زندگی بچه‌ها را روی صحنه آوردیم

الکا هدایت کارگردان نمایش «شگفتی» درباره این نمایش که هم‌زمان با هفته‌ ملی کودک در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون اجرا می‌شود گفت: تلاش کردیم تا کودکان و نوجوانان زندگی خودشان را روی صحنه بیاورند و به واسطه این نمایش مهارت، کارگروهی و خلاقیت یاد بگیرند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هدایت درباره بازیگران کودک و نوجوان نمایش «شگفتی» گفت: بازیگران نوجوان نمایش شگفتی که از هنرجوهای آکادمی تئاتر لیو به سرپرستی حسن معجونی هستند، ۱۰ تا ۱۴ سال سن دارند و ۱۰ نفر هستند.

او ادامه داد: ما حدود یک‌سال با آن‌ها نمایشنامه‌ای را با اقتباس از رمانی با همین نام اثر «آر. جی. پالاسیو» کار کردیم. سپیده فلاح‌فر که نویسندگی اثر را برعهده دارد استاد، ادبیات و نمایش آن‌ها بود، آوا شریفی استاد بیان و بدن آن‌ها که در این نمایش طراح حرکت و بازی‌گردان است، آذرنوش خدامی که رابطه موسیقی و نمایش را برای آن‌ها تدریس می‌کرد و در این نمایش انتخاب موسیقی را برعهده دارد و خودم که استاد خلاقیت نمایشی آن‌ها بودم، نمایش «شگفتی» را کارگردانی می‌کنم. بعد از شکل‌گیری نمایش بود که افراد دیگری هم به ما اضافه شدند و کارهای دیگر را برعهده گرفتند.

هدایت که حدود ۱۵ سال است با کودکان و نوجوانان در عرصه هنرهای نمایشی کار می‌کند درباره کار کودکان و نوجوانان بیان کرد: من اجراهای پرجمعیتی را در تالار وحدت به سرپرستی سودابه سالم روی صحنه برده‌ام و حتی با گروه تئاتر لیو هم، چنین اجراهایی داشته‌ام. کار کردن با کودکان سختی‌های خاص خودش را دارد. اولین نکته این است که شما فقط با کودکان مواجه نیستید، واسطه بین شما و کودک بازیگر، والدینی هستند که باید شما را همراهی کنند.

او تاکید کرد: البته رویکرد ما پرورش بازیگر نیست. بیشتر می‌خواهیم آن‌ها زندگی گروهی خودشان را روی صحنه بیاورند. یعنی نمایش، واسطه‌ای برای رشد بچه‌هاست که به آن‌ها مهارت، کارگروهی و خلاقیت یاد می‌دهد.

هدایت درباره این‌که چقدر این بازیگران در انتخاب قصه نمایش «شگفتی» نقش داشتند، گفت: این نمایش از دل کارگاه‌ بیرون آمد. وقتی از بچه‌ها درباره دغدغه‌هایشان پرسیدم، رسیدیم به مقوله مسخره شدن و مسخره کردن. آن زمان بود که چون رمان «شگفتی» را خوانده بودم به این رمان اشاره کردم و متوجه شدم بیشتر بچه‌ها آن را خوانده‌اند و برخی فیلمش را تماشا کرده‌اند.

او ادامه داد: رمان شگفتی بسیار مشهور است و حتی شورای کتاب کودک و نوجوان این رمان را برای خواندن کودکان و نوجوانان سفارش کرده است. البته باید تاکید کنم که نمایش ما برداشتی آزاد از این رمان است. ولی همین موضوع منجر شد به اینکه نمایش «شگفتی» را روی صحنه ببریم.

کارگردان نمایش «شگفتی» درباره واکنش تماشاگران کودک و نوجوان گفت: معمولا تماشای نمایشی که بازیگرانش هم سن و سال خودشان است برایشان جذاب است. محبوبیت رمان «شگفتی» هم کمک کرده است که شوق بیشتری برای تماشای نمایش داشته باشند. مخصوصا که موضوع آن آموزشی است و قرار است مهارت‌های مختلفی مانند مسئولیت‌پذیری را در طول نمایش یاد بگیرند.

او با اشاره به افتتاحیه نمایش «شگفتی» گفت: افتتاحیه نمایش ما بسیار خوب بود و استقبال خوبی داشتیم. حتی خانم مرضیه برومند هم آمدند و از کار حمایت کردند. امیدوارم این نمایش تا آخر هفته پرتماشاگر باقی بماند.

هدایت که پیش از نمایش «شگفتی»، «هوشنگ لاک‌پشته» را در مرکز تئاتر کانون روی صحنه داشت درباره قیمت بلیت گفت: بسیار خوشحال هستم که در هفته ملی کودک قیمت بلیت ۷هزار و ۵۰۰ تومان است، چراکه این قیمت به معنی این است که این نمایش‌ها مختص به قشر مرفه نیستند. از کانون متشکرم که فرصت خوبی را در اختیارم قرار داده است تا در هفته ملی کودک، کار نوجوان به اجرا بگذارم.

این نمایش از ۱۴ تا ۱۹ مهر ۱۳۹۸ هر روز ساعت ۱۸ در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش کودکان و نوجوانان واقع در بوستان لاله تهران به روی صحنه می‌رود.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت نمایش شگفتی را از سایت تیوال به نشانی اینترنتی www.tiwall.com خریداری کنند و در صورت نیاز به آگاهی بیشتر با شماره‌های ۰۲۱۸۸۹۶۶۱۱۹ و ۰۹۳۶۸۵۳۲۱۵۹ تماس بگیرند.

اجرای نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» نیز پس از پایان هفته ملی کودک از روز یک‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ در مرکز تئاتر کانون از سر گرفته می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =