پانزدهمین جلسه‌ی انجمن شاعران نوجوان (بهارناز) آفرینش‌های ادبی کانون استان اردبیل

پانزدهمین جلسه‌ی مجازی انجمن شاعران نوجوان (بهارناز) آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در سال ۱۴۰۰، عصر روز سه‌شنبه ۲۹ تیرماه با دعوت از کبری بابایی شاعر، نویسنده، منتقد و کارشناس مسوول ادبی کانون تهران، برگزار شد و ضمن بررسی لحن در شعر، آثار اعضا نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، کبری بابایی در ابتدای سخنانش ضمن ابراز خرسندی از حضور دوباره در جمع اعضا و مربیان انجمن آفرینش‌های ادبی کانون استان اردبیل، اظهار داشت: شعر با لحن و رنگ‌آمیزی عاطفی ارتباط زیادی داشته و این لحن است که باعث می‌شود تا ما تجربه حسی شاعر در زمان سرایش شعر را دریافت کنیم.

او در ادامه سخنانش گفت: لحن در شعر، درواقع رنگ یا معنی احساسی و عاطفه در شعر است که به‌نوعی نگرش و احساس شاعر به آن محتوای اصلی را شامل می‌شود که می‌خواهد به مخاطب منتقل کند.

کارشناس مسوول ادبی کانون تهران بابیان اینکه لحن یا همان عاطفه، زمانی تأثیرگذار است که با عناصر دیگر شعر همراه شود، خاطرنشان کرد: چنانچه شعر نتواند لحن مناسبی را برای بیانش انتخاب کند یا این لحن به‌خوبی درک و یا دریافت نشود، امکان دارد که مخاطب در کشف آن ذات شعر و جان شعر گمراه و یا از دریافت بخشی از آن محروم شود.

کبری بابایی ضمن اشاره به لحن‌های مختلف شعری، درباره نحوه بیان آن نیز افزود: بهتر است لحن را مستقیم بیان نکنیم و به‌جای گفتن، از نشان دادن بهره بگیریم. مستقیم حرف نزنیم بلکه با لحن و توصیف خاص آن فضای موردنظر را نشان دهیم.

در این نشست آثار فاطمه شیخی، یاسمین انتظاری و فاطمه یقینی مورد نقد و بررسی میهمان انجمن، اعضا و مربیان ادبی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =