باید سینمای کودک تخیل و فانتزی داشته باشد

بهرام عظیمی انیماتور مشهور ایرانی می‌گوید: کودکان ما از دیدن عروسک‌ها و شخصیت‌های قدیمی و کهنه شده، خسته‌اند و به همین دلیل بهبود سینمای کودک منوط به استفاده از الگوهای موفق است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این انیماتور با سابقه با بیان اینکه سینمای کودک اهمیت و جایگاه اصلی‌اش را از دست داده است افزود: امیدواریم دولت نگاه ویژه‌ای به این بخش داشته و کار و بودجه را به دست کسانی برساند که در این زمینه کارهای تاثیر گذار کرده‌اند و امتحان‌شان را پس داده‌اند.
 این کارگردان انیمیشن گفت: یک فیلم موفق برای کودکان ، 80 درصد برای آن‌ها نشاط آور و سرگرم کننده است و 20 درصد هم در لابه‌لای فیلم، می‌تواند حاوی پیام برای آن‌ها باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر بودجه‌ها اغلب برای فیلم‌هایی مصرف می‌شود که آن‌چنان تاثیرگذار نیستند و نمی‌توانند مخاطبان زیادی جذب کنند.
این انیماتور به فیلم‌های پر مخاطب در دنیا اشاره کرد و افزود: کسانی که می خواهند برای کودکان فیلم بسازند، باید به الگوهای خارجی توجه کنند، فیلم‌های بسیاری هستند که کودکان را در اکثر کشورها جذب می‌کنند، فیلم‌سازان کودک باید بدانند چه چیزهایی برای این کودکان جذاب است.
مدرس خانه کاریکاتور ایران گفت: کودکان ما از دیدن عروسک‌ها و شخصیت‌های قدیمی و کهنه شده خسته‌اند. به همین دلیل سینمای کودک یک سینمای شکست خورده به شمار می‌رود.آن‌ها حق دارند مانند دیگر کودکان دنیا چیز‌های جدید‌تری ببینند. ما برای ساخت فیلم برای کودکان باید از فن‌آوری‌‌های جدید استفاده کنیم . واقعیت این است که فرزندان ما نمی‌توانند فیلم‌های خارجی خوب را که با فن‌آوری روز ساخته شده است کنار بگذارند.
وی افزود: اگر چه برای سینمای کودک ما بیشتر شعار می‌دهند اما چند فیلم‌ساز خوب و حرفه‌ای در کشور وجود دارد که هنوز هم می‌توانند کارهای ارزشمندی برای کودکان بسازند، ما باید بودجه را به آن‌ها بدهیم و از آن‌ها دعوت کنیم برای کودکان فیلم بسازند.
عظیمی به نواقص موجود در فیلم‌های کودک اشاره کرد و ادامه داد: سینمای ما فاقد تخیل و فانتزی است. ما در بخش فیلم‌نامه هنوز هم ضعیف هستیم و مشکل دیگر ما در فیلم‌سازی به محدودیت‌ها برمی‌گردد.
وی توضیح داد: مساله‌ای که در سینمای کودک مهم است، ترانه، موسیقی و بخش‌های موزیکال است، چرا که بچه‌ها با این نوع بیان، ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند و تاثیر گذاری‌اش بر روی کودکان بیشتر است.