روزمعلم‌ازتلاش‌های مربیان‌وکارشناسان نمونه کانون قدردانی می‌کنیم

برنامه‌ای با عنوان معرفی مربیان و کارشناسان نمونه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور همه ساله تلاش‌های بی وقفه و خستگی‌ناپذیر این قشر فرهنگی را ارج می‌نهد.<BR> این برنامه هر سال در هفته بزرگداشت مقام معلم و سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری یادآور این نکته است که کار با کودکان و نوجوانان چه در قالب آموزش‌های رسمی مدرسه‌ای، چه در قالب آموزش‌های غیر رسمی و فوق برنامه از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است اگر چه بسیاری از صاحب نظران عرصه‌ی تعلیم و تربیت برای نوع دوم قدر و منزلت بالاتر

در این میان همه ساله معاونت فرهنگی کانون با بررسی یک سال تلاش این مربیان و کارشناسان در سراسر کشور و ارزیابی دقیق فعالیت‌های آن‌ها تعدادی از این افراد را به عنوان نمونه معرفی می‌کند و با اهدای جوایزی آنان را مورد قدردانی قرار می‌دهد.
این در حالی است که اکنون شمار مراکز فرهنگی، هنری کانون در سراسر کشور از مرز 870 مرکز فراتر رفته است و توجه به افزایش توان علمی و عملی این مربیان کودکان همچنین رسیدگی به خواسته‌ها و نیازهای آنان به منظور افزایش انگیزه‌های کاری می‌تواند از اهمیتی صد چندان برخوردار باشد.
در این زمینه پایگاه اینترنتی معاونت فرهنگی کانون مصاحبه‌ای با محمد باقر آدوسی معاون فرهنگی کانون در آستانه‌ی نوزدهمین دوره این برنامه و در باره‌ی چگونگی انتخاب مربیان و کارشناسان نمونه انجام داده است.
این گفت‌وگو پیش روی شماست.
مراسم انتخاب مربیان و کارشناسان نمونه‌ی کشوری کانون از چه سالی و با چه اهدافی آغاز شد؟
معاونت فرهنگی کانون پرورش کودکان و نوجوانان از سال 1371 تاکنون همه ساله از مربیان و کارشناسان نمونه‌ در مراسمی کشوری تقدیر به عمل آورده است. در طول این سال‌ها، تلاش ما بر این بوده که مراسم در هفته‌ی بزرگ‌داشت «معلم» و شهادت معلم بزرگ «استاد شهید مطهری» برگزار شود.هدف از برگزاری این مراسم نیز، ارج نهادن به تلاش‌های صادقانه‌ی مربیان و کارشناسان در عرصه‌های مختلف کاری بوده است. هم‌چنین شناسایی نیروهای فعال و دل‌سوز کانون در جبهه‌ی اصلی، یعنی مراکز فرهنگی هنری و قدردانی از آن‌ها به مصداق «من لم یشکرالخالق لم یشکرالمخلوق» و ارایه‌ی غیر مستقیم الگوهای مناسب رفتار سازمانی به همکاران از دیگر هدف‌های اصلی برای برگزاری این برنامه است.
 
