بازنمایی گنجینه‌های سرزمین مادری به‌بهانه‌ی بلندترین شب سال

هم‌زمان با بلندترین شب سال، مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون استان گیلان به بازخوانی پیشینه آیین یلدا و بازنمایی این گنجینه‌ی سرزمین مادری به کودکان و نوجوانان پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، پاس‌داشت باورهای ملی و آشناسازی هرچه بیش‌تر کودکان و نوجوانان با داشته‌های فرهنگی و یادآوری تاثیرگذاری باورهای اسلامی بر این آیین‌ها، بهانه‌ای برای برگزاری جشن یلدا در مراکز فرهنگی هنری کانون استان گیلان شد.

درهمین حال ایجاد فرصت‌های تازه برای پاس‌داشت سُنت دورهم‌نشینی، بهره‌گیری از تجربه‌های  بزرگ‌ترها و ایجاد فضایی با نشاط برای آینده‌سازان ایران اسلامی نیز مد نظر قرارگرفت و برهمین اساس مربیان ضمن فضاسازی مناسب و در سایه‌ی همراه‌سازی کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها نسبت به برگزاری جشن یلدا در مراکز این مجموعه ی فرهنگی اقدام‌کردند.

برپایه این گزارش، مربیان در این ویژه برنامه‌ها افزون بر تشریح پیشینه‌ی این سنت باستانی و تبیین دلایل نجومی آن، از آداب و رسوم مردم مناطق مختلف کشورمان، به ویژه در استان گیلان برای مخاطبان سخن‌گفتند و پیوند ناگسستنی این سنت را با باورهای اسلامی مردم این دیار مورد توجه قراردادند.

برپایی نمایشگاه آثار یلدایی، گستردن سفره‌ی یلدا، اجرای قصه‌گویی، خوانش شعر و حافظ‌خوانی و اجرای موسیقی سنتی نیز ازدیگر برنامه‌های مراکز فرهنگی هنری کانون بود و در این میان افزون بر برگزاری عصر شعر و اجرای برنامه برای کودکان دارای نیازهای ویژه، دعوت از صاحب‌نظران این حوزه نیز مد نظر مربیان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرارگرفت.

طی برگزاری این ویژه‌برنامه‌ها که حضور بیش از ۲ هزار نفر از کودکان، نوجوانان و خانوادها را به‌همراه داشت، مربیان به‌برپایی کارگاه‌های آموزش کاردستی و پذیرایی از حاضران پرداختند و این یلدای رو به فردا را برای آنان خاطره‌کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =