ظرفیت‌های اجتماعی کودکان ایرانی را در نظر بگیریم

توسعه‌ی شهرها و فضاهای شهری به گونه‌ای بوده که در آن سهمی برای ظرفیت‌های اجتماعی برای کودکان درنظر گرفته نشده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معصومه آباد؛ عضو کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان این مطلب افزود: این امر در کنار آپارتمان‌نشینی و سبک زندگی امروزی خانواده‌ها موجب شده تا نوجوانان و کودکان با محدودیت‌هایی جدی در بخش‌های مختلف تفریحی؛ بازی و ورزش و ... روبرو باشند و نتوانند در طی روند طبیعی زندگی خود کودکی و بچگی را تجربه کنند.
وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت کودکان در پایتخت گفت : براساس تعریف جهانی انسان تا 16 سالگی "نوجوان" محسوب می‌شود گفت : درهمین بازه زمانی کودکان کمتر از 7 سال با امکاناتی مثل پارک و شهربازی و اسباب‌بازی نیازهای روحی‌اشان تا حدودی برطرف می‌شود . کودکان بین 7 تا 16 سال از کمترین امکانات لازم برای تخلیه هیجانات روحی برخوردارند ؛ درحالی‌که این امر می‌تواند عواقب وخیم و جبران ناپذیری را برای آینده کشور به دنبال داشته باشد. 
آباد در ادامه افزود: با وجود تمامی شعارهایی که برای حمایت از کودکان و ظرفیت سازی برای آن‌ها می‌شود متاسفانه کودکان در ایران متولی خاصی ندارند .
این عضو شورای شهر تصریح کرد: حتی در زمینه‌ی علاقه‌مند‌کردن کودکان به کتاب‌خوانی نیز آموزش و پرورش و نهادهای متولی نتوانسته‌اند کار خاصی انجام دهند چرا که کودک باید تا قبل از ورود به مدرسه به کتاب‌خوانی علاقه‌مند شود در حالی که در ایران کودک تا رفتن به مدرسه کمترین ذهنیتی از کتاب و کتاب‌خوانی ندارد که درهمین زمینه باید آموزش و پرورش و به‌ویژه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه‌هایی را برای جذب نوجوانان و کودکان به کتاب‌خوانی در دستور کار خود قرار دهند.
آباد در ادامه گفت : براساس آمارهای موجود هر9 روز یک کودک بر اثر تصادف فوت می‌کند و هر 3 تا 4 روز یک کودک به دلیل تصادف دچار آسیب‌های جسمی حرکتی می‌شود‌؛ درحالی‌که ما بارها برای ایمن سازی معابر و هوشمند کردن مسیرهای تردد عابران پیاده؛ به‌ویژه کودکان هشدار داده‌ایم .    
وی خلاء های قانونی موجود را از دیگر معضلات این حوزه معرفی کرده و گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه کودکان و نوجوانان خلاء‌های قانونی در این زمینه است به‌ویژه درمواردی مانند خشونت علیه کودکان یا اوقات فراغت آن‌ها؛ سرویس مدارس و... به همین دلیل هم بود که از چندی قبل طرح شهر "دوست‌دار کودک " را در دستور کار شورا قراردادیم تا بخشی از کمبودها و ضعف‌های موجود در این حوزه را تا حدی جبران کنیم.
وی در خصوص کمبود شدید امکانات شهری برای کودکان گفت: متاسفانه در این بخش به شدت با مشکل مواجهیم به‌طوری‌ که حتی در مواردی مانند سرویس‌های بهداشتی نیز هیچ توزیع متناسبی حتی برای نیازهای اولیه کودکان درشهر نداشته‌ایم .        
عضو کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر درخصوص تاثیر مشکلات اقتصادی خانواده‌ها بر کم‌کاری برای وقت گذاشتن و تهیه امکانات لازم برای رشد کودکان گفت: در تمام دنیا سهم خانواده‌ها را جامعه می‌پردازد؛ ما نیز باید به سمتی برویم که هیچ کودکی به دلیل محرومیت یا مشغله والدین از حق کودکی خود محروم نشود.