

در ادامه این نشست آموزشی مربیان درباره چگونگی هدایت نوجوان‌ها برای تولید آثار با درون‌مایه غنی بحث و تبادل‌نظر کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =