کد خبر: 252821
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷
بازدید 8631
جشنواره سازه‌های ماکارونی در دامغان

جشنواره سازه‌های ماکارونی همزمان با ایام‌الله دهه‌ی فجر به همت مربی کتابخانه سیار روستایی کانون پرورش فکری دامغان بین 100 نفر از دانش‌آموزان مدارس روستایی این شهرستان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، اولین جشنواره سازه‌های ماکارونی بین 100 نفر از دانش‌آموزان مدارس روستاهای حسن‌آباد، دروار، مهماندوست و کلاته رودبار در قالب 21 گروه برگزار شد و با خلق سازه‌های متفاوتی به کار خود پایان داد.

به‌گفته‌ی بهزاد منسوبی مربی کتابخانه سیار روستایی کانون پرورش فکری دامغان این جشنواره از برنامه‌های شاخص کتابخانه سیار در ایام‌الله دهه‌ی فجر بوده که با هدف ایجاد بستری مناسب برای شور و نشاط، کسب مهارت کارگروهی، رشد و اعتلای استعدادهای بالقوه و توانمندی‌های علمی دانش‌آموزان، تقویت تمرکز، دقت و خلاقیت و نوآوری در سازه‌آموزان، تقویت مهارت‌های ذهنی، ایجاد رقابت علمی سالم و هیجان انگیز، آشنایی با رشته‌های مهندسی و پل‌سازی برگزار شده‌است.

منسوبی همچنین نگاه نو و خلاقیت در این فعالیت را مهمترین عامل توجه دانش‌آموزان دانست و افزود: در این جشنواره، سازه‌آموزان با انواع سازه‌ها و روش ساخت آن‌ها آشنا و هرکدام در گروه‌های چند نفره مشغول به ساخت سازه‌های هدفمند شدند.

وی در ادامه اظهار داشت: این جشنواره طی چهار مرحله در چهار مدرسه برگزار شد. دور اول این جشنواره، بین سه گروه از اعضای کتابخانه سیار روستایی کانون پرورش فکری دامغان در مدرسه عطرت روستای حسن‌آباد اتفاق افتاد و اعضا با ذوق و شوق فراوان دست به کار شدند و با کمک مربی کتابخانه سیار توانستند سازه‌های زیبایی خلق کنند. 

مرحله دوم این جشنواره  با رقابت بین دانش‌آموزان دختر مدرسه فاطمه زهرا(س) روستای دروار ادامه یافت و در این مرحله دانش‌آموزان در پنج گروه به انتخاب خود شروع به ساخت یک نوع سازه کرد.

در مرحله سوم نیز دانش‌آموزان مدرسه عطرت روستای مهماندوست توانستند در پنج گروه، سازه‌های متفاوتی را نسبت به هم ساختند.

مرحله پایانی بین شرکت هشت گروه از دانش‌آموزان مدرسه نبوت شهر کلاته رودبار انجام شد و اعضا مؤفق به ساخت سازه‌های جدیدی شدند.

منسوبی در پایان تصریح کرد: این طرح در وهله‌ی اول به‌عنوان یک طرح آموزشی می‌تواند بسیار مفید و سودمند برای دانش‌آموزان علاقمند به رشته مهندسی عمران و معماری ایفای نقش کند؛ زیرا این امکان را به آنها می‌دهد که با استفاده از مصالح ارزان، سبک و قابل دسترس(ماکارونی به جای بتن و فولاد)، دست به طراحی و ساخت سازه‌های مختلف زده و با این روش، تمامی دروس فراگرفته در رشته‌ی سازه را به عمل تجربه کنند و زمان برگزاری دور دوم و نهایی این جشنواره نیز با حضور گروه‌های برگزیده به زودی اعلام خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد: برگزاری جشنواره سازه‌های ماکارونی ضمن ایجاد فضایی مناسب برای رقابت علمی نوجوانان، فرصتی مناسب برای سنجش توان علمی و مهارتی علاقمندان به‌وجود می‌آورد و سبب کشف استعداد و تقویت روحیه گروهی و تیمی می‌شود.

گفتنی است سازه‌های ماکارونی به سازه‌هایی اطلاق می‌شود که با هدف آموزشی تنها با رشته‌های ماکارونی و چسب ساخته می‌شوند و این سازه‌ها در مقیاس کوچک‌تر نسبت به سازه‌های واقعی، طراحی و با مصالح ماکارونی و چسب ساخته شده و پس از ساخت مورد بارگذاری قرار می‌گیرند. در واقع این سازه‌ها به‌عنوان ماکت ساخته نمی‌شوند و سازه‌ای که بار بیشتری را تحمل می‌کند، مؤفق‌تر خواهد بود. پل، انواع قاب‌های ساختمانی و ستون‌های فشاری از جمله رایج‌ترین سازه‌های ماکارونی هستند.