به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری در این نشست دو ساعته که به همت واحد آفرینشهای ادبی در مرکز بن برگزار گردید؛ همایون علیدوستی(شاعر و نویسنده، مدرس دانشگاه و عضو شورای شهر کیان)، حجت الاسلام بهرامی امام جمعهی شهرستان بن، فاضلی نمایندهی فرمانداری شهرستان بن، نیکخواه نمایندهی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بن و جمعی از مسوولان این شهرستان به همراه زهرا بابادی معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری، معصومه مهری کارشناس ادبی و اعضای ادبی کارگاههای شعرسرایی، مربیان مرکز بن و جمعی از والدین اعضا حضور داشتند.
در ابتدای این نشست همایون علیدوستی ضمن معرفی اجمالی شخصیت ادبی میرزا حبیب دستان بنی به عنوان نخستین پایه گذار دستور زبان فارسی، کانون را به عنوان جایگاه و نهاد بسیار مناسبی برای رشد و پیشرفت ادبی نوجوانان معرفی کرد و از آنها خواست تا با تلاش، مطالعه و حضور در محافل ادبی، روز به روز بر دانش تخصصی خود بیفزایند. وی در ادامه گفت: شعرا از نعمت «بیان» که از بزرگترین نعمتهای خداوند است برخوردارند و از لحاظ مقام و جایگاه بعد از پایان رسالت پیامبران این شعرای متعهد هستند که با قدرت قلم و اندیشه، راه و سخنان انبیا را به جهانیان گوشزد می کنند. وی در ادامه گفت: مصداق این سخن به درستی در شعری از نظامی گنجوی اشاره شده است که میگوید؛ پیش و پسی بست صف کبریا - پس شعرا آمد و پیش انبیا
علیدوستی در ادامه و ضمن نقد و بررسی آثار اعضا، به همخوانی واژگان در شعر اشاره کرد و افزود: کاربرد واژههای کهن که در زبان امروزی مورد استفاده قرار نمیگیرند موجب کهنگی زبان میشود و از زیبایی کلام شاعر میکاهد. وی افزود: رعایت محور افقی و محور عمودی در شعر از اهمیت ویژهای برخوردار است و توجه داشته باشید که در محور عمودی مصرعها یا ابیات باید تکمیل کنندهی هم باشند و ضروریست که ابیات یک شعر پراکندگی معنایی نداشته باشند و در کل بافت کلام باید یکنواخت و دارای انسجام باشد.
خالق کتاب " اشک فانوس" در مورد وزنهای شعری به کار رفته در آثار مورد بررسی گفت: یادگیری وزن و قافیه برای هر شاعر نوپایی اکتسابیست و با تمرین و تکرار و مطالعه میتوان بر انواع وزن تسلط پیدا کرد و ضروریست که یک شاعر وزن شعر را به صورت آگاهانه و متناسب با موضوع شعر انتخاب کند. وی یادآور شد: شعر فقط وزن نیست و این عنصر تخیل است که شعر را از کلام روزمره متمایز می کند و هر چه شاعری قدرت تخیل بیشتری داشته باشد شعر او اوج پیدا می کند.
مدرس این نشست، در خصوص موضوع نشست و نقش اندیشه در شعر گفت: اندیشه اعتبار شعر است و یک شعر بدون اندیشه هیچگونه پشتوانهای ندارد؛ در واقع اندیشه رکن اصلی شعر به شمار میآید و یک شعر هرچقدر هم که سرشار از تصویر باشد اما اندیشهای نداشته باشد اتفاق خاصی در آن رخ نداده است.
شاعر «چشمها و آینهها» تاکید کرد: شاعران جوان زمانی میتوانند اندیشه را در شعر جای دهند که صاحب ایده باشند، تفکر کنند، اظهار نظر نمایند و اهل مطالعه باشند.
وی ضمن معرفی کتاب «روزنه» با اشاره به بخشهایی از این کتاب گفت: شعر اندیشمندانه شعریست که در آن حرف شاعر جدای از دیگر عناصر شعری، حرفی برتر و تاثیرگذار در برداشتهای دیگران است. همچنین اندیشه در یک بیت یا یک مصرع نیست بلکه در کل شعر نشان داده میشود و نمیتوان در یک بیت به دنبال اندیشه بود.
وی در مورد نقش اندیشه در شعر اضافه کرد: اندیشه در شعر بایدها و نبایدهای دیگران را به سمت جهان شعری شاعر هدایت می کند.
شاعر منظومهی «حرفهای ماندگار» از نمونههای موفق شعر معاصر به اشعار «فاضل نظری» اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل موفقیت «فاضل نظری» و انتشار اشعار او در بین نسل جوان، اندیشه در شعر اوست.
این مدرس دانشگاه به شاعران نوجوان یادآور شد زمانی صاحب اندیشه می شوید که مطالعهی فراوان داشته باشید در واقع اگر شاعر دیدگاه و جهان بینی نداشته باشد شعر او در حد تصویر و ظاهر باقی خواهد ماند. وی خاطر نشان کرد: مطالعهی رمان در تقویت اندیشهی شاعری تاثیر بسیار زیادی دارد و به عنوان مثال از نثر «کلیدر محمود دولتآبادی»یاد نمود و افزود: نثر «کلیدر» نثر شاعرانهایست و نویسنده در آن با تصویرسازیهای هنرمندانه پیام و اندیشهی خود را به مخاطب منتقل نموده است.
پرهیز از کاربرد تشبیهات و تصاویر تکراری، بازنگری اشعار و حذف حشوها، انتخاب وزن یکدست و مناسب و افزودن موج و هیجان به شعر از دیگر مواردی بود که در این نشست توسط همایون علیدوستی مطرح شد.