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکنون از چند نفر از مربیان و کارشناسان خود تقدیر کرده است؟
  از سال 1371 تاکنون معاونت فرهنگی کانون با حمایت مدیرعامل این مجموعه از 607 نفر کارشناس، مربی فرهنگی، مربی مسؤول، مربی ادبی، مربی هنری و... تقدیر کرده است.
درباره‌ی شرایط ورود به چرخه‌ی ارزیابی توضیح دهید؟
مطابق شیوه‌نامه‌ی انتخاب مربیان و کارشناسان نمونه، تمامی همکارانی که در چرخه‌ی ارزیابی قرار می‌گیرند، لازم است حداقل سه سال سابقه‌ی کار تمام وقت در کانون داشته باشند. البته شرایط همکاران در بخش‌های ادبی و هنری متفاوت است. این دسته از همکاران که به عنوان مربیان پاره وقت در کانون مشغول به کار هستند و با حداقل 60 ساعت قرارداد در مراکز فرهنگی هنری حضور دارند، می‌توانند در چرخه‌ی ارزیابی قرار بگیرند. مربیان ادبی و هنری پاره وقت که کمتر از 60 ساعت قرارداد دارند، چنان‌چه امکان افزایش ساعت برای‌شان وجود داشته باشد، مشروط بر این‌که حداقل چهار سال سابقه‌ی همکاری داشته باشند، می‌توانند وارد این چرخه شوند.
سهمیه‌بندی و مراحل مختلف ارزیابی مربیان نمونه چگونه انجام می‌شود؟
در اولین قدم، فرم خودارزیابی برای کلیه‌ی افراد واجد شرایط فرستاده می‌شود. افرادی که توانسته باشند 70 درصد از امتیازات مورد نظر را از آنِ خود کنند، مدارک و مستندات را جهت راه‌یابی به مرحله‌ی بعد ارایه می‌کنند. در سطح استان، مدارک و مستندات داوطلبان بررسی می‌شود و بعد از کسب نظر از مراجع ذیربط 20 درصد از برترین‌ها جهت طرح و بررسی به شورای استان معرفی می‌شوند. افراد شورا در خصوص راه‌یافتگان؛ به بحث و تبادل نظر با یکدیگر پرداخته و در نهایت 10 درصد از بالاترین امتیازات را به ستاد مستقر در حوزه‌ی معاونت فرهنگی معرفی می‌کنند. مدیریت‌های تخصصی و کارشناسان معاونت فرهنگی نیز به بررسی مستندات معرفی‌شدگان و نیز مقایسه‌ی آن‌ها با همکاران‌شان در دیگر استان‌ها می‌پردازند و از مجموع افراد معرفی شده، معادل دو برابر سهمیه‌ی‌ انتخاب مربیان در سطح کشور را به شورای نهایی معرفی می‌کنند. در نهایت سوابق و مستندات در جلسه‌ای با حضور اعضای شورای نهایی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و مطابق سهمیه‌ای که مدیرعامل به معاونت فرهنگی اعلام کرده‌اند، انتخاب‌های کشوری صورت می‌گیرد.
سمت افرادی که در چرخه‌ی ارزیابی قرار می‌گیرند، چیست؟ و باید چند سال سابقه‌ی خدمت داشته باشند؟
   کارشناس مسوول فرهنگی با حداقل یک سال کار در سمت فعلی، کارشناس فرهنگی، ادبی و هنری با حداقل دو سال در سمت فعلی، مربیان مسؤول و مربیان سیار و پُستی با حداقل یک سال در سمت فعلی (لازم به ذکر است که در سال‌های گذشته مربیان سیار روستایی و پُستی کانون به عنوان مربی مسوول دیده نمی‌شدند که در دو سال اخیر به همت آقای سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون این عزیزان در پُست مربی مسؤول مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.) و مربیان فرهنگی، ادبی و هنری با حداقل یک سال در سمت فعلی.
چه کسانی این مربیان را ارزیابی می‌کنند؟
اولین مسؤول ارزیابی مربیان و کارشناسان، خودِ افراد می‌باشند که فرم خودارزیابی را پُر می‌کنند و امتیاز خود را بر اساس تعاریف و معیارهای ارایه شده معلوم می‌کنند. دومین مسؤولیت در ارزیابی به عهده‌ی کارشناس مسؤول یا معاون فرهنگی است که وظیفه‌ دارد مدارک و مستندات افراد واجد شرایط را بررسی نموده و به منظور تحقیق به واحدهای ذیربط مدیریت استان رجوع کند و بر اساس نظرات جمع‌آوری شده به بررسی و طراز نمودن امتیازات اولیه پرداخته و امتیاز نهایی را وارد کند. مسؤولیت بعدی به عهده‌ی یکایک اعضای شورای فرهنگی است که باید در یک فضای سالم و دور از تعصبات محدوده‌های کاری به اظهار نظر درباره‌ی افراد معرفی شده به شورا بپردازند. کارشناسان مسؤول در حوزه‌ی مدیریت‌های تخصصی معاونت فرهنگی مسوولان دیگری هستند که باید با در نظر داشتن شرایط، محدودیت‌ها و امکانات استان‌ها به مقایسه‌ی معرفی شدگان با یکدیگر پرداخته و افراد برتر را به جلسه‌ معرفی کنند و سرانجام مسؤولیت نهایی بر عهده‌ی اعضای شورای نهایی است که بعد از شنیدن گزارش‌های توجیهی و مشاهده‌ی مستندات و مدارک افراد، مربیان و کارشناسان موفق را انتخاب کنند.
    اعضای این شورا چه کسانی هستند؟
نماینده‌ی مدیرعامل، نماینده‌ی مدیران استان‌ها، مدیرحراست، مدیران حوزه‌ی ستادی معاونت فرهنگی، معاون فرهنگی و یک کارشناس مسؤول از حوزه‌ی معاونت فرهنگی که مسؤولیت دبیرخانه‌ی مراسم انتخاب مربیان و کارشناسان نمونه‌ را بر عهده دارد.
عوامل مؤثر و قابل ملاحظه در ارزیابی چه عواملی هستند؟
  عوامل مؤثر و مورد استفاده در ارزیابی مربیان و کارشناسان در هر سمتی که قرار داشته باشند، شامل بخش‌های زیر است:
    1-عوامل عملکردی   2- عوامل توسعه‌ی فردی   3-عوامل رفتاری   4- موفقیت‌های کاری
    
