حلقه سنتی شعر کودک باید شکسته شود

گسترش شعر کودک یکی از دست‌آوردهای انقلاب اسلامی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی  و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در نشست تخصصی دایره‌های بسته‌ی شعر کودک و راه‌های برون رفت که در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون برگزار شد مصطفی رحمان‌دوست شاعر پرآوازه و به نام کشور در زمینه کودک گفت: شعر کودک، فرزند انقلاب  است و این کودک در حال حاضر به جوانی 35-36ساله تبدیل شده است و در حال گذر از زمان رکود شعر کودک است .
 وی از سختی‌های راه بزرگ شدن این کودک نام برد و گفت: در گذشته  برگزاری سمینارهای  بین‌المللی به رفع سوال‌های شاعران و نویسندگان کمک می‌کرد و در حال حاضر نبود این سمینارها باعث رکود شعر کودک شده است.
 رحماندوست از نبود نشست‌های بین‌المللی در زمینه شعر کودک انتقاد کرد و افزود: نشست ادبی گفت‌وگوی تمدن‌ها در کیش، بزرگان عرصه شعر و ادبیات کودک جهان را به ایران آورد و آن نشست یکی از بهترین سمینار‌های بعد از انقلاب بود.
در ادامه نشست علی‌اصغر سید‌آبادی شاعر و نویسنده کودک افزود: شاعران جوان این حوزه باید با مطالعه و تحقیق برای رفع نیازهای کنونی کودکان کوشا باشند و دیگر با سوژه‌های قدیمی که کم مخاطب شده است، کار نکنند .
وی از کم توانی شعرا برای هماهنگ کردن خود با فن‌آوری‌های روز انتقاد کرد و فن‌آوری را پیروز این عرصه معرفی کرد.
سیدآبادی افزود: سبک شعر کودک با نوجوان تفاوت‌های فاحشی دارد که شاعران جدید باید این تفاوت‌ها را بشناسند.
به گفته این نویسنده و شاعر ادبیات کودک  نبود سبک‌های جدید و سرعت کم حرکت نسل جدید شعرا دلیل اصلی ریزش مخاطبان است.
سید آبادی گفت: دلیل جذب نوجوانان به موسیقی‌های زیرزمینی  عدم پاسخ‌گویی به نیازهای نوجوانان در شعر‌های کنونی است.
وی گفت: شاعران جوان باید با کسب تجربه بتوانند از زیر سایه شعرای نام و نشان‌دار خارج کرده و شعر کودک را از حالت تک قطبی خارج کنند.
عباس تربن نویسنده و شاعر کودک و نوجوان گفت: شاعران جوان باید بتوانند خود را از زیر سایه اساتید گذشته خارج کنند و با پیشرفت خود سبکی جدید در شعر کودک  و نوجوان ابداع کنند.
تربن در ادامه گفت: شعر در گذشته خود به تنهایی رسانه بود ولی از چند سال پیش به دلیل پیشرفت فن‌آوری و عدم توانایی رقابت شعر با فن‌آوری، شعر یکی از کاربردهای فن‌آوری شده است.
در  این نشست رحمان‌دوست از شاعران جدید به دلیل عدم مطالعه کافی انتقاد کرد و خواستار مطالعه بیشتر شد و از ناشران در خواست که هنر را فدای مسایل مالی نکنند.
وی به این نکته هم اشاره کرد: که کودکان نیاز به موضوعات جدید دارند و شاعران بهتر است کمتر از سوژه‌های قدیمی و منسوخ استفاده کنند.