تشکیل ستاد برگزاری هفته ملی کودک در استان‌ها

با ابلاغ نامه‌ای از سوی وزارت کشور به استانداری‌ها، تشکیل ستاد برگزاری هفته ملی کودک در همه استان‌ها وارد مرحله‌ی جدیدی شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هفته ملی کودک قرار است با مشارکت تمام وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی و نهادهای فعال در حوزه کودک و نوجوان طی روزهای 15 تا 21 مهر به صورتی گسترده در سطح کشور برگزار شود.
در این میان در پی برگزاری 5 نشست هم‌اندیشی نمایندگان این سازمان‌ها آیین‌نامه‌ی هفته ملی کودک تصویب و مقرر شد تا کارگروه‌های استانی برای برگزاری برنامه‌های این هفته در استان‌ها تشکیل شود.
در همین زمینه پیرو ارسال نامه‌ای از سوی معاون فرهنگی کانون نامه‌ی دیگری از سوی قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی خطاب به معاونان سیاسی امنیتی استانداری‌های کشور ارسال و در آن بر لزوم راه‌اندازی ستاد برگزاری مراسم هفته کودک در استان‌ها تاکید شده است.
در این کارگروه‌ها نمایندگان ادارات کل سازمان‌های فعال در عرصه کودک و نوجوان حضور خواهند داشت.
به همین منظور روز 10 شهریور 1392 نشستی در مرکز آموزش کانون در تهران با حضور نمایندگان ادارات کل کانون استان‌های کشور برگزار شد تا در آن آیین‌نامه برگزاری هفته ملی کودک برای آنان تشریح شود و هماهنگی‌های لازم برای تشکیل این کارگروه‌ها صورت پذیرد.
محمد باقر آدوسی معاون فرهنگی کانون در این هم‌اندیشی با اشاره به ابلاغ نامه وزارت کشور اظهار امیدواری کرد که تشکیل این کارگروه‌ها به بهانه‌ی هفته ملی کودک به راه‌اندازی کارگروه دایمی کودک و نوجوان در استان‌ها بیانجامد.
وی به اهمیت دوران کودکی اشاره کرد و گفت ایران کشوری کهن است با میراث فرهنگی گران‌بها اگر بخواهیم این میراث را حفظ کنیم باید آن را به دست کودکان ونوجوانان یعنی آینده‌سازان جامعه بسپاریم.
آدوسی همچنین اضافه کرد اجرای برنامه‌های هفته ملی کودک آغاز اتفاق مبارکی خواهد بود تا کانون و دیگر سازمان‌های فعال در این حوزه تحرکی در میان مسوولان استانی و شهری ایجاد و از توان آن‌ها برای پیشبرد فعالیت‌ها استفاده کنند.
معاون فرهنگی کانون در عین حال اظهار امیدواری کرد که با اجرای گسترده برنامه‌های هفته ملی کودک بتوانیم با همکاری شورای فرهنگی عمومی در آینده به جای روز جهانی کودک هفته ملی کودک را در تقویم‌های رسمی به ثبت برسانیم.
وی تشکیل فراکسیون کودک و نوجوان در مجلس شورای اسلامی و توجه به کودکان در اسناد بالادستی کشور از جمله چشم‌انداز 1404 و سندهای توسعه پنج ساله را ضروری دانست و پیشنهاد کرد از تمامی ظرفیت‌ها در استان‌ها به منظور گفت‌و‌گو با مسوولان و نمایندگان مجلس در این زمینه استفاده شود.
در این جلسه نرگس جعفری کارشناس مسوول معاونت فرهنگی کانون با تاکید بر لزوم شادی بخشی برنامه‌ها و رسیدگی به دغدغه‌های کودکان از نمایندگان استان‌هاخواست تا هرچه سریع‌تـر نسبت به تشکیل کارگروه‌های استانی اقدام کنند.
وی درباره‌ی آیین‌نامه‌ی هفته ملی کودک نیز توضیح‌هایی ارایه داد.
در ادامه این نشست کیان جوادی کارشناس مسوول روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون از برنامه‌های گسترده این مدیریت برای پوشش رسانه‌ای برنامه‌های هفته ملی کودک خبر داد و گفت برگزاری یک نشست رسانه‌‌ای با حضور مسوولان دستگاه‌ها و تشکیل یک ستاد خبری برای پوشش این برنامه‌ها از جمله فعالیت‌هایی است که به منظور جریان‌سازی در این زمینه در نظر گرفته شده است.
وی درخواست کرد که در طراحی برنامه‌ها به جنبه‌های رسانه‌ای آن بیشتر توجه شود و در این زمینه از دیدگاه‌های کارشناسان روابط عمومی در استان‌ها استفاده شود.
هفته ملی کودک 15 تا 21 مهر 1392 با شعار زنده باد کودکی، زنده باد زندگی در سراسر کشور برگزار می‌شود.