دبیرخانه‌ی دایمی هفته‌ی ‌ملی کودک تشکیل شود

وزیر آموزش و پرورش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را مامور تهیه‌ی اساس‌نامه‌ای برای ساماندهی و تشکیل دبیرخانه‌ی دایمی هفته‌ی ملی کودک در ایران کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در جلسه‌ی شورای سیاست‌گذاری هفته‌ی ملی کودک که به ریاست وزیر آموزش و پرورش و با حضور نمایندگان عالی‌رتبه وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی و برخی تشکل‌های غیر دولتی تشکیل شد، دکتر علی اصغر فانی بر ضرورت ایجاد دبیرخانه‌ای دایمی به منظور جمع‌آوری تجربه‌های انباشته‌ی سال‌های گذشته و بازخوردهای فعالیت‌های صورت گرفته در هفته‌های ملی کودک تاکید کرد و این مسوولیت را برعهده‌ی کانون گذاشت.
 وی افزود: باید بپذیریم  که ایجاد این دبیرخانه ضروری است و کانون با توجه به فلسفه‌ی وجودی تاسیس و ماموریت‌هایش در حوزه‌ی کودک ونوجوان به عنوان مبنای این اقدام در نظر گرفته می‌شود تا با طراحی یک اساس‌نامه، سروسامانی به حوزه‌ی کودک بدهد.
دکتر فانی از علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون خواست پیش‌نویس این اساس‌نامه را ظرف 3 ماه تهیه و ارایه کند تا مراحل قانونی تصویب آن برای رسیدگی به وضع کودکان ونوجوانان به مراجع قانونی ارایه و مورد تصویب قرار بگیرد.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که در این اساس‌نامه تمامی دستگاه‌هایی که به نحوی با کودکان سروکار دارند دخالت خواهند داشت.امیدوارم این اقدام زمینه‌ای باشد برای سامان‌دهی مسایل مربوط به کودکان و به ایجاد یک مرکزیت با همکاری همه‌ی دستگاه‌های مرتبط متولی امور امور کودکان منتهی شود.
برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک قرار است امسال در تهران و سراسر کشور طی روزهای 15 تا 21 مهر 1393 برگزار شود.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تایید درخواست اعضای جلسه درباره‌ی ثبت رسمی هفته‌ی ملی کودک در تقویم کشور از دکتر صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر حمیدرضا کفاش معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش – که در این جلسه حضور داشتند - خواست این درخواست را در شورای فرهنگ عمومی مطرح و دنبال کنند.
دکتر فانی همچنین از اعضای این جلسه خواست تا هماهنگی‌های لازم را برای برگزاری برنامه‌های هفته ملی کودک امسال با یک‌دیگر در قالب یک برنامه‌ی واحد به‌عمل آورند.
وزیر آموزش و پرورش برگزاری هفته‌ی ملی کودک را یک بحث ملی دانست و گفت سیاست این وزارت‌خانه توسعه‌ی مشارکت است و ما باید در برنامه‌های این هفته از مشارکت تمامی دستگاه‌ها استفاده کنیم.
وی در پایان توجه به همه‌ی ابعاد مسایل کودکان و نوجوانان در برنامه‌ریزی‌ها اعم از مسایل فرهنگی، اجتماعی، سلامت و حقوق کودکان را ضروری دانست.
در این جلسه مدیرعامل کانون به تشریح برنامه‌های ملی و استانی هفته‌ی ملی کودک پرداخت و تاکید کرد که هدف از برگزاری این برنامه‌ها تنها گرامی‌داشت یک هفته نیست بلکه باید این اقدام بهانه‌ای باشد تا در تمامی طول سال و با ارتباط‌های مستمر به مسایل کودکان توجه بیشتری نشان دهیم.
علیرضا حاجیان‌زاده برگزاری جشن بزرگ روز جهانی کودک را در روز 16 مهر با حضور یکی از مقامات کشور از جمله مهم‌ترین این برنامه‌ها دانست و در عین حال از برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع‌های مختلف، جشن خیابانی و برگزاری نمایشگاهی متشکل از سازمان‌های دولتی و غیر دولتی در این هفته خبر داد.
محمد دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و سید حامد برکاتی رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در هفته ملی کودک طی 3 سال گذشته و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برگزاری برنامه‌های امسال ارایه دادند.
دکتر سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یادآور شد که مسایل دانش آموزی تنها یک بعد از ابعاد کودکی و نوجوانی است در حالی که تعریف کودکی می‌تواند تمامی ابعاد آنان را در بر بگیرد.
وی بحث درباره‌ی مسایل کودکان را آن‌قدر گسترده دانست که می‌توان هفته‌ای را به نام کودک نام‌گذاری کرد و از این راه نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی می‌توانند برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلفی ارایه دهند و به ایجاد ظرفیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی کمک کنند.
دکتر حمیدرضا کفاش معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه تاکید کرد که در کارهای بین‌ بخشی باید کسی که نزدیک‌ـرین ماموریت را برعهده دارد محوریت آن برنامه را بر عهده بگیرد و در این میان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همیشه پیشگام فعالیت‌های حوزه کودک بوده است.
وی با یادآوری پرسش مهر رییس جمهوری با محوریت منابع آبی پیشنهاد کرد برنامه‌های هفته‌ملی کودک به این مساله توجه کند. 
فریدون عموزاده خلیلی رییس هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ضرورت توجه به کودک واقعی - که نیازمند نگاهی همه‌جانبه است - را مورد تاکید قرار داد و گفت نباید محدوده‌ی سنی کودکی را به 0 تا 8 سال محدود کنیم و در عین حال باید در کنار مسایلی مانند سلامت و بهداشت (که البته بسیار با اهمیت است)، به مولفه‌های دیگری مانند فرهنگ و سبک زندگی و اتفاق‌هایی که در عرصه‌های فضای مجازی و اینترنت برای بچه‌ها می‌افتد بیشتر توجه کنیم.
وی اضافه کرد کانون از این فراگیری برخوردار است و می‌تواند بین بخش‌های مختلف ایجاد تعادل کند  و همه‌ی آن‌ها را پوشش دهد.
نوش‌آفرین انصاری رییس هیات مدیره شورای کتاب کودک نیز اظهار امیدواری کرد که برگزاری روز جهانی  و هفته‌ی ملی کودک باید برآمده از یک حرکت ملی و در طول سال ادامه داشته باشد.
وی بر اهمیت توجه به خردسالان و گروه‌های سنی زیر سن مدرسه تاکید کرد و گفت تحقیقات نشان داده است که عشق به کتاب‌خواندن و فرهنگ‌پذیر شدن قبل از سن مدرسه اتفاق می‌افتد.
 دکتر مهناز مظاهری اسدی معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست نیز بر اهمیت توجه به مساله محیط زیست در برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک تاکید کرد.
در همین جلسه مجید اکباتانی از نهاد ریاست جمهوری اهمیت توجه بیشتر به حقوق کودکان، حسین کوچکیان‌فرد رییس اداره سرمایه‌ی اجتماعی و امور فرهنگی وزارت کشور و کیانوش غریب‌پور رییس هیات مدیره انجمن تصویرگران کتاب کودک توجه به همکاری بیشتر نهادهای مختلف با یکدیگر را در این زمینه یادآور شدند.
در این جلسه معاونان و مشاوران مدیرعامل کانون و ابوالفضل رفیع مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران و محمد درویش مدیرکل آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز حضور داشتند.