قصه‌گویی مربیان کانون پرورش فکری در خانه‌ی کودک شوش

مسوولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روز چهارم هفته‌ی ملی کودک میهمان «خانه‌ی کودک شوش» بودند و با مدیر، مربیان و کودکان این مرکز دیدار کردند. در این دیدار قرارهایی برای همکاری دوجانبه بین انجمن حمایت از کودکان و کانون گذاشته شد.

بر اساس گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در محله‌ی دروازه‌غار تهران، خانه چهار اتاقه محقری قرار دارد که محل امن بچه‌های منطقه شوش و دروازه غار است. در این خانه، کودکان کار، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، کودکان افغانستانی یا ملیت‌های دیگر می‌توانند با کمک مربیان‌شان از تحصیل علوم و مهارت‌های زندگی بهره‌مند شوند. مربیان و مشاوران این مرکز حمایت‌های مشاوره‌ای نیز در اختیار کودکان بازمانده از تحصیل قرار می‌دهند.
در دیدار روز گذشته‌ی مسوولان کانون پرورش فکری، مدیر خانه‌ی کودک شوش از فعالیت‌هایی که در این مرکز برای بچه‌ها انجام می‌شود گفت و مشکلات آن را با معاون فرهنگی و مسوولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح کرد.
شیرین حیدری با اشاره به این‌که این مرکز چهارده سال است که به آموزش کودکان مشغول است گفت: کودکان کار از ساعت 7 تا 9 آموزش می‌بینند و بعد از آن به سر کار می‌روند. گاهی وقت‌ها از کارفرماها درخواست می‌کنیم که صبح‌ها به آن‌ها مرخصی بدهند تا بتوانند در کلاس‌ها شرکت کنند. در این مرکز آموزش پایه از کلاس اول تا ششم در دو شیفت درس داده می‌شود.
او درباره‌ی کودکانی که موفق نشده‌اند برای تحصیل ثبت‌نام کنند توضیح داد: امسال به خاطر ناهماهنگی‌ها بسیاری از کودکان از تحصیل بازماندند و برخی از آن‌ها هم از طرف مدیران مدارس پذیرفته نشدند. از بچه‌هایی که ما برای تحصیل به مدارس معرفی کرده بودیم تنها یک چهارم‌شان مشغول به تحصیل شدند و بقیه آن‌ها به این مرکز بازگشتند. مشکل دیگر ثبت نام‌ها شهریه‌ی دویست‌وده هزار تومانی مدارس بود که باید قبل از ثبت نام پرداخت می‌شد و همین باعث شد بسیاری از خانواده‌های فقیر پسرهای خود را به مدرسه بفرستند و دختران خود را در خانه نگه دارند.
او همچنین درباره شماره‌تلفن «صدای یارا»، مشاوره‌ی تلفنی انجمن حمایت از کودکان صحبت کرد و گفت: مشاوره‌تلفنی این مرکز به صورت کاملا رایگان از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر در اختیار کودکان و خانواده‌هایشان است. در حال حاضر بیش‌تر تماس‌های برقرار شده با این مرکز از طرف کودکان بدسرپرست حاشیه‌ی شهرها بوده است که کم‌ترین اطلاعی از حق و حقوق خودشان ندارند و مشاوران تلاش می‌کنند این حقوق را به آن‌ها آموزش دهند.
مدیر خانه‌ی کودک شوش در پایان گفت: بسیار تمایل داریم برای آموزش کودکان با مراکز دولتی همکاری کنیم و معتقدیم این معضلات باید به گوش نهادهای دولتی هم برسد و همه‌ی ‌مردم هم برای حل آن کمک کنند.
محمدعلی شامانی معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان که در این بازدید مجتبی دانشور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز وی را همراهی می‌کرد، پس از شنیدن سخنان مدیر خانه‌ی کودک شوش، گفت: گذشته از راه حل‌های کوتاه‌مدت، باید برای راه حل‌های ریشه‌ای به سراغ سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران برویم و قوانین حوزه‌های کلان را بازخوانی کنیم.
او با اشاره به وضعیت نامشخص لایحه‌‌ی حمایت از کودکان گفت: این لایحه نسبت به موردهای مشابه آن قوی‌تر و جزیی‌تر دیده شده است و رسانه‌ها باید برای بیرون آوردن این قانون از محاق فضاسازی کنند. بخشی هم در حوزه‌ی آموزش‌های شهروندی است که باید یک بسته‌ی حمایتی برای آموزش به کودکان تدارک دیده شود.
این مدرس دانشگاه از تمایل کانون پرورش فکری برای همکاری با انجمن حمایت از کودکان گفت و اضافه کرد: مربیان کانون می‌توانند در حوزه‌ی آموزش به مربیان برای کار کردن در این مدارس، چه در زمینه‌‌ی مهارت‌های اولیه و چه در زمینه‌ی تاب‌آوری کار، کمک کنند. کار کردن با این کودکان بسیار سخت است و مربیان آن‌ها نیاز به بازتوانی دارند. در کانون سرمایه‌ی انسانی فاخر مربیان عاشق و لایقی هستند که می‌توانند به مربیان این مرکز آموزش دهند و به کمک آن‌ها بیایند.
شامانی ضمن اشاره به این‌که موضوع کودکان همیشه امر مهمی است و مختص به هفته‌ی ملی کودک نیست، ادامه داد: ما در این هفته سعی داریم به مسوولان یادآوری کنیم که فرشته‌های کوچکی دور و بر ما هستند که نیاز به کمک همه دارند.
بعد از پایان گفت‌وگوهای مدیران، بچه‌های گروه موسیقی این مرکز آهنگی به نام «خانه‌ی کودک شوش» اجرا کردند که شعر آن را خودشان سروده بودند. سپس همه‌ی کودکان مرکز به همراه مربیان و مهمانان‌شان به فضای سبز کنار خانه‌ی کودک رفتند و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برایشان قصه‌خوانی کردند.