کارگروه عروسک‌ در شورای نظارت بر اسباب‌بازی راه‌اندازی شد

کارگروهی با عنوان عروسک در شورای نظارت بر اسباب‌بازی با هدف ایجاد زیر ساخت مناسب برای حمایت و نظارت اصولی‌تر و ساماندهی این حوزه تشکیل شده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی از عضویت چند متخصص این حوزه در کارگاه عروسک شورا خبر داد و گفت: عروسک به دلیل تاثیرگذاری بر تربیت کودکان و نوجوانان حساسیت ویژه‌ای دارد و با بقیه اسباب‌بازی‌ها تفاوت می‌کند و ما باید از تولید عروسک‌هایی حمایت کنیم که بتوانند جریان‌ساز باشند.

ویدا ملکی وضعیت فعلی جریان تولید عروسک در کشور را نابسامان دانست و با یادآوری ممنوعیت ورود عروسک به کشور توضیح داد: برخی از تولیدکنندگان، عروسک‌های بومی ارایه و برای احیای این عروسک‌ها تلاش می‌کنند، برخی دیگر این عروسک‌ها را از شکل اولیه خارج کرده و به روش‌های جدیدی رسیده‌اند و گروه‌های دیگری هم کارگاه‌های کوچکی ایجاد کرده و دست به کپی‌برداری و الگوبرداری از نمونه‌های خارجی می‌زنند در حالی که برای ارایه مجوز ثبت، این عروسک باید کاملا کار خود متقاضی باشد.

او گفت که شورای نظارت بر اسباب‌بازی تلاش می‌کند با ساماندهی این حوزه، فضا را برای ایجاد مشاغل و کارگاه‌های کوچک و بزرگ و هدایت سرمایه‌گذاران و منابع بانکی به سوی تولیدکنندگان عروسک فراهم کند تا این مشاغل مورد حمایت قرار بگیرد.

بر اساس این گزارش، کارگروه تخصص عروسک متشکل از آزاده بیات موسس موزه عروسک‌های ملل، بنفشه بدیعی سازنده عروسک‌های نمایشی، لیلا کفاش‌زاده مسئول بخش آموزش و پژوهش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیلوفر جلیلوند مدیر کارگروه عروسک انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی و ویدا ملکی رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی است.

بر اساس این خبر این کارگروه قرار است با ساماندهی این حوزه، مسیر رشد کیفی و کمی عروسک را هموارتر سازد تا در مدت زمان نه چندان دور شاهد ارتقای کیفیت و تنوع متناسب با فرهنگ‌ها و ذائقه‌های مختلف عروسک‌های ایرانی باشیم که هر یک از آن‌ها می‌تواند مروج فرهنگی باشد.

دبیرخانه شورای نظارت بر ساخت، تولید و واردات اسباب‌بازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =