برگزاری 2 کارگروه "نمایش خلاق" و "بازی" در خراسان رضوی و شمالی

2 کارگروه تخصصی "نمایش خلاق" و "بازی" با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، کارشناسان و مربیان در کانون استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیر کانون استان خراسان رضوی در این کارگروه اظهار کرد: کودکان، مخاطبان هوشمندی هستند که شناخت نیازها و استعدادهای‌شان از اهمیت زیادی برخوردار است.
راضیه باباخانی گفت: دست‌یابی به پرورش خلاقیت و تقویت تخیل بر اساس آموزه‌های دینی اساس فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کانون است و با واسطه‌هایی چون هنر، ادبیات و بازی در قالب فعالیت‌هایی چون نمایش خلاق صورت می‌گیرد.
مدیر کانون استان خراسان رضوی توجه به کودکان را زیر بنای تربیت صحیح در جامعه دانست و یادآور شد: کانون با توجه به فعالیت‌های مختلف در زمینه‌های فرهنگی، هنری و ادبی توانسته گام‌های موثری در راستای پرورش خلاقیت قشر کودکان و نوجوانان بردارد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین فعالیت‌ها در مراکز فرهنگی و هنری کانون، نمایش خلاق است که با توجه به نیازهای تربیتی کودکان به عنوان یک فعالیت سازمان یافته با هدف پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان انجام می‌‌شود.
به گفته باباخانی نمایش خلاق به عنوان یک روش آموزش جدید در آموزش و پرورش پیشرفته مورد استفاده معلمان و مربیان آگاه نیز قرار می‌گیرد.
وی هدف از تشکیل این کارگروه را بازنگری علمی و کاربردی به فعالیت‌های تخصصی نمایش خلاق در سطح مراکز فرهنگی هنری سراسر کشور و تدوین کتاب کار برای فعالیت در عرصه نمایش خلاق اعلام کرد.
باباخانی تصریح کرد: نمایش خلاق فعالیت فرآیند محور آموزشی و پرورشی است که به واسطه آن امکان اثرگذاری تعلیمی و تربیتی بر مخاطب کودک و نوجوان در سطح کشور قابل اجرا است.
در همین حال علی ارکانی‌فرد مدیر کانون استان خراسان شمالی نیز در کارگروه بازی با بیان اینکه بازی یکی از نیازهای اساسی کودکان است، گفت: بسیاری از آموزش‌های تربیتی و اخلاقی را می‌توان در خلال بازی به کودک آموخت. کودک در حین بازی به تمرین زندگی بزرگسالی می‌پردازد.
مدیر کانون استان خراسان شمالی گفت: مقوله بازی برای کودکان و نوجوانان اگر به درستی به کار گرفته شود، می‌تواند بسیار موثر باشد، نکته‌ای که اعضای کارگروه باید به ظرافت در مورد آن تامل کنند.
این مقام مسوول ادامه داد: بازی، جسم و روان کودک را ایمنی می‌بخشد و آنچه کودک در آینده پیش رو دارد در قالب بازی تجربه می‌کند. کودک با بازی کردن موقعیتی به دست می‌آورد تا اعتقادات و احساسات خود را پیدا کند و مهارت‌های اجتماعی را می‌آموزد.
وی با اشاره به این‌که منابع جمع‌آوری شده توسط اعضا باید بومی‌سازی شود یادآور شد: بازی باعث تکوین روحیه و شخصیت کودکان و نوجوانان می‌شود. در دین مبین اسلام هم به نقش و ضرورت بازی برای کودکان و نوجوانان اشاره شده و باید به درستی فرهنگ‌سازی صورت پذیرد.