رونمایی از نشریه الکترونیک پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری

این برنامه روز پنج شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ در مرکز شماره ۳ شهرکرد برگزار شد و از برترین‌های پژوهش تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری فرزاد رحیمی اظهار داشت: ترویج پژوهشگری و تفکر انتقادی از اهداف جدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و فعالیت‌های پژوهشی یکی از فعالیت‌های رشد شناختی و فکری انسان است.
وی افزود: انسان کنجکاو و پژوهشگر به دنیا می‌آید و از آغاز تولد سعی می‌کند نسبت به پیرامون خود حساسیت نشان دهد اما رشد او بستگی به نوع تقویت و پرورش فکریش دارد به‌طوری‌که براساس نظریه روانشناسان گذشته دو سال اول زندگی مرحله حسی حرکتی قلمداد می‌شود و انسان و در این مرحله می‌تواند در حد یک محقق یا پژوهشگر باشد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان عنوان داشت: مرحله دوم کودکی که در کانون با آن روبرو هستیم یکی از زمینه‌های خوب رشد پژوهشگری است که می‌توان پژوهشگری را  در کودکان تقویت کرد و این امر یکی از اهداف آموزش و پرورش نیز هست.
رحیمی خاطرنشان کرد: ایجاد حس پرسشگری، تحقیق و نپذیرفتن مسائل اطراف بدون تفسیر و تفهیم از ویژگی‌های پژوهشگری است که اگر ترویج شود گام خیلی بزرگی برای رشد تفکر انتقادی کودکان برداشته شده است. 
وی ادامه داد: فرهنگسازی انتقادگری باید ایجاد و تقویت شود و نباید اولین بازخورد مقابله با نقد باشد بلکه باید حساسیت‌های اجتماعی برطرف شود. اگر بتوانیم پژوهشگری را در هر فردی با هر شرایط سنی ایجاد کنیم موتور محرکه‌ای را روشن کرده‌ایم که مسیر خود را با موفقیت و اطمینان بیشتر پیش می‌برد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری عنوان داشت: فعالیت‌های پژوهشی در کانون طی سال‌های گذشته انجام و تداوم یافته که امسال انسجام بیشتری پیدا کرده است و انتظار می‌رود فعالیت پژوهشی در همه مراکز فرهنگی و هنری در همه فعالیت‌های کانون ترویج و فراتر از کانون و در عرصه‌های مختلف نیز تقویت شود.


بهار ملک‌پورشهرکی مربی امور فرهنگی مرکز هفشجان دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، داور جشنواره ملی هفته پژوهش، که برگزیده‌ی چندین جشنواره و همایش معتبر علمی درون و برون‌سازمانی است در این آیین اظهار داشت: امسال دوازدهمین جشنواره هفته پژوهش در بخش‌های اقدام‌پژوهی، مقاله، کتاب، پژوهش مربیان، پژوهش اعضا و پایان ‌نامه برگزار و نتایج آن اعلام شد. 
وی که داوری بخش مقالات و پایان‌نامه‌های این جشنواره را بر عهده داشت، ادامه داد: در دوازدهمین جشنواره هفته پژوهش ۴۶ اثر در بخش مقالات و  ۲۶ اثر در بخش پایان‌نامه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در این میان سهم مربیان استان سه مقاله پژوهشی، یک طرح اقدام‌پژوهی و یک پایان‌نامه بود.
پژوهشگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان درباره‌ی چرایی انجام تحقیق و پژوهش گفت: نیروی تعقل و اندیشه موهبتی است که از سوی خداوند بزرگ در وجود آدمی به ودیعه نهاده شده تا انسان با بهره‌گیری از این موهبت الهی، دست به اکتشاف، ابتکار و نوآوری بزند و دنیا را به جای بهتری برای زندگی کردن تبدیل کند.
وی عنوان داشت: بی‌شک سهم مربیان کانون در این زمینه پررنگ‌تر است چرا که آن‌ها می‌توانند با انجام پژوهش‌های کاربردی دنیای آینده کودکان و نوجوانان را بسازند که به همت تک‌تک ما آینده قطعا زیباتر خواهد بود.
ملک‌پور تصریح کرد عدم آشنایی یا آشنایی ناکافی با مراحل پژوهش یکی از مسائلی بود که برخی مربیان با آن روبرو بودند و برای آن فهرست دوره‌هایی که در سامانه پژوهش وجود داشت استخراج و در اختیار همکارات قرار گرفت که پس از بهبود شرایط کرونایی دوره‌ها به صورت حضوری برگزار شود.
وی توضیح داد عدم دسترسی به طرح‌های پژوهشی سال‌های پیش نیز از دیگر خلأهای پژوهشگری بود که بانک اطلاعاتی از پژوهش‌های انجام شده در دو سال گذشته تهیه و به صورت نشریه الکترونیک طراحی و رونمایی شد که نسخه‌هایی از آن نیز در اختیار همکاران قرار می‌گیرد.
عضو نهاد اقدام‌پژوهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با تاکید بر ضرورت ایجاد انگیزه پژوهشگری در بین مربیان، بیان کرد: تهیه و در دسترس قرار دادن نشریه الکترونیک موجب تقویت انگیزه مرییان شرکت‌کننده در جشنواره و ایجاد انگیزه برای مربیانی می‌شود که تاکنون در این حوزه وارد نشده‌اند. 


در آیین رونمایی از نشریه الکترونیک پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری از برگزیدگان جشنواره هفته پژوهش امسال تجلیل و قدردانی شد که بدین شرح است: 
بهار ملک‌پور و ریحانه کیوانی در بخش مقاله و اقدام‌پژوهی سال‌ ۹۹،  زیبا علیخانی در بخش مقاله سال‌ ۹۹، فاطمه صالحی بخش مقاله امسال، اعظم‌السادات آل‌معصوم، پریسا لله‌گانی، زهرا بابادی و روح‌الله واحد در بخش پایان‌نامه تجلیل شدند.
همچنین از خانم نوروزیان برای همکاری در تهیه نشریه الکترونیک هفته پژوهش تجلیل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =