کد خبر: 309501
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
بازدید 102
برگزاری هجدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان کانون استان اردبیل

هجدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با حضور مربیان و اعضای ادبی روز سه‌شنبه ۲۷ مهر در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این نشست مجازی منیره هاشمی کارشناس برنامه، در خصوص کتاب شعر «آقای تابستان» صحبت کرده و به روحیه و ویژگی‌های شاعر نوجوان اشاره کرد.

او گفت: شاعر نوجوان باید به‌روز باشد، بداند نوجوان امروز در چه اتمسفری نفس می‌کشد و همراه مخاطب قدم بردارد؛ در غیر این صورت اثرش با اقبال مواجه نمی‌شود؛ بنابراین شاعر شعر نوجوان از قبل باید مخاطب خودش را انتخاب و با زوایا و دغدغه‌هایش آشنا باشد.

این شاعر و منتقد ادبی در ادامه به بیان تفاوت‌های شعر کودکانه و نوجوان پرداخته و اضافه کرد: شعر نوجوان نسبت به شعر کودک دارای تصاویر انتزاعی بیشتری بوده و مفاهیم در لایه‌های عمیق‌تری ارائه می‌شود، بنابراین مخاطب نوجوان زبان کودکانه را قبول نمی‌کند و انتظار دارد که از طرف شاعر دست‌کم گرفته نشود و شعرهایی که می‌خواند متناسب با نیازهای حقیقی دنیایش باشد.

منیره هاشمی هم‌چنین درباره ویژگی‌های زبان شعر نوجوان نیز گفت: از نظر زبانی، شعر نوجوان تفاوت چندانی با بزرگ‌سال ندارد؛ یعنی در استفاده از واژه‌ها ما محدودیتی نداریم و اگر شاعر حس و حال دوران نوجوانی را درک کرده و شعر بگوید در ظاهر شعرش با شعر بزرگ‌سال چندان تفاوتی نخواهد داشت.

او در این خصوص ادامه داد: شعرهایی که برای نوجوانان گفته می‌شود معمولاً پرسش و چالش ایجاد می‌کند و بدیهی است نوجوان امروز با آثار شاعران و بزرگ‌سالانی که زبان ساده‌تر و بی‌تکلف‌تری دارند، بیشتر و بهتر ارتباط برقرار می‌کنند که در این خصوص می‌توان شاعران خوش‌ذوقی چون سهراب سپهری، فروغ فرخزاد و قیصر امین پور را نام برد.

کارشناس برنامه در ادامه صحبت‌هایش بابیان جمله‌ای از امرسون، به اهمیت واژه اشاره‌کرده و افزود: هر واژه‌ای یک‌زمانی شعر بوده است. آسمان، باد، دریا، دشت واژه‌هایی ساده هستند اما حتماً برای کسی که اولین بار آن‌ها را اختراع کرده، یک شعر بوده است.

شاعر کتاب «خوش به حال رودخانه» در پایان سخنانش، اعضا را به دقت و توجه در محتوا و تأثیر واژه‌ها دعوت کرده و گفت: به واژه‌ها جان بدهیم و با نگاه شاعرانه، موضوع خوب برای شعر و فضایی زیبا برای مخاطب بسازیم.

 گفتنی است، در این جلسه‌ شعرهای نرگس دانش، پریا حمیدیان و اسما عالی به نقد و بررسی گذاشته شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =