زندگی «حکیم بوعلی سینا» نمایش‌نامه می‌شود

زندگی حکیم ابوعلی‌ سینا با پرداختی تازه با نام موقت «نبض» نوشته نسرین خنجری به سفارش امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمایش‌نامه می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، خنجری درباره نمایش‌نامه تازه‌اش گفت: دی‌ سال گذشته نگارش نمایش‌نامه‌ای ویژه کودکان با محوریت موضوع‌های ایرانی، آداب‌ و رسوم، داستان‌ها و افسانه‌های ایرانی یا یکی از مشاهیر یا قهرمانان ایرانی به بنده سفارش داده شد که به نظرم کار بسیار مفیدی است. پس مشتاقانه سفارش را پذیرفتم و نگارش طرح را آغاز کردم.

وی درباره داستان این نمایش می‌گوید؛ برای انتخاب موضوع دو گزینه در ذهنم داشتم. اولی ایده نمایش‌نامه‌ای در باره یک افسانه قدیمی خطه لرستان بود و دومی گزینه پرداختن به زندگی حکیم ابن‌سینا بود که پیشنهاد این موضوع را مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون عنوان کردند که جرقه خوبی بود.

خنجری در ادامه افزود؛ شاید همه‌ی ما بارها نام حکیم بوعلی را شنیده‌ایم اما کمتر فرصتی برای مطالعه زندگی و آثار داشته‌ایم. من در سفری به همدان، بازدیدی از آرامگاه ابن‌سینا داشتم و مدتی قبل از آن‌هم در پژوهشی درباره تأثیر هنر به‌ویژه هنر موسیقی در درمان بیماری، به نام بوعلی سینا و نظرهایش در این رابطه برخوردم و حالا نگارش این نمایش‌نامه فرصتی برای مطالعه بیشتر درباره زندگی و آثار و افکار این حکیم بزرگ فراهم کرده است.

نویسنده نمایش‌نامه «مهمان جامانده» پرداختن به زندگی بزرگان، قهرمانان، پهلوانان و افراد تأثیرگذار، برای کودکان و نوجوانان را یک ضرورت عنوان کرد و آن را در هویت‌بخشی و آشنایی هر چه بیشتر کودکان با نامداران ایرانی مؤثر دانست.

او از سفارش متن از سوی کانون پرورش فکری به‌عنوان سازمانی تأثیرگذار در حرکت‌های فرهنگی قدردانی کرد و گفت؛ سفارش محتوا به هنرمندان تئاتر به‌ویژه نمایش‌نامه‌نویسان یک نوع امنیت شغلی و روانی به ارمغان می‌آورد که این حرکت ضمن آنکه برای ما این اطمینان را حاصل می‌کند که متن نوشته‌شده به‌زودی به مرحله‌ی تولید و اجرا بر صحنه می‌رسد، همچنین باعث بالا رفتن تمرکز در نگارش و ایجاد شور و شوق در نوشتن متونی باکیفیت بهتر می‌شود.

خنجری که تاکنون حدود 20 عنوان نمایش‌نامه نوشته است درباره فعالیتش در حوزه نمایش‌نامه‌نویسی گفت: نمایش‌نامه «مهمان جامانده» سال ۹۳ در مجموعه نمایش‌نامه نوجوان امروز از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسید و در اختیار مخاطبان قرار گرفت. همچنین سه نمایش‌نامه‌ام با عنوان‌های «قدم یازدهم، ترنج و کچل کفترباز» از سوی سه کارگردان مطرح حوزه تئاتر کودک در سالن‌های مرکز تولید تئاتر کانون به اجرا درآمدند و خوشبختانه مورد استقبال تماشاگران هم قرار گرفت.

وی در ادامه ضمن اظهار امیدواری از پایان یافتن بیماری کرونا در کشور گفت؛ هنرمندان تئاتر این روزها با تعطیلی سالن‌ها شرایط بدی را پشت سر می‌گذارند که شاید این موقعیت زمان مناسبی برای اقدام‌های صنفی جدی‌تر از دولت باشد. اما می‌توان فرصت را غنیمت دانست و روی پایه‌های تولید آثار، از جمله نگارش متون باکیفیت و پرمحتواتر و طراحی‌های هوشمندانه‌تر و هنرمندانه‌تر در تولید آثار نمایشی وقت کافی گذاشت، تا زمانی که از این وضعیت بیرون آمدیم، دست ‌پر به تماشاگرانمان خوش‌آمد بگوییم.

خنجری از تلاش کانون برای استفاده از فضای مجازی و حفظ و ارتباط با مخاطبان تئاتر قدردانی و خاطرنشان کرد؛ در کوتاه‌مدت می‌توان از عرضه آثار نمایشی به‌صورت مجازی بهره برد ولی همچنان آرزو می‌کنم این وضعیت به‌زودی به پایان برسد و دوباره از نزدیک و رودررو با بچه‌ها در سالن‌های نمایش دیدار داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =