کد خبر: 272208
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
بازدید 637
نشست ادبی دو پنجره، دو لبخند

اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری غرب استان در نشست ادبی دو پنجره، به نقد آثار حسین تولایی پرداختند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، مهرناز نصیری کارشناس ادبی کانون پرورش فکری استان از برگزاری نشست ادبی «دو پنجره، دو لبخند» ویژه اعضای کارگاه‌های ادبی مراکز فرهنگی‌هنری آرادان، گرمسار و ایوان‌کی در صبح دوشنبه 27 شهریورماه همزمان با روز شعر و ادب پارسی، خبر داد و گفت: 40 عضو نوجوان در این نشست ادبی- تخصصی به نقد و بررسی کتاب‌ «بیا چند شاخه حرف بزنیم» و «درخت، عاشق پرنده است» از آثار حسین تولایی پرداختند.

نصیری، هدف از برگزاری این نشست را دیدار اعضای توانمند کارگاه‌های ادبی با شاعر کودک و نوجوان، ایجاد فضایی صمیمانه برای گفت‌وگو و بحث درباره‌ی بخش‌های مختلف کتاب، آشنایی با نقد آثار ادبی، پایدارسازی و علاقمندسازی اعضای ادبی و ایجاد انگیزه‌های نوشتاری در اعضا، عنوان و خاطرنشان کرد: تولایی ضمن قدردانی از مربیان ادبی حوزه‌ی غرب استان و برگزاری کارگاه‌های تخصصی که منجر به توانمندسازی اعضای کودک و نوجوان می‌شود، درباره دیگرگونه دیدن و تفاوت زاویه دید یک هنرمند، شاعر و نویسنده با افراد عادی و... سخن گفت.

شاعر و نویسنده حوزه‌ی کودک و نوجوان همچنین اظهار داشت: کشف شاعرانه فرصتی فراهم می‌کند تا الگوهای خوبی از نگاه دیگرگونه برای مخاطب ارائه شود و نتیجه‌ی این کمبود، ارائه تعریف نادرست از شعر، پایین و سطحی نگه‌داشتن مخاطب و وضعیت ناگواری است که شعر کودک امروز در آن گرفتار شده و آن ارائه قصه‌های کوتاه و منظوم کودکانه به نام شعر کودک است که هر روز گسترش می‌یابند و بدتر از همه در ویترین جشنواره‌های کوچک و بزرگ ارزش‌گذاری شده و به‌عنوان آثار موفق شعر کودک، معرفی و تقدیر می‌شوند.

تولایی در ادامه افزود: تعداد بسیار زیادی از این آثار به شدت شبیه هم هستند و انگار یک شاعر همه آنها را نوشته است و تمامی این آثار چند ویژگی مشترک مانند روایت، طنز، غافل‌گیری در پایان‌بندی، وزن و موسیقی بیرونی دارند؛ البته منظور این نیست که ویژگی‌های مذکور به زیبایی و ماندگاری شعر کودک کمک نمی‌کنند؛ بلکه منظور این است که اینها اگر همراه با کشف شاعرانه نباشند، شعر اتفاق نیفتاده است.

وی همچنین بیان داشت: گام اول و زیربنایی در آفرینشِ شعر، کشف شاعرانه است که در همه‌ی عناصر شعر می‌تواند اتفاق بیفتد و از سوی دیگر نگاهی گذرا به آثار ادبی آفریده‌شده توسط خود کودکان نشان می‌دهد که آنها درست برعکس شاعران حرفه‌ای این حوزه حرکت می‌کنند.

تولایی تصریح کرد: کودکان به فن وزن شعر مسلط نیستند و آگاهانه عنصر روایت طنز را در شعر نمی‌آورند؛ اما چیزی که در شعرهای‌شان می‌درخشد، جوهره و محتوای شاعرانه است و کشف‌های شاعرانه‌ای که محصول نگاه کودکانه‌شان به جهان است.

در ادامه این نشست، کارگاه نوشتن خلاق برای اعضا برگزار شد و تولایی در این طرح ادبی از اعضای نوجوان خواست تا درباره خودکار خود از زاویه و نگاه دیگری به جمله‌سازی و جاندارپنداری بپردازند.

گفتنی است؛ کاشت نهال دو پنجره توسط تولایی به عنوان نخستین یادبود نشست ادبی در کانون پرورش فکری گرمسار، تک‌نوازی عضو کودک، تقدیر از مهمان و... از دیگر بخش‌های این نشست بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =