هفتمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان صبا اهواز برگزار شد

هفتمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان صبا اهواز با حضور الهام دهقان، نویسنده، منتقد و پژوهشگر حوزه‌ی داستان، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان در ابتدا این نشست پس از به اشتراک گذاشتن آثار اعضا، مربیان و اعضای انجمن ادبی صبا به بیان نقد و نظرات خود پیرامون این آثار پرداختند.

در ادامه الهام دهقان میهمان ویژه‌ی این نشست در نقد آثار نوجوانان به شیوه‌های درست به‌کارگیری ابزار داستان‌نویسی اشاره کرد و از آن‌ها خواست از توصیف مستقیم شخصیت‌های داستان و معرفی شخصیت‌ها در طول داستان و در روند عمل داستانی پرهیز کنند.

او انتخاب نام مناسب برای اثر را آن‌چنان‌که ماجرا لو نرود و مخاطب برای خواندن داستان کنجکاو شود مهم دانست و اعضا را به ادبیات بومی و داستان‌نویسی بر اساس بومی‌گرایی تشویق کرد.

رعایت حد فاصل میان دیالوگ‌های مستقیم و غیرمستقیم و مشخص کردن آن در داستان، رعایت علائم نگارشی در داستان جهت تسهیل خوانش و درک ماجرای اثر و یکدست بودن زبان دیگر مواردی بود که از سوی این نویسنده حوزه‌ی داستان به نوجوانان تأکید شد.

دهقان خطاب به نوجوانان شرکت‌کننده در هفتمین نشست مجازی انجمن نویسندگان صبا اهواز تأکید کرد: تا زمانی که به مرحله‌ی صاحب سبک شدن در نوشتن نرسیده‌اید بهتر است زبان نوشتاری راوی داستان را رعایت کرده و از به کار بردن زبان محاوره‌ای برای راوی پرهیز کنید.

مربی آفرینش‌های ادبی کانون استان خراسان رضوی، به لزوم داشتن طرح پیش از نوشتن داستان تأکید کرد و یادآور شد: داستان‌نویسی جریان هوشمندانه و آگاهانه‌ای است و از منطق نویسنده سرچشمه می‌گیرد.

گفتنی است: هفتمین نشست انجمن مجازی نویسندگان صبا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، به سرپرستی فاطمه رشیدی مربی ادبی مراکز کانون شهرستان اهواز با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا، با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی، کارشناس و مربیان آفرینش‌های ادبی و اعضا ادبی مراکز کانون برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =