کودکان، محافظ سیاره‌ی خود می‌شوند

کودکانی که در نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک شرکت کرده‌اند محافظان سیاره خود می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محافظان سیاره، نام بخشی از نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک است که در آن کودکان می‌توانند با سیاره‌ی خود بیش‌تر آشنا شده و در بخش‌های مختلف آن سرگرم شوند. این غرفه شامل قسمت‌هایی از قبیل رباتیک، زیست‌شناسی، نجوم، هوافضا و سازه‌های فضایی است.
در بخش رباتیک بچه‌های علاقه‌مند می‌توانند در دو تیم فوتبال رباتیک‌ بازی کنند. این بازی با کمک دو یا چند ربات بر روی میز انجام می‌شود و هر یک از کودکان یکی از ربات‌ها را از راه دور کنترل می‌کنند. این ربات‌ها بر روی یک میز با دو دروازه و خط‌‌کشی زمین فوتبال انجام می‌شود و بچه‌ها چند دقیقه برای گل زدن به دروازه مقابل فرصت دارند.
در غرفه‌ی زیست‌شناسی این بخش بچه‌ها با تعدادی از حیوانات آشنا می‌شوند و هر روز یکی از اعضای حیوانات تشریح می‌شوند. در این غرفه همچنین تعدادی میکروسکوپ وجود دارد که بچه‌ها می‌توانند تعدادی از لام‌های گذاشته شده زیر آن‌ها را تماشا کنند.
در غرفه‌ی نجوم این بخش شکل‌هایی از کهکشان راه شیری، منظومه‌ی شمسی و سیاره‌ها وجود دارد که کودکان با کمک مربیان حاضر در غرفه با آن‌ها آشنا می‌شوند. در این غرفه یک ماکت کوچک از سطح سیاره مریخ به همراه کاوش‌گرهای کنجکاوی و فرصت که دو کاوش‌گر ناسا بر روی مریخ است روی آن قرار دارد. کتاب‌های خورشید، سیاره دور، کره ماه، دنیای نور درباره‌ی نانو و انرژی‌های تجدیدپذیر که تولیدات کانون در این زمینه است نیز در این غرفه ارایه می‌شود.
غرفه‌ی بعدی «آرزوی علمی من» نام دارد که غرفه‌ای خالی است و در آن کودکان آرزوهای علمی خود را بر روی کاغذهای طراحی شده می‌نویسند و آن‌ها را به دیوار غرفه می‌چسبانند. چهره‌هایی که از این نمایشگاه دیدار کرده‌اند نیز آرزوهای علمی خود برای کودکان را نوشته و بر روی دیوارهای غرفه گذاشته‌اند.
غرفه‌ی دیگر نیز هوافضا نام دارد که در آن ماکت هواپیما، موشک، کاوش‌گر و یک فیلم آموزشی درباره ماشین‌های فضایی در آن به نمایش گذاشته شده است. در کنار این غرفه بخش سازه‌های علمی این مجموعه است که ماکت تعدادی سازه پرنده در آن برای کودکان به معرض دید گذاشته شده است.
نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک تا پایان روز بیست و یکم مهرماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون دایر است.