    امسال سهمیه‌ی کارشناسان و مربیان نمونه‌ی کشوری چه‌قدر است؟
سهمیه‌ی کارشناسان و مربیان نمونه‌ی کشوری در استان‌ها 3 درصد کل نیروهای شاغل در هر سمت را شامل می‌شود:
عنوان پُست
سهمیه بر اساس 3 درصد
تعداد معرفی شدگان از استان‌ها
کارشناس مسؤول و کارشناس فرهنگی
2نفر
36 نفر
کارشناس مسؤول و کارشناس هنری
1نفر
24 نفر
کارشناس مسؤول وکارشناس ادبی
1نفر
19نفر
مربی مسؤول فرهنگی
18نفر
108نفر
مربی فرهنگی
31نفر
86نفر
مربی پُستی و سیار
2نفر
11نفر
مربی هنری
7 نفر
50 نفر
مربی ادبی
2 نفر
29 نفر
   
مراسم در چه تاریخی برگزار می‌شود؟
 12اردیبهشت ماه 1391
    طول دوره‌ی زمانی ارزیابی نمونه‌های امسال چگونه بوده است؟
  در ارزیابی مربیان نمونه‌ی امسال، عملکرد یک‌ساله از مهر 1389 تا مهر 1390مد نظر بوده است.
    امسال شاهد تغییری در مراسم هم خواهیم بود؟
   بله. امسال با عنایت ویژه‌ای که مدیرعامل کانون به مراسم انتخاب مربیان و کارشناسان نمونه‌ی کشوری داشته‌اند، کارشناسان ستادی حوزه‌ی معاونت فرهنگی نیز دارای سهمیه شدند و مطابق قاعده‌ی کشوری از 3 درصد کارشناسان ستادی معاونت فرهنگی نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.
    یعنی چند نفر؟ و در چه پُست‌هایی؟
   دو نفر در پُست‌های کارشناس و کارشناس مسؤول
    هدایای شما به مربیان و کارشناسان نمونه چیست؟
   مربیان و کارشناسان کانون همه نمونه هستند و همه، هدایای خود را از کودکان و نوجوانان این مرز و بوم دریافت می‌کنند. در این حرکت نمادین، اما معاونت فرهنگی نیز بنا به عنایت و توجه مدیرعامل کانون سعی می‌کند تقدیری درخور و شایسته‌ی شأن کارشناسان و مربیان از آن‌ها به عمل آورد؛ لذا تقدیرنامه‌ی کارشناسان توسط وزیر آموزش و پرورش  امضاء و تقدیرنامه‌ی مربیان مسؤول، مربیان فرهنگی و هنری توسط مدیرعامل محترم کانون امضا می‌شود و هدیه‌ای نیز به ایشان اِعطا خواهد شد.
    مراسم انتخاب مربیان نمونه‌ی استانی نیز در استان‌ها برگزار می‌شود؟
  بله. پس از برگزاری مراسم انتخاب مربیان نمونه‌ی کشوری، استان‌ها مراسم تقدیر از مربیان و کارشناسان نمونه‌ی استانی را برگزار خواهند کرد. لوح تقدیر این عزیزان توسط معاون فرهنگی امضا می‌شود و هدایا از محل اعتبارات استانی و بنا به مجوز مدیرعامل تأمین خواهد شد.
    نکته‌ی آخر؟
   در صدد هستیم با استفاده از دیدگاه‌های مدیران و کارشناسان در استان‌ها و ستاد معاونت فرهنگی تغییراتی در شیوه‌نامه‌ی انتخاب مربیان و کارشناسان نمونه ایجاد کنیم. شیوه‌نامه‌ی تقدیر از نیروهای ستادی نیز در دست تدوین است.