درام جذاب مخاطب را به  داخل داستان می کشاند

احمد اکبر پور نویسنده توانا با حضور در تازه ترین نشست انجمن مجازی داستان کانون استان ایلام در مرکز دهلران،از عناصر داستان و نکاتی که مخاطب را به داستان جذب می کند برای بچه های ایلامی گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام، تازه ترین نشست انجمن داستان کانون ایلام در مرکزدهلران با حضور نویسنده مطرح احمد اکبرپور برگزار شد . در این نشست مجازی، توجه به استفاده درست از عناصر داستان  محور صحبت های  این نویسنده خوش فکر قرار گرفت وتاکید کرد برای ارائه آثار خود شتاب نکنند. به اعتقاد احمد اکبر پور:بهره گیری از تجربه های زیستی در نگارش داستان یکی از مسائلی است که نویسندگان می بایست به آن توجه داشته باشند چرا که نگارش داستان هایی بر اساس آنچه نسبت به آن اشراف وجود دارد هم راحت تر است هم نویسنده به خاطر لمس آن موقعیت ها می تواند به شکل بهتر و دقیق تری به توصیف و روایت بپردازد.

 وی  افزود :سعی کنید غیر از مواردی که ضرورت دارد از روایت جنس مخالف خود پرهیز کنید چرا که نسبت به جنسیت خود، آگاهی و درک کمتری نسبت به دنیای ذهنی جنس مخالف دارید و بی شک می توانید جهان ذهنی جنسیت خودتان را بهتر و روان تر روایت کنید.

احمد اکبرپور نویسنده در مورد ویژگی های دراماتیک داستان نیزاز اعضای نوجوان انجمن خواستند از بیان مستقیم وقایع و رخدادها پرهیز کنند و به دراماتیزه کردن روایت بپردازند چرا که آنچه مخاطب را به تداوم خوانش داستان وا می دارد درام داستان است. نویسنده باید در نگارش داستان بی رحمانه به ایجاد مشکل بر سر راه شخصیت داستان بپردازد همان گونه که فردوسی بزرگ در نگارش شاهنامه بی رحمانه تراژدی مرگ سهراب را به دست پدرش می آفریند و باعث تاثیر بی نهایت آن شده است ما نیز باید شخصیت اصلی را با بزرگترین مشکلات مواجه کنیم تا با حل آنها مخاطب داستان لذت بیشتری ببرد.

احمد اکبرپور در ۹ مرداد ۱۳۴۹ در چاه‌ورز، لامرد، فارس به دنیا آمد. دبستان تا دبیرستان را در زادگاهش سپری کرد و برای ادامه تحصیل این شهر را ترک کرد. تحصیلات خود را در شهرهای جهرم، شیراز و تهران تا مقطع کارشناسی در رشته روان‌شناسی در دانشگاه شهید بهشتی تهران به پایان رساند. عمده شهرت وی بابت نگارش داستان‌های کودک و نوجوان است که برای وی جوایز متعددی از جمله کتاب سال ایران و شورای کتاب کودک را به ارمغان آورده‌است. اکبرپور عضو شورای کتاب کودک و نیز انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است. وی اکنون ساکن شیراز است.آثار ایشان به زبانهای انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، چینی، کره ای و ترکی استانبولی ترجمه شده‌است. قطار آن شب و شب به خیر فرمانده در چندین کشور جهان به چاپ رسیده‌است.

احمد اکبرپور از تهیه‌کنندگان تلویزیونی صدا و سیما نیز اهست. وی مستندهای متعددی را تهیه کرده‌است. در برخی مستندها وی نقش راوی بازیگر را ایفا می‌کند که بسیار به دل می‌نشیند.

اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام با بیست ودو مرکز فرهنگی ،هنری در سراسر استان به صورت ثابت،سیار و پستی به بچه های ایلامی خدمات فرهنگی،ادبی ،هنری و آموزشی ارائه می دهد. که این روزها تمامی فعالیت های شصت و چهار گانه ی آن به صورت مجازی انجام می گیرد به شکلی که در ۱۸ مرکز ثابت آن در سراسر استان هر مرکز چهار گروه مختلف سنی ( کودک دختر،کودک پسر،نوجوان دختر،نوجوان پسر) با فعالیت فرهنگی ،ادبی،هنری در شیفت صبح و عصر به بچه ها خدمات فرهنگی ارائه می دهند.علاوه بر آن  بیش از  هشت انجمن مجازی و 60 کارگاه مجازی  نیز با دعوت از چهره های فرهنگی،ادبی و هنری کشوری و استانی،چراغ برنامه های کانون را روشن نگه داشته اند.این در حالی است که فعالیت های مجازی نسبت به فعالیت حضوری زمان بیشتری از مربیان کانون می گیرد و هماهنگی و اجرا و حساسیت ویژه ی آن با سختی بیشتری همراه است

در فصل جاری پاییز امسال کانون ایلام علاوه بر فعالیت های مراکز ثابت و سیار خود، هشت کارگاه تخصصی را نیز به صورت برخط و شهریه ای در حال اجرا دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =