ابراز تمایل سازمان جنگل‌ها و مراتع برای همکاری با کانون

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از آمادگی این سازمان برای همکاری گسترده با کانون پرورش فکری خبر داد.

محسن نقی‌لو، با اعلام این آمادگی، تصریح کرد در واقع ما از کانون پرورش فکری تقاضا داریم که در حوزه‌ی فرهنگ‌سازی برای کودکان یار و یاور سازمان جنگل‌ها باشد. چراکه با توجه به تجربه‌ی پنجاه‌ساله‌‌ی کار با کودکان، می‌تواند از لحاظ تخصصی به ما کمک کند.
وی گفت: طبیعتا کانون پرورش فکری با توجه به جایگاه فرهنگی، علمی و تخصصی‌ای که در کشور دارد می‌تواند تسهیل‌گر امور فرهنگی در حوزه‌ی کودکان برای سازمان جنگل‌ها و مراتع باشد. به عنوان مثال برگزاری دوره‌های مشترک تخصصی برای آشنایی مربیان کانون با حوزه‌ی فعالیت سازمان جنگل‌ها و یا انجام فعالیت‌های مشترک در هفته‌ی منابع طبیعی می‌تواند بخشی از این همکاری‌ها باشد.
این مدیر در حاشیه‌ی هفته‌ی ملی کودک و در بازدید از غرفه‌های نهادها، در همین حال توضیح داد که هم‌اینک نیز سازمان جنگل‌‌ها، مراتع و آبخیزداری با کانون خصوصا در استان‌ها همکاری دارد و حضور ما در این جشنواره‌ی هفته‌ی ملی کودک هم به هدف ایجاد باب همکاری با کانون بوده است.
محسن نقی‌لو گفت: ما ده تا انیمیشن برای کودکان با موضوعاتی مثل آتش‌سوزی، غرق مرتع، زباله و... تولید کرده‌ایم که در سایت‌مان هم وجود دارد؛ فکر می‌کنم در این زمینه هم می‌توانیم با کانون همکاری کنیم.
مدیرکل روابط عمومی سازمان جنگل‌ها در بخش دیگر سخنانش توضیح داد که هم‌اکنون در سازمان جنگل‌ها یک مجموعه‌ی ترویجی داریم که شامل عضوگیری «هم‌یار طبیعت» می‌شود. این برنامه شیوه‌نامه‌ای دارد که یکی از اهداف عضوگیری هم‌یار طبیعت را تولید کتاب عنوان می‌کند. تابه‌حال 10 مجموعه به نام همیار طبیعت در حوزه‌ی جنگل، درخت، گردوغبار و طوفان منتشر شده است.
او در ادامه به امضای تفاهم‌نامه با آموزش‌وپرورش برای نشر کتاب با موضوعاتی مثل اهمیت درخت، حفظ پوشش گیاهی و موارد مشابه اشاره کرد و گفت: این سازمان در بحث آموزش همگانی و فرهنگ‌سازی هم وارد شده و دفتر ترویج و مشارکت‌های مردمی در بحث آموزش‌های تخصصی فعال است که مواردی مثل تعامل با آموزش‌وپرورش، بسیج، سپاه، جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد از برنامه‌های این دفتر هستند.
این مدیر جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری همچنین به شعار دو سال اخیر این سازمان «منابع طبیعی؛ با مردم، برای مردم» اشاره کرده و گفت: مدیریت جدید سعی کرده که سازمان جنگل‌ها از برنامه‌های مناسبت‌محور پرهیز کند و فرآیند حفظ درختان غرس شده در دستور کار قرار گیرد. در طول سال یک فصل مناسب برای غرس نهال داریم که می‌شود همان 15 اسفند به بعد، در فصل‌های دیگر دستورالعمل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری مراقبت از درختان کاشته شده است.
به گفته‌ی این مسوول، سازمان جنگل‌ها هزینه در بخش کودک را سرمایه‌گذاری می‌داند، و موضوع فرهنگ‌سازی به‌ویژه در حوزه‌ی کودکان هم جزو اولویت‌های این مجموعه است.
رضا نیک‌دخت، معاون دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در بازدید از همین نمایشگاه در گفت‌وگویی تصریح کرد: کودکان نسل آینده‌ی ما را تشکیل می‌دهند؛ الان با بسیاری از بزرگ‌سال‌ها مشکل داریم چرا که مفاهیم اولیه‌ی زندگی متناسب و سازگار با محیط زیست و منابع طبیعی را نمی‌دانند.
او گفت: سعی ما این است که تاکید بیش‌تری برای آموزش مفاهیم محیط زیستی و زندگی سازگار با منابع طبیعی داشته باشیم.
نیک‌دخت همچنین در مورد افزایش سطح فعالیت‌های مشارکتی این سازمان با کانون هم گفت: ما امسال رویه‌ی جدیدی آغاز کرده‌ایم؛ سازمان جنگل‌ها سال قبل در هفته‌ی ملی کودک شرکت نکرده بود و امسال اولین سال حضورش است. در سطح استان‌ها هم این همکاری جریان دارد.
هفته‌‌ی ملی کودک از 15 تا 21 مهرماه با برپایی غرفه‌های دست‌آوردهای سازمان‌ها و نهاد در حوزه‌ی کودکان، یک هفته برنامه‌های متنوعی برای این گروه سنی در سراسر کشور اجرا کرد.