نوجوانی و جوانی بهترین دوره تجربه شاعری است

مدیر دفتر شعر حوزه هنری معتقد است برترین آثار تاریخی شاعران در دوره نوجوانی و جوانی سروده شده و این دوران بهترین زمان برای کسب تجربه محسوب می‌شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اور بین‌الملل کانون، علی داوودی شاعر، منتقد و طنزپرداز حوزه ادبیات در اولین کارگاه نقد شعر نوجوانان که هم‌زمان با مهرواره شعر آفرینش در حوزه هنری تهران برگزار شد با بیان این مطلب خطاب به نوجوانان شاعر توصیه کرد: تلاش کنید همواره در انجمن‌های ادبی مشارکت کنید.

داوودی ادامه داد: با حضور در انجمن‌های ادبی شما تنها شعر یاد نمی‌گیرید بلکه از تجربه، ادب و سلوک بزرگان این عرصه بهره‌مند می‌شوید و از تعامل و کنار هم‌  بودن نکته‌های زیادی فرا می‌گیرید.

وی در ادامه با بیان این‌که امروز غلبه شعر با قالب کلاسیک است افزود: تلاش کنید آثار همه دوره‌های تاریخی را بخوانید و با پشتوانه‌ی ادبیات کهن به این میدان پا بگذارید.

مدیر دفتر شعر حوزه هنری با اشاره به این که در شعر دو دسته‌بندی کلاسیک و نوگرایی وجود دارد یادآور شد آثار معاصر مجموعه‌ای از تمام قالب‌های شعری است و در واقع شعر مانند زندگی امروز ما که هر گوشه آن هم سنت و هم نوگرایی به چشم می‌خورد تلفیقی از این دو است.

وی اضافه کرد: شعر نو و شعر سپید بهانه‌ای برای مواجهه با جهان است و شاعر برای سرودن این گونه‌های شعری به دنبال مولفه‌های تازه می‌رود.

داوودی در ادامه خطاب به نوجوانان شاعر خاطرنشان کرد: تقلید از شاعران دیگر بخشی از شاعری است اما زمانی که شعری را می‌سراییم اول از همه باید خودمان بدانیم که چه می‌گوییم.

وی هم‌چنین نقش جغرافیای محلی زندگی شاعران را در انتخاب قالب شعری آن‌ها موثر دانست و گفت: به عنوان مثال شاعرانی که در شهرهای مرزی کشور زندگی می‌کنند به‌خاطر ارتباط‌هایی که ممکن است با همسایگان کشور داشته باشند انتخاب قالب‌های شعری‌شان با شاعران نواحی مرکزی ایران متفاوت است.

شاعر و طنزپرداز کشور در ادامه اظهار داشت: توصیه می‌کنم به سمت جسارت‌ها بروید و خود تازه‌تان را در شعرتان بروز دهید و در چهار دیواری شعر کلاسیک محصور نشوید.

در ادامه این نشست، شاعران نوجوان پسر عضو انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان به خوانش آثار خود پرداختند و کارشناسان این شعرها را نقد و بررسی کردند.

اولین نشست کارگاه نقد مهرواره شعر آفرینش با حضور مهدی مردانی، حسین تولایی، انسیه موسویان و نزدیک به ۲۰ نوجوان شاعر عصر روز اول اسفند ۱۳۹۷ در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =