تلاش برای احیای نمایش بومی شیراز با «فرار از زندان»

«فرار از زندان» نمایشی عروسکی است که با هدف احیای نمایش‌های بومی استان فارس در هفدهمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شرکت می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور ‌بین‌الملل کانون، اعضای «کارگاه نمایش ایرانی» به کارگردانی مریم شیروانی و آرین محزون در نمایشی چند کاراکتری فرار چند عروسک از زندان را به نمایش می‌گذارند.
به گفته‌ی محزون این گروه فعالیت خود را از دو سال پیش در کانون شماره یک شیراز و زیر نظر مریم شیروانی آغاز کرده است: «در آغاز به کار این گروه هر عضو به تناسب توانمندی خود به پرده‌خوانی، نقالی و اجرای نمایش‌های سنتی می‌پرداخت. بعد از مدتی تصمیم بر آن شد تا بر نمایش سنتی استان فارس تمرکز داشته باشیم. ایده‌ی نمایش «فرار از زندان» از سوی اعضای گروه ارایه و نمایش‌نامه تدوین شد. این نمایش در چند مرکز و مدرسه نیز به اجرا در آمد. پس از آن و با انتشار فراخوان جشنواره نمایش عروسکی ما تمرین‌های جدی‌تری داشتیم.»
او عنوان کرد که «فرار از زندان» نمایشی دستکشی و سنتی است که با ایده‌برداری از داستان‌های بومی «جی جی بی جی» کارگردانی شده است. و در آن عروسک‌های سنتی مبارک و جاروکش‌ها که به دست چند نمونه عروسک خارجی به زندان می‌افتند در پی فرار از زندان هستند.
کارگردان این نمایش در این گفت‌و‌گو در عین‌حال با اشاره به کمبود مربیان تخصصی حوزه‌ی نمایش در استان خواستار توجه مدیران به این بخش شد: «مربیان تخصصی در استان کم هستند. آن‌ها مجبور به هدایت چند گروه در کنار هم بودند. این شیوه از کار، برنامه‌ریزی‌ها را برای ما دشوار کرد چرا که در هر استان آثار زیادی تولید می‌شود و تمام آن‌ها خواستار شرکت در جشنواره‌ها و رقابت‌ها هستند. در این زمان لازم است تا مربیان به طور متمرکز به آموزش و هدایت این گروه‌ها بپردازند.»
گفتنی است که این جشنواره 6 تا 8 مهر در شهر ساری برگزار خواهد شد.