کد خبر: 306766
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
تشریح طرح درس‌های جدید مراکز کانون پرورش فکری

مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری از تدوین طرح درس‌های مشترک با هدف سطح‌بندی آموزشی در مراکز فرهنگی‌هنری خبر داد.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، انسیه موسویان در نخستین وبینار سراسری کارشناسان ادبی کشور به بیان فعالیت‌های انجام‌شده توسط معاونت فرهنگی همزمان با فراگیری ویروس کرونا و بیان نقاط قوت و ضعف آن پرداخت و بازنگری در دستورالعمل‌ها را یکی از نکات قابل بحث در این حوزه خواند.
موسویان عنوان کرد که تدوین طرح درس استاندارد و هماهنگ، یکی از مواردی است که مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون در حال انجام آن است. او گفت: با بررسی کارگاه‌های مجازی در هر استان مشخص شد که طرح درس‌های ارائه شده متفاوت‌اند و تدوین طرح درس مشترک یک ضرورت به حساب می‌آمد. این تصمیم برمبنای سطح‌بندی آموزش شکل گرفت.
او در ادامه توضیح داد: به طور مثال پیش از این یک کارگاه شعر با حضور تمامی اعضا تشکیل می‌شد و سطح‌بندی برای ارائه‌ی این‌دست کارگاه‌ها وجود نداشت اما با تدوین طرح درس جدید، ارائه‌ی محتوا با توجه به نیاز و دانش عضو متفاوت خواهد بود.
در ادامه‌ی این نشست مجازی موسویان گفت: بعد از گذشت نزدیک به دوسال از همه‌گیری ویروس کرونا فرصت خوبی است که به چالش‌ها و نقاط مثبت این اتفاق بپردازیم و به اصلاح و بازنگری روند تغییرات توجه کنیم. با آغاز کرونا جلسات متفاوت کارشناسی و مدیریتی تشکیل شد که طی آن دستورالعمل‌های کانون بازنگری شد. حاصل این جلسات تغییر فعالیت‌های ۴۴ گانه کانون به ۶۲ فعالیت بود که در دو گروه عمومی و تخصصی تقسیم شدند. ۸ فعالیت به صورت رایگان و تنها با حق عضویت بود و سایر فعالیت‌ها در دو بخش ادبی و هنری دسته‌بندی شد.
براین اساس، از دیگر تغییرات این دوره که برای نخستین بار برگزار می‌شود، قرارگیری کارگاه «نوشتن خلاق» در زیرمجموعه‌ی پرورش خلاقیت است.


مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون ضمن برشمردن برخی چالش‌های این دوره همچون عدم پذیرش فضای مجازی از سوی اعضا و والدین آن‌ها و عدم تطابق برخی از مربیان با دنیای مجازی و حذف برخی کارگاه‌های تخصصی به اختصار درمورد نقاط قوتی که پیش روی کانون قرار گرفت صحبت کرد. او گفت: یکی از محاسن این اپیدمی کم کردن فاصله‌ها بود. در حال حاضر کارشناسان برای بازدید از مراکز نیاز به سفر، هماهنگی و تغییر برنامه‌های خود ندارند و با رصد فضای مجازی می‌توانند ظرفیت کارگاه‌ها را شناسایی کنند.
به گفته‌ی موسویان نکته‌ی قابل اشاره‌، تغییری است که در نگرش مربیان و کارشناسان پیش آمد؛ او گفت: پیش از این در کانون پذیرش استفاده از تکنولوژی سخت بود و حتی برگزاری جلسات مجازی با مخالفت روبه‌رو می‌شد اما حالا شاهد برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی در تمام مراکز هستیم که عموما موفق هستند و امیدواریم اثربخشی آن بیشتر شود.
وی در پایان این نشست به شیوه‌ی ارزیابی فعالیت‌های استانی در آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرداخت. وی اشاره کرد توجه کارشناس‌های مسئول به دستورالعمل‌ها برای توجیه مربیان بسیار مهم است.
موسویان توضیح داد که بررسی‌ فعالیت‌های فعلی استان‌ها و پیش از ابلاغ طرح درس مشترک در سه مرحله صورت گرفته و می‌گیرد: یک مرحله قبل از اجرای کارگاه‌هاست که رزومه‌ی مدرسان و طرح درس‌ها بررسی می‌شود و نکات لازم به صورت مکتوب ارائه می‌شود.گام دوم در حین برگزاری کارگاه‌هاست که با امکانات موجود در حوزه‌ی انفورماتیک برخی کارگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند (که البته به معنی مداخله در کار مربی نیست)
به گفته‌ی این شاعر کودکان، گام آخر هم بعد از اتمام کارگاه‌هاست که آسیب‌شناسی آغاز و نکات قوت و ضعف بررسی و اعلام می‌شود.


در این وبینار سه کارگاه با عنوان «کارگاه نوشتن خلاق»، « کارگاه داستان» و «کارگاه شعر» برگزار شد که به بررسی و آسیب‌شناسی فعالیت‌های برخط کانون در دوره‌ی پاندمی کرونا پرداخت.
در بخش کارشناسی فعالیت نوشتن خلاق، فروغ‌السادات شایگان، کارشناس مسئول ادبی مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری گفت:  وجود طرح درس، کتاب کار و سرفصلهای مشخص باعث میشود کارگاههای سراسر کشور با هماهنگی و انسجام بیشتری برگزارشوند تا بتوانیم شاهد رشد نوشتاری مخاطبان باشیم.
همچنین شراره هاشم‌دباغیان و هما اجتهادی کارشناسان کارگاه داستان ضمن تأکید بر ضرورت بازنگری فعالیت کارگاه داستان و تشکیل کارگروه، دستاوردهای تخصصی این کارگروه را به اطلاع کارشناسان استان‌ها رساندند. از آن جمله می‌توان به سرفصل‌های آموزشی برای شش دوره‌ی کارگاه داستان شامل مقدماتی۱، مقدماتی۲، تکمیلی۱، تکمیلی۲، پیشرفته‌ی۱و پیشرفته۲ و ویژگی‌های مربی متخصص برای اجرای هر دوره اشاره کرد.
همچنین با نگاهی به اجرای کارگاه‌های برخط از تابستان سال ۹۹ تا بهار۱۴۰۰ نکات تعیین کننده‌ای که می‌تواند به بالندگی و ارتقای بیشتر کارگاه ها کمک کند مورد تاکید قرار گرفت.
در بخش کارگاه شعر، مریم اسلامی به بیان ضرورت بازنگری به سطح‌بندی کارگاه شعر و پیرو آن تدوین کتاب کار بر اساس نیاز استان‌ها و آسیب‌شناسی‌های انجام شده پرداخت و سطح‌بندی جدید کارگاه شعر را به همراه سرفصل‌های کتاب کار ارائه کرد.
در ادامه طاهره شهابی منابع مناسب و قابل استفاده در هر سطح را با ذکر ویژگی‌های هر منبع معرفی کرد و در مورد آن با کارشناسان استان‌ها به گفت‌وگو نشست.
بخش پایانی این وبینار به بررسی برنامه‌ها و فعالیت‌های انجمن شعر و داستان در دو سال گذشته اختصاص داشت و حسین تولائی کارشناس این بخش با اشاره مختصری به شیوه‌نامه برگزاری انجمن‌ها بر تقویت روحیه نقدپذیری در بین نوجوانان، پرهیز از تشویق‌های کاذب نوجوانان در انجمن‌ها و ساختار فعالیت انجمن‌ها در روزگار کرونا و بایدها و نبایدهای آن تأکید کرد.
پاسخگویی به پرسش‌های کارشناسان درخصوص برنامه‌های انجمن‌ها به‌ویژه سومین فراخوان مهرواره شعر آفرینش پایان بخش این نشست یک روزه بود.
یادآوری می‌شود بخش دیگر این رویداد، معاون فرهنگی کانون نیز در سخنانی از لزوم بازنگری در فعالیت‌های کانون خبر داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =