نقش کانون در تعلیم و تربیت کودکان بسیار با اهمیت است

نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌های آذربایجان‌شرقی و مازندران بر اهمیت نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تربیت کودکان بر اساس الگوی اسلامی تاکید کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آیت الله محسن مجتهد شبستری امام جمعه تبریز در دیدار با مربیان و کارکنان کانون بر نقش موثر و مهم کانون در تربیت آینده‌سازان میهن اسلامی تاکید کرد.
وی افزود: افزایش تبلیغات رسانه‌ای برای معرفی فعالیت‌ها، تبیین جایگاه کانون و نقش آن در تربیت کودکان و نوجوانان می‌تواند در جذب بیشتر گروه‌های هدف بسیار تاثیرگذار باشد.
امام جمعه تبریز هم‌چنین تاکید کرد: باید عواملی را که موجب کاهش جاذبه‌های کانون برای کودکان و نوجوانان می‌شود شناسایی و با بررسی آن تلاش کنیم با برنامه‌ریزی‌های دقیق نسبت به جذب بیشتر کودکان و نوجوانان در این نهاد فرهنگی اقدام کنیم.
آیت الله مجتهد شبستری تصریح کردند: افزایش امکانات و تجهیزات می‌تواند کانون را در ارایه خدمات مناسب به مخاطبان یاری داده و موجب مشارکت بیشتر بچه‌ها در فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی می‌شود که در این زمینه امیدواریم دولت و مسوولان به یاری کانون بیایند.
وی اضافه کرد: در این عرصه وظیفه دولت تهیه و تامین نیازهای کانون پرورش فکری و مقدمات جذب بیشتر کودکان به این مجموعه است تا این نهاد فرهنگی با قدرت بیشتری در عرصه تربیت نسل‌های آینده گام بردارد.
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که کودکان پنج تا 12 سال آمادگی بسیاری برای پذیرش آموزه‌های دینی و اجتماعی را دارند، یادآور شد: باید تلاش کنیم تربیت پسندیده را از طریق رفتار و گفتار صحیح در کودکان و نوجوانان نهادینه کنیم.
آیت‌الله مجتهد شبستری پیشگیری از ترویج خرافات و آداب و رسوم غلط به نوجوانان و هم‌چنین نظارت بر تربیت کودکان و نوجوانان را از مسوولان کانون پرورش فکری استان خواستار شد و افزود: گاهی رفتارهای غلط یک کودک می‌تواند تاثیر منفی بر تربیت دیگر هم‌سالان بگذارد و مربیان کانون برای جلوگیری از این پدیده باید نظارت دقیق داشته باشند.
وی خدمات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را از نظر اهمیت، هم‌سطح دبیرستان و دانشگاه ارزیابی و اضافه کرد: بنیان‌های فکری، اخلاقی و اعتقادی آینده‌سازان کشور در این سن پایه‌گذاری می‌شود به همین دلیل باید به این نهاد توجه ویژه‌ای کرد.
نماینده ولی‌فقیه در استان ارایه برنامه‌های مناسب در کانون پرورش فکری با هدف آشنا کردن کودکان با پدیده نماز و ارکان دین را خواستار شد و گفت: تحقق این خواسته علاوه بر اجر اخروی، تاثیر به‌سزایی نیز در تربیت و آینده کودکان ایفا می‌کند.

آیت‌الله طبرسی: فرزندان با الگوی منسجم اسلامی در جامعه تربیت شوند
نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران نیز در دیدار با اعضای ستاد هفته ملی کودک با تاکید بر اهمیت تعلیم و تربیت اسلامی گفت: کودکان را با الگوی منسجم اسلامی در جامعه تربیت کنید.
 آیت‌الله نورالله طبرسی مهم‌ترین رسالت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تربیت و پرورش زیرساخت‌های جامعه است.
وی با اشاره به این‌که کودکان و نوجوانان آینده جامعه اسلامی را می‌سازند، افزود: ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی از مهم‌ترین مسایل در تربیت نسل جدید جامعه است.
طبرسی تصریح کرد: دشمن با ابزارهای مختلف، جنگ فرهنگی در کشور راه انداخته و خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان را نشانه رفته است.
امام جمعه ساری افزود: دین مبین اسلام انتخاب نام نیک برای فرزندان را عاملی برای هویت بخشی و احترام به آن‌ها می‌داند.
وی ادامه داد: بهترین ارثی که والدین برای فرزند به یادگار می‌گذارند، ادب است.
نماینده ولی‌فقیه در مازندران با تاکید بر این‌که فرزندان باید با تربیت اسلامی به خوی انسانیت برسند، اظهار داشت: تربیت اولیه فرزندان از خانواده نشات می‌گیرد.
طبرسی با اشاره به قدرت ابزارها و دستگاه‌های فرهنگی در تربیت کودکان، خاطرنشان کرد: بیشترین قدرت پرورش کودکان در دست معلمان و کانون پرورش فکری است.
وی به اقدامات صهیونیست‌ها و داعش در نسل‌کشی مسلمانان اشاره کرد و گفت: دنیا چگونه می‌خواهد جواب این نسل‌کشی و قتل عام کودکان بی‌دفاع را بدهد.
نماینده ولی‌فقیه در مازندران با اشاره به این‌که روزانه خبرهایی همچون استعمار، استثمار، کودک آزاری و از این موارد به گوش می‌رسد، افزود: برای کاهش این آسیب‌ها و احقاق حق کودکان و نوجوانان وظایف دستگاه‌های حمایتی مانند بهزیستی و غیره مضاعف می‌شود.
طبرسی یکی از مشکلات در تربیت کودکان و نوجوانان را الگوی ناهمگون در محیط دانست و اذعان داشت: الگوی تربیتی خانه، مدرسه و اجتماع متفاوت است.
مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این دو استان نیز در این دیدارها گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون ارایه کردند.