طنز در نمایش‌ها کم‌رنگ شده است

کارگردان نمایش «دنیای زیبا» معتقد است عنصر طنز که باعث زیبایی اثر می‌شود، در نمایش‌های کانون کم‌رنگ شده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، به گفته‌ی شادی پاکزاد، مربی مرکز کانون مهاباد از استان آذربایجان‌غربی، دیالوگ‌ نمایش‌ها ضعیف و طنز که به زیبایی اثر می‌افزاید، کم‌رنگ شده است و این‌ها مواردی هستند که مربی‌ها باید بیاموزند و آموزش ببینند.
او در مورد متن نمایش‌نامه‌‌ها عنوان کرد: بیشتر گروه‌ها در این بخش مشکل دارند چه کسانی که قصه‌ای را به نمایش‌نامه تبدیل می‌کنند و چه افرادی که ایده و موضوع خودشان را دارند.
این مربی کانون در توضیح روند آماده‌سازی این نمایش گفت: فراخوان این جشنواره پارسال به مراکز آمد و طبق معمول با اعضا تمرین‌ها شروع شد و برای مدارس نیز به اجرا درآمد.
وی با اشاره به زمان‌بندی این جشنواره ادامه داد: زمان تمرین‌های ما در شلوغ‌ترین فصل کاری (تابستان) بود به همین دلیل تمرین کردن با بچه‌ها به سختی انجام می‌شد اما از نظر شیوه و موضوع، مثل همیشه آزادی عمل را داشتیم.
پاکزاد اضافه کرد: نمایش «دنیای زیبا» ایده‌ی تنهایی یک قورباغه است که برای نوشتن آن به بن‌بست‌هایی برخورد کردم.
به اعتقاد کارگردان این اثر ایده‌ی تنهایی مبحث پیچیده‌ی است چراکه همه نمی‌توانند درک درستی از تنهایی داشته باشند. به‌خصوص در این نمایش باید برای تنها شدن قورباغه‌ دلیل می‌آوردم و این درخواست مخاطب از من بود قورقوری چرا رفت؟
به اعتقاد این مربی نیاز به تنهایی و خلوت گاهی می‌تواند بی‌دلیل اتفاق بیافتد. اما من به دلیل این‌که می‌خواستم این ایده را در قالب نمایش عروسکی به اجرا در بیارم مجبور شدم برای اثرم دلایل محکمی را بیان کنم اما باز هم آن‌گونه که باید باشد، نشد. اگرچه بچه‌ها کار را دوست داشتند و خوشبختانه کار به مرحله‌ی کشوری راه پیدا کرد.
وی با اشاره به این‌که مربی‌های کانون در مراکز هیچ آموزش تخصصی نمی‌بینند و مجبور هستند به آزمون و خطا اقدام و چیزی را که قبلا تجربه نکرده‌اند را تجربه کنند، پیشنهاد داد: برای مربیان در زمینه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی کارگاه‌هایی برگزار شود تا شاخه به شاخه و مرحله به مرحله متون نمایشی را بررسی و تقویت کنند چراکه تبادل اطلاعات و تجربه بسیار اثرگذار و مهم خواهد است.
او در مورد شیوه‌ی اجرا نیز توضیح داد و گفت: تلاش کردم اجرا خیلی خلاق و نو باشد.
وی ادامه داد: طراحی صحنه‌ی این اثر با دو مانتو که لباس بازیگرها است انجام شده و در هر صحنه از نمایش با فرم‌هایی که درست می‌کنند یک تابلو می‌سازند. از پارچه‌ی حوله‌ای نیز عروسک فک‌زن بسیار ساده‌ای درست کردم چیزی که بچه‌ها در نهایت سادگی بسیار دوستش داشتند.
نمایش «دنیای زیبا» داستان «قورقوری» و «بوق بوقی» دو قورباغه است که خیلی با هم دوست هستند، آن‌ها برکه‌ی محل زندگی‌شان را هر روز تمیز می‌کنند، یک روز قورقوری تابلویی را با دست خط خرچنگ قورباغه‌ای می‌نویسد (لطفا برکه‌ی ما را کثیف نکنید) بوق بوقی مسخره‌اش می‌کند و قورقوری دل‌شکسته می‌شود روی تکه کاغذی می‌نویسد من رفتم، می‌خواهم تنها باشم. از پیش بوق بوقی می‌رود.
بوق بوقی فکر می‌کند به چاهش برگشته یا هیولایی چیزی او را خورده است. بوق‌بوقی به دنبالش می‌رود، بالاخره پیدایش می‌کند و با هم به برکه بر می‌گردند و قول می‌دهند دنیای زیبایی را برای هم‌دیگر درست کنند.
 هفدهمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روزهای 6 تا 8 مهر 1395 در ساری برگزار شد.