فعالیت‌های نوجوانان در کانون تخصصی می‌شود

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر لزوم تخصصی شدن فعالیت‌های این سازمان در حیطه مسایل نوجوانان تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان علیرضا حاجیان‌زاده با حضور در نشستی دوستانه با اعضای فعال مراکز کانون استان تهران که در دل جشنواره «هفته ملی کودک» در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون طراحی شده بود، گفت: ما در کانون، هسته‌ای مرکزی را برای بررسی نیازها و خواسته‌های نوجوانان امروز شکل داده‌ایم تا فکرهای تازه‌ را از هم‌نشینی با شما بگیرند و فرصتی برای برنامه ریزی پیدا کنند.
وی تاکید کرد:تمام شما دوران کودکی خود را پشت سرگذاشته‌اید و جرقه‌های اولیه فرهنگی و هنری و حتی علمی در ذهن شما ایجاد شده است.بنابراین ما فکر می‌کنیم باید با طراحی برنامه‌هایی جدید و ایجاد مراکز تخصصی‌تر، بخشی از کارها را به شما واگذار کنیم. اگر چه تصورمان بر این است که شما می‌توانید با شناسایی استعدادهای خود در کانون، در خارج از این فضا هم به دنبال علایق خود بروید.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به نیاز نوجوانان در زمینه تامین خواسته‌های علمی‌شان تصریح کرد: تامین نیازهای علمی شما هم بخشی از وظایف ماست .اما فراموش نکنید که کار مهم کانون این است که به شما قدرت تشخیص بدهد. امروز هر کدام از شما به توانمندی‌هایی رسیده‌اید که این توانمندی‌ها قدرت انتخاب را در شما ایجاد کرده است. بخشی از این انتخاب‌ها در حوزه مسایل فرهنگی و هنری و بخشی نیز در زمینه علمی است و ما در صدد هستیم با طراحی نقشه‌ای جامع به هر دوی آن‌ها در حد بضاعت خود پاسخ دهیم.
همچنین حاجیان‌زاده با اشاره به درخواست نوجوانان برای دیده شدن و نشر آثار فرهنگی و هنری خود در کانون و مراکز آن یادآور شد: نگرانی ما این است که شاید بچه ها توانایی پیدا کردن و انتخاب خوب را نداشته باشند. اما شما بال و پر پیدا کرده‌اید و می‌توانید از همه تولیدات خوب کشوری استفاده کنید. البته ما دوست داریم که آثار شما را ببینیم ولی این به آن معنا نیست که مثلا بتوانیم عرصه تئاتر حرفه‌ای را برای این کار در اختیار شما قرار دهیم ولی فکر می‌کنم دوستان صاحب قلم ما می‌توانند در فضاهایی مثل روزنامه‌های دیواری و نشریات استانی و منطقه‌ای کانون از فرصت‌‌های به‌وجود آمده استفاده کنند. ما هم در حد توان این فضاها را گسترش خواهیم داد. همچنان که در حال حاضر با برپایی جشنواره‌هایی مثل «فیلم کودک برای کودک» این حرکت را دنبال می‌کنیم.
وی با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری علاقه‌مند هستند تا فعالیت‌های کانون توسعه پیدا کند و بر همین اساس ما به موضوع بروز کردن تولیدات با استفاده تکنولوژی های جدید متناسب با نیازهای نوجوانان امروز از طریق ایجاد  شبکه اطلاع رسانی و ارزشیابی توجه خواهیم کرد.
حاجیان زاده گفت:بحث لزوم استفاده از فن‌آوری های نوین بحث انکار ناپذیری است و کانون به آن توجه دارد در کنار این که از وظایف کانون ایجاد خلاقیت در بچه‌ها از طریق فعالیت‌های دست ورزی است. برهمین اساس میزان استفاده ما از فن‌آوری‌های نوین به گونه‌ای خواهد بود که بین استفاده از فن‌آوری‌ها ومقولات هنری به‌ویژه هنرهای سنتی، تعامل منطقی داشته باشیم.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به نقد نوجوانان در زمینه کمبود تبلیغات کانون تصریح کرد: درست است که ما معتقدیم همه بچه‌ها باید بتوانند از محصولات کانون استفاده کنند اما این خواست ما به این معنا نیست که بخواهیم همه کودکان و نوجوانان مدارس را راهی کانون کنیم چون ما معتقد به گسترش خلاقیت بچه‌ها بر اساس علایق آنانیم و فکر می‌کنیم شاید گروهی از بچه‌ها دارای علایق متفاوت‌تر از فعالیت‌های کانون‌اند.
حاجیان‌زاده در پاسخ سوال دیگری در زمینه لزوم گسترش مرکز فراگیر و کمبود آن‌ها در سطح کشور گفت: همه بچه‌ها حتی آنان که از قدرت دیدن و شنیدن محروم هستند باید بتوانند از امکانات کانون استفاده کنند و به‌ویژه که ما معتقدیم این افراد دارای توانایی‌های بیشتری به نسبت سایر بچه‌ها هستند بنابراین سیاست کلی ما حمایت از توسعه مراکز فراگیر است و درصددیم به موازات توسعه این مراکز امکانات آن‌ها را هم افزایش دهیم.