تشریح رویکرد برنامه‌های معاونت فرهنگی کانون در سال ۱۳۹۸

خدمات‌رسانی فرهنگی به کودکان و نوجوانان مناطق کم‌برخوردار کشور، طراحی دوره‌های مهارت‌های زندگی مختص کانون، جذب و پایدارسازی اعضا به خصوص در حوزه نوجوانان، تشکیل انجمن‌های هنری، شناسایی استعدادها و پرورش آن‌ها از طریق این انجمن‌ها رویکرد برنامه‌های کانون در سال ۱۳۹۸ است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست فصلی مدیران کانون در تبیین برنامه‌های سال ۱۳۹۸ کانون گفت: مهم‌ترین فعالیت کانون باید ایجاد فضای مناسب مطابق با نیازهای مخاطب امروز باشد و اگر مخاطب، امکان مراجعه به مراکز کانون را ندارد، ما به سراغ مخاطب خود می‌رویم. از همین رو توجه به خدمات‌رسانی به کودکان مناطق کم‌برخوردار و نابرخوردار کشور اولویت اول و اساسی کانون است.

زمردیان با اشاره به اهمیت مراکز سیار کانون به عنوان خط اول خدمات‌رسانی به کودکان مناطق روستایی گفت: در کنار مراکز سیار کانون که اهمیت بسیاری برای خدمات‌رسانی دارند توجه به برگزاری مهرواره‌ها در مراکز مختلف کشور و طرح جهادی امداد فرهنگی با عنوان «پیک امید» که وظیفه اساسی آن خدمات‌رسانی به مناطق کم‌برخوردار با همکاری مربیان داوطلب، آموزش فعالیت‌های هنری، ترویج کتاب‌خوانی و قصه‌گویی است از اولویت‌های فعالیت‌های سال ۹۸ است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به طراحی دوره‌های جدید مهارت‌های زندگی در کانون اشاره کرد و گفت: در کنار برگزاری دوره‌های مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی که در حال حاضر با کمک مراکز دانشگاهی در سراسر کشور برگزار می‌شود در حال تدوین کارگاه‌های جدید مهارت‌های زندگی بر مبنای هیجانات و صفات مثبت هستیم. همچنین توانمندسازی مربیان فرهنگی، هنری و ادبی از طریق دوره‌های آموزشی تکمیلی مهارت‌های زندگی به منظور ساری و جاری شدن این مهارت‌ها در تمامی برنامه‌های کانون از جمله فعالیت‌های جدی سال ۹۸ است.

معاون فرهنگی کانون بر اهمیت فعالیت‌های ترویج کتاب تاکید کرد و گفت: در کنار فعالیت‌های امداد فرهنگی باید از طرح‌های خلاقانه مربیان در جهت ترویج کتاب‌خوانی حمایت کرد. همچنین در تمامی استان‌ها برگزاری فعالیت‌های ترویجی کتاب‌خوانی در مراکز تفرجگاهی و تفریحی که حضور کودکان و نوجوانان پررنگ است مورد تاکید کانون قرار دارد.

وی تشکیل انجمن‌های فرهنگی، هنری و ادبی را به عنوان محور فعالیت‌های پرورش استعدادها و تربیت نسل جدیدی از هنرمندان نوجوان برشمرد و گفت: قالب انجمن‌های جدید کانون با معرفی رئیس و دبیران خود شکل گرفته است. این انجمن‌ها به صورت کشوری اداره می‌شود و جدای شورای مرکزی آن‌ها که در تهران قرار دارد، در استان‌ها رابطان انجمن‌ها از میان کارشناسان و مربیان متخصص انتخاب شده و زمینه جذب و فعالیت نوجوانان علاقه‌مند را فراهم می‌کنند.

زمردیان از مدیران کل استانی خواست تا نسبت به تشکیل جلسات تبیینی برنامه‌های جدید کانون با حضور مسؤولان مراکز و مربیان کانون اقدام کنند تا برنامه‌های سال ۹۸ با هماهنگی و هم‌فکری تمامی ارکان کانون به اجرا گذاشته شود.

وی توجه به جذب شریک فرهنگی به منظور افزایش اثربخشی فعالیت‌ها و پرهیز از موازی‌کاری و همچنین توجه به امر اطلاع‌رسانی و تبلیغ فعالیت‌ها به منظور آشنایی بیشتر خانواده‌ها را از موضوع‌های مهمی دانست که مدیران کانون باید نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشند.

تدوین شاخص‌های ارزیابی فعالیت‌های مراکز کانون در سراسر کشور

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون نیز در این نشست در سخنان کوتاهی از تدوین شاخص‌های ارزیابی و عملکرد به صورت دقیق و ارسال آن به استان‌های سراسر کشور خبر داد.

افسون امینی افزود: در معاونت فرهنگی کانون شاخص‌ها استخراج شده و شیوه‌نامه و دستورالعمل آن ارسال می‌شود و از این پس فعالیت‌های استان‌ها بر مبنای شاخص‌ها، ارزیابی خواهد شد.

او در ادامه درخواست کرد گزارش فصلی فعالیت‌های استان‌ها به صورت دایم در اختیار این اداره کل کانون قرار بگیرد.

رویکرد آموزشی و پژوهشی کانون؛ غیرحضوری و الکترونیکی

مدیرکل آموزش و پژوهش کانون هم در بخشی از این نشست فصلی خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی سال 1398 در زمینه انجمن‌های تخصصی، مهارت‌های زندگی و استعدادیابی برگزار می‌شود درعین‌حال شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های آن نیز تجمیع شده و آیین‌نامه آموزشی کانون نیز در حال بازنگری است.

نسرین سجادیان در ادامه بر تشکیل شورای آموزش در استان‌ها تاکید کرد و از مدیران استان‌ها خواست: از کارشناسان آموزش و پژوهش بخواهند بر اساس دوره‌هایی که دیده‌اند، نیازسنجی کنند تا آن‌چه ضرورت دارد، انجام دهند.

او در زمینه میزان برگزاری آموزش‌های استانی تصریح کرد این مهم باید بر اساس تفاهم‌نامه صورت پذیرد و تا سقف مشخصی برای این آموزش‌ها هزینه شود.

سجادیان با تاکید بر برگزاری دوره‌های غیرحضوری و الکترونیکی در سال 98 اظهار داشت: دور سوم آموزش‌های غیرحضوری به زودی برگزار خواهد شد.

انجمن‌های ادبی و هنری خروجی کارگاه‌های مراکز کانون است

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون در بخشی از این نشست فصلی، تشکیل انجمن‌های تخصصی در مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون را اقدامی شایسته دانست و گفت: این انجمن‌ها خروجی کارگاه‌های تخصصی ادبی و هنری کانون است و باید با توجه به این خروجی، منابع و تجهیزات و منابع انسانی در اختیار این انجمن‌ها قرار بگیرد.

سودابه امینی اضافه کرد: علاوه بر انجمن‌های عکس، هنرهای نمایشی، سینمایی و پویانمایی، سرود و یک انجمن تخصصی ادبی که به دو شاخه شعر و داستان تقسیم شده است، انجمن هنرهای تجسمی هم به زودی به انجمن‌های تخصصی اضافه خواهد شد.

وی با بیان این‌که در این زمینه باید بر دیدگاه‌های کارشناسی در بخش ادبی، هنری و فرهنگی تکیه داشته باشیم، افزود: فرایندی بودن کار و رضایت‌مندی، خلاقیت و انگیزه نیروی انسانی مهم است و در عین حال باید از همه ظرفیت‌ها برای کیفیت‌بخشی به انجمن‌های تخصصی بهره ببریم.

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون در پایان سخنانش گفت: همه فعالیت‌های انجمن‌ها کتاب‌محور هستند و عجله‌ای هم برای حضور اعضای آن در تمامی جشنواره‌ها و مهرواره‌ها نیز نباید داشته باشیم.

در این نشست علیرضا کریمی‌صارمی دبیر انجمن عکس، امیر مشهدی‌عباس دبیر انجمن هنرهای نمایشی، محمدرضاکریمی‌صارمی دبیر انجمن سینمایی و پویانمایی و سهیل مطیعا دبیر انجمن سرودگزارش‌هایی درباره‌ی شکل‌گیری و فعایت‌های این انجمن‌های تخصصی ارایه کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =