نخستین نشست شورای هماهنگی برنامه‌های هفته ملی کودک برگزار شد

مشارکت سازمان‌های فعال حوزه کودکان در برنامه‌های هفته ملی کودک امسال گسترده‌تر خواهد شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نخستین نشست شورای هماهنگی برنامه‌های هفته ملی کودک با حضور مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نمایندگان عالی وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی در کانون برگزار شد.

دبیر هفته ملی کودک در ابتدای این نشست به تحلیل، نقد و بررسی نقاط قوت و آسیب‌شناسی برنامه‌های سال گذشته پرداخت و با اعلام این خبر که برنامه‌های امسال هفته ملی کودک طی روزهای ۱۳ تا ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در تهران و سراسر کشور برگزار می‌شود، رویکردهای تببین شده برای برگزاری هر چه‌ بهتر این برنامه‌ها را تشریح کرد.

حامد رهنما در این زمینه توضیح داد: مهم‌ترین رویکرد امسال ما انتقال برنامه‌ها به محیط‌ها و فضاهای خارج از مراکز کانون و فضاهای سازمان‌ها و نهادهای عضو دبیرخانه مرکزی و دبیرخانه‌های استانی است. در عین حال نزدیک‌شدن زمان روزهای سوگواری اربعین حسینی در سال ۱۳۹۸ به روزهای پایانی این هفته باعث شده است تا توجه به ملاحظه‌ها و طراحی برنامه‌هایی متناسب با این روزها در دستور کار قرار بگیرد.

دبیر هفته ملی کودک در ادامه با آسیب‌شناسی ‌برپایی نمایشگاه متمرکز در کانون و اهمیت تمرکززدایی در اجرای این برنامه‌ها توضیح داد: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، قرار شده است تا امسال بر اساس نام‌گذاری روزها، برنامه‌های مشخصی برای کودکان از سوی سازمان‌ها و در محیط‌هایی خارج از کانون تدارک دیده شود و کانون نیز با این سازمان‌ها در برگزاری برنامه‌ها همکاری کند.

رهنما تاکید کرد این سیاست باعث می‌شود تا از برنامه‌ها استقبال بیشتری صورت بگیرد، دامنه مخاطبان این هفته گسترش پیدا کند درعین حال ظرفیت‌های همه سازمان‌ها و ارگان‌ها به‌کار گرفته شود و شاهد پوشش خبری بهتری نیز از سوی رسانه‌ها باشیم ولی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون در تهران نیز برنامه‌ها و کارگاه‌هایی با مشارکت کانون استان تهران برای کودکان مراجعه‌کننده به این مرکز تدارک دیده شده است.

او حرکت تماشاخانه سیار کانون (پیک امید) به استان کهگیلویه و بویراحمد و برپایی برنامه امداد فرهنگی در استان خوزستان و برگزاری ویژه‌برنامه‌های گسترده در این استان سیل‌زده، همچنین استان‌های گلستان و لرستان را به‌صورت ویژه از جمله برنامه‌های هفته ملی کودک برشمرد و خاطرنشان کرد یکی از مهم‌ترین رویکردهای برنامه‌های امسال توجه جدی به مناطق آسیب‌دیده از بلایای طبیعی و کودکان مناطق محروم است در این زمینه مربیان نزدیک به ۱۵۰ کتاب‌خانه‌ی سیار کانون تلاش می‌کنند کودکان مناطق محروم و دورافتاده از شهرها را نیز از لذت و شیرینی برنامه‌های هفته ملی کودک بهره‌مند کنند.

رهنما در بخش دیگری از سخنانش هدف از برگزاری هفته ملی کودک را ایجاد حساسیت در جامعه برای توجه بیشتر به حوزه کودکان و نوجوانان دانست و تاکید کرد: هزینه کردن برای کودکان سرمایه‌گذاری برای آینده‌سازان کشور است.

در نشست شورای هماهنگی برنامه‌های هفته ملی کودک نمایندگان عالی وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی دیدگاه‌های خود را بیان کردند و قرار شد نشست‌های اختصاصی بین کانون و هر یک از این سازمان‌ها برای طراحی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های هفته ملی کودک برگزار شود.

این نمایندگان بر گسترش پوشش برنامه‌ها در بین تعداد بیشتری از کودکان ایرانی و حتی مهاجران خارجی، کودکان کار، کودکان بیمار و بستری در بیمارستان‌ها همچنین کودکان بزه‌کار کانون‌های اصلاح و تربیت تاکید داشتند.

همچنین در این نشست مباحثی در زمینه اهمیت تاکید بر محیط زیست، میراث فرهنگی و موضوع کتاب و کتاب‌خوانی در برنامه‌های این هفته مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

قرار است با ارسال آیین‌نامه هفته ملی کودک به استان‌های مختلف و نامه‌نگاری وزارت کشور به استانداری‌ها، نشست‌های برنامه‌ریزی در استان‌های مختلف نیز برگزار شود.

در نخستین نشست شورای هماهنگی برنامه‌های هفته ملی کودک که روز ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ با محوریت کانون در تهران برگزار شد نمایندگان وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی مانند وزارت کشور، وزارت بهداشت، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت ارتباطات، وزارت آموزش و پرورش، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بهزیستی کشور، شهرداری تهران، سازمان جوانان هلال‌احمر، سازمان صدا و سیما، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، شرکت ملی پست، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، کمیته امداد امام خمینی‌(ره)، شورای کتاب کودک، سازمان فضایی ایران، بنیاد سینمایی فارابی، پایگاه اینترنتی و اپلیکیشن فروش کتاب طاقچه، آپارات و خانه تئاتر با یک‌دیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =