یازدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان بهارناز کانون اردبیل برگزار شد

یازدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان بهارناز کانون پرورش فکری استان اردبیل با حضور کارشناس مسوول آفرینش‌های ادبی کانون استان گیلان، ششم اسفندماه سال جاری به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، حمیرا خدابنده شاعر، نویسنده و پژوهشگر به عنوان مهمان برنامه در این نشست حضور داشت و با شرکت‌کنندگان در خصوص نگاه زیبایی‌شناسی در شعر به گفتگو پرداخت.

وی از خیال و عینی‌سازی کلمات در شعر یادکرد و افزود: شاعر با کمک نیروی خیال‌انگیز شاعرانه و قابلیت‌هایی که در این زمینه دارد، شعر را از گفتار عادی خارج می‌کند.  

کارشناس مسوول آفرینش‌های ادبی کانون استان گیلان اضافه کرد: شاعر باید کلماتی را انتخاب کند که حس شنیداری، حس ذهنی و ابزار کلمه را عینی کند؛ یعنی از کلمات تصویرساز استفاده کند.

او گفت: صنعتی در شعر وجود دارد با نام کانکریت یا دیداری، که در این حالت دیدن با شنیدن تلاقی پیدا می‌کند و هیئت فیزیکی و صوری  واژه‌ها وارد ابیات شده و یک فضای ذهنی را از مخاطب می‌گیرد و به فضای عینی تبدیل می‌کند.

خدابنده درباره صنعت تکرار در شعر نیز خاطرنشان کرد: واژه‌ها و تصاویر تکراری اگر آگاهانه باشد موجب زیبایی شعر خواهند شد، اما تکرار بیش‌ازاندازه در شعر مضراست و شاعر باید سعی کند دید خود را وسعت ببخشد و از مضامین جدید استفاده کند.

این پژوهشگر در خصوص نقش اندیشه در شعر گفت: آنچه که باعث ماندگاری یک شعر می‌شود اندیشه، مضمون و عاطفه در شعر است.  

وی ضمن تأکید به نقش زبان در شعر، به بررسی آثار شعری اسما عالی، فاطمه یقینی، معصومه فیض و یاسمین انتظاری از شاعران نوجوان انجمن پرداخت.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =