دوازدهمین جلسه انجمن شاعران نوجوان(بهارناز) کانون استان اردبیل

بیست‌وسومین نشست مجازی انجمن‌های ادبی و دوازدهمین جلسه انجمن شاعران نوجوان(بهارناز) کانون پرورش فکری استان اردبیل با حضور مهرنوش قربانعلی شاعر خوش‌ذوق و توانمند، مربیان و اعضا، روز چهارشنبه ۲۵ فروردین‌ماه سال۱۴۰۰برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، شاعر کتاب«راه به حافظه جهان» در این نشست در خصوص  چیدمان شعر سپید، گفت: امروزه ما گاهی چیدمانی در شعر می‌بینیم  که به نظر می‌رسد یک چیدمان نمایشی یا صحنه‌ای است، یعنی به چیدمان یک صحنه نمایش و تئاتر نزدیک است؛ به عبارتی سکانس‌ها و صحنه‌هایی که آرام‌آرام پیش می‌روند تا یک معنا را  به‌طور کامل انتقال بدهند.

مهرنوش قربانعلی، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری استان تهران در ادامه از اعضا خواست تا برای آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های شعر سپید، مجموعه «تلاوت دریا» اثر سرور کتبی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را مطالعه کنند، همچنین کتاب «سفر در مه» نوشته تقی پورنامداریان را به اعضا معرفی و پیشنهاد نمود تا به تناسب ظرفیت‌های شعری خود، بخش‌هایی از کتاب را مطالعه و از آن بهره لازم را ببرند.  

 قربانعلی در خصوص کتاب«سفر در مه» خاطرنشان کرد:  شاید تصور برخی بر این باشد که چون در شعر سپید وزن عروضی وجود ندارد؛ نیاز به استفاده از ردیف، قافیه، تناسب و هم‌آوایی کلمات ممکن هست کمتر باشد و درحالی‌که این کتاب به این موارد و به موسیقی شعر سپید توجه کرده و راه‌های پدیدآوردن آن را بیان کرده است.

در این نشست آثار زهرا ناصری با عنوان قلب طوفان، نرگس دانش با عنوان توبه آبکی، اسما عالی با عنوان کابوس شبانه، فاطمه شیخی باعنوان سلول توسط کارشناس برنامه، اعضا و مربیان مورد نقد و بررسی قرارگرفته و نقاط ضعف و قوت هر کدام اشاره شد.

شایان‌ذکر است، مهرنوش قربانعلی به عنوان شاعر پیشرو شعر دهه۱۳۷۰ به بعد، مقالات و نقدهای ادبی با منتقدان و صاحب‌نظران شعر امروز را در کارنامه خود دارد.

این شاعر خوش‌ذوق، همچنین پژوهشگر ادبیات، دانش‌آموخته‌ی دکترای زبان و ادبیات فارسی ‌ است. کتاب‌های منتشرشده او عبارت است از: در ناتمامی خود(مجموعه شعر- نشر توکا، ۱۳۷۷)؛ راه به حافظه‌ جهان(مجموعه شعر- نشر نگاه سبز،۱۳۸۰)؛ تبصره(مجموعه شعر- نشر آرویج، ۱۳۸۳)؛ به وقت البرز(مجموعه شعر- نشر آهنگ دیگر، ۱۳۸۶)؛ کوک تهران(مجموعه شعر- نشر آهنگ دیگر، ۱۳۸۸)؛ شهروند افتخاری جهان(گزیده‌ اشعار- نشرنصیرا، ۱۳۹۲)؛ بر دریا قدم می‌زنم(مجموعه شعر- نشربوتیمار، ۱۳۹۵) و چشم‌انداز شعر معاصر ایران(۱۳۸۰-۱۳۰۱).

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =