عروسک‌هایی با الهام از اساطیر و ادبیات کهن ایران طراحی شود

طراح و تولید کننده عروسک‌های نمایشی گفت: عروسک‌هایی با الهام از اساطیر ایرانی و ادبیات کهن کشورمان طراحی شود، چراکه این عروسک‌ها جایگاه ویژه‌ای در بازار خواهند داشت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، رحمت‌الله یغماییان استاد راهنمای چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی در نشستی مجازی با حضور طراحان و ایده‌پردازان با بیان این مطلب افزود: باید تکلیف خودمان را روشن کنیم و بدانیم که مخاطب عروسک‌های ما چه کسانی هستند، زیرا بزرگ‌سالان هم به عروسک علاقه‌مندند و عروسک می‌خرند و می‌توانند مخاطب ما باشند.
یغماییان که بیش از ۳۰ سال است در عرصه تولید عروسک‌ فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: درک و شناخت بیشتر از توانایی‌های خود و امکاناتی که داریم در تعیین بازار کار ما و شمارگان تولیدات عروسک بسیار تأثیرگذار است.
یغماییان عروسک‌های نمایشی را بخش ویژه‌ای در صنعت بازی و اسباب‌بازی دانست و گفت عروسک‌های نمایشی جنبه فرهنگی دارند و می‌توانند داستان‌های ادبیات ما را به نسل‌های جدید معرفی کنند. مردم در ابتدا شناختی از این عروسک‌ها نداشتند و با دیدن عروسک‌های دستکشی در نمایشگاه‌ها همواره می‌پرسیدند که چرا این عروسک‌ها خالی هستند! اما خوشبختانه امروزه همه با این نوع از عروسک‌ها آشنا هستند و بسیاری از خانواده‌ها و مهد کودک‌ها از این نوع محصولات استفاده می‌کنند.
مدیرعامل یک برند تولید عروسک در ادامه این نشست در مورد پیدا کردن پارچه مناسب برای تولید عروسک‌ گفت: در ابتدای کارمان پیدا کردن پارچه مناسب در بازار کار سختی بود و ما هم تولیدمان زیاد نبود. اما الان با کارخانه‌های ایرانی تولید پارچه به‌صورت مستقیم کار می‌کنیم و پارچه‌های مورد نیاز خود را با کیفیت و رنگ سفارشی تهیه می‌کنیم. همچنین تلاش ما این هست که فقط با کارخانه‌های تولید پارچه ایرانی کار کنیم، زیرا کارخانه‌های ایرانی پشتوانه دارند و می‌دانیم که همیشه پارچه‌های مورد نیاز ما را تأمین می‌کنند.
وی که در بستر اسکای‌روم با ایده‌پردازان سخن می‌گفت در بخش دیگری از این نشست تاکید کرد: طراحان و ایده‌پردازان حتما محصولات مشابه کار خود را در بازار شناسایی کنند و بازارسنجی درستی از محصولات انجام بدهند. زیرا داشتن قیمت رقابتی و کیفیت بالاتر رمز موفقیت یک عروسک در بازار خواهد بود.
او همچنین پیشنهاد کرد که طراحان تازه کار از پارچه‌های ایرانی استفاده کنند؛ اما بهترین پارچه متناسب با کار خود را انتخاب و سعی کنند طراحی اصیل انجام دهند. خلاقیت در طراحی عروسک خیلی مهم است؛ شما ممکن است عروسک زیادی را در بازار ببینید که هر کدام متفاوت هستند. اما این طراح است که یک طرح را منحصر به فرد و ویژه می‌کند.
در ادامه این نشست تخصصی یغماییان درباره الگوسازی عروسک‌ها بیان کرد: در تولید عروسک، الگوسازی مهم است و عروسکی که هم دوخت خوبی داشته باشد و هم الگوی آن قابلیت تولید صنعتی باشد، می‌تواند در بازار موفق عمل کند.
طراح و تولید کننده عروسک‌های نمایشی توضیح داد: برای نمونه‌سازی و تهیه الگو دو روش «حجم‌سازی و مجسمه‌سازی و تهیه الگوها و شکل عروسک از روی حجم» و «طراحی و ساخت نمونه از روش تصاویر دو بعدی طراحی شده» مرسوم هستند.
او همچنین به این نکته اشاره کرد که اگر ایده‌پردازان و طراحان می‌خواهند در این صنعت رشد کنند و به فعالیت ادامه بدهند بهتر است از حالا بر تکنیک‌های برش لیزر پارچه تمرکز کنند. با استفاده از این روش به‌روز، صرفه‌جویی و خرده پارچه‌های بی‌استفاده بسیار کم می‌شوند و با افزایش دقت برش، بافت پارچه و پرزهای آن نیز از بین نمی‌رود.
این نشست تخصصی با حضور بیش از ۶۰ نفر از علاقه‌مندان به طراحی عروسک، به همت دبیرخانه چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی و اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز یک‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =