استفاده از سرگرمی‌های محیطی و اتاق فرار در آموزش

یک طراح و پژوهشگر کانادایی حوزه‌ی بازی‌های محیطی با تاکید بر جنبه‌های فرهنگی و آموزشی این سرگرمی‌ها گفت که سرگرمی‌های محیطی در آینده می‌توانند بخشی از آموزش و پرورش رسمی شوند؛ اما اگر بخواهیم چنین روش‌هایی به‌صورت گسترده در تمامی مدارس و مناطق اجرا شود نیاز است تا با کم‌ترین ابزار و پیچیدگی باشد تا افرادی که در مناطق محروم تحصیل می‌کنند نیز از آن بهره‌مند شوند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، «اسکات نیکلسون» در نشستی مجازی که با حضور طراحان و ایده‌پردازان چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی و علاقه‌مندان به حوزه‌ی سرگرمی برگزار شد، تاکید کرد که باید با طراحی سرگرمی‌های محیطی چه به شکل معماهای محیطی و یا اتاق‌های فرار، خانواده‌ها و نسل‌های جدید را با این امکان آشنا و از این راه، به حفظ این ارزش‌های فرهنگی و ملی کمک کرد.
اسکات نیکلسون استاد دانشگاه wilfrid laurier انتاریو در کانادا و طراح سرگرمی‌های معمایی و محیطی در این نشست بر لزوم تعهد به تاریخ و داستان‌ها تأکید کرد و افزود: زمانی که شما برای یک مکان یا محل تاریخی با پیشینه‌، طراحی می‌کنید باید به این فکر کنید که در گذشته مردم در این محل چه ویژگی‌هایی داشته‌اند و به چه فعالیت‌هایی مشغول بوده‌اند. سپس با کمک این اطلاعات ویژگی‌ها و نحوه‌ی تعامل بازیکن‌ها با محیط را طراحی کنید.
به عقیده‌ی این مدرس دانشگاه، اگر این فرایند را به درستی انجام دهیم سرگرمی محیطی که طراحی کرده‌ایم بسیار منحصربه فرد و جذاب خواهد شد.
نیکلسون در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که در کشورهایی همچون آمریکا همچنان موضوع غالب سرگرمی‌ها و معماهای محیطی، ترس و وحشت است چراکه به این طریق کسب درآمد می‌کنند. اما این تنها موضوع ممکن برای این نوع سرگرمی‌ها نیست.
او در ادامه درباره‌ی تنوع موضوعات برای طراحی سرگرمی‌های محیطی گفت: حتی می‌توان با موضوعات کاملا آموزشی و مهارتی، مانند آموزش‌های پزشکی نیز سرگرمی‌های آموزشی‌تفریحی برای مخاطبان عادی یا دانش‌آموزان طراحی کرد.
او در این برنامه که در بستر اسکای‌روم به همت اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون برگزار شد گفت: تمام سرگرمی‌های محیطی و معمایی چند ویژگی مشخص و مشترک دارند؛ در زمان محدودی انجام می‌شوند، به‌صورت زنده در محیط انجام می‌شوند، براساس پیدا کردن سرنخ و همچنین بر اساس حل معماها هستند.
به گفته‌ی این طراح سرگرمی، این‌ موارد، ویژگی‌های اصلی و مشترک در طراحی این نوع سرگرمی‌ها محسوب می‌شود.
اسکات نیکلسون درباره‌ی سرگرمی‌های محیطی مانند اتاق‌های فرار توضیح داد: این نوع سرگرمی‌ها نباید لزوما ترسناک باشند یا حتما بازیکن از جایی فرار کند، بلکه می‌تواند جنبه‌های فرهنگی یا آموزشی نیز داشته باشد. در سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از این مراکز در دنیا بسته شدند اما تعدادی که همچنان پابرجا هستند به این نکته رسیده‌اند که برای جذب مخاطب باید از موضوعات متنوع برای گروه‌های سنی مختلف استفاده کنند.
این طراح و پژوهشگر کانادایی در پاسخ به سوال «آیا سرگرمی‌های محیطی در آینده می‌توانند بخشی از آموزش و پرورش رسمی شوند؟ » گفت: امروزه نیز مدارسی هستند که از این روش برای آموزش مفاهیم مختلف به دانش‌آموزان خود استفاده می‌کنند اما به‌صورت گسترده تا به حال اتفاقی نیفتاده است. همچنین اگر بخواهیم چنین روش‌هایی به‌صورت گسترده در تمامی مدارس و مناطق اجرا شود نیاز است تا با کم‌ترین ابزار و پیچیدگی باشد تا افرادی که در مناطق محروم تحصیل می‌کنند نیز از آن بهره‌مند شوند.
چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اعلام فراخوان عمومی و ثبت‌نام علاقه‌مندان به حوزه‌ی طراحی اسباب‌بازی ایرانی در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها در حال برگزاری است. این نشست به عنوان یکی از برنامه‌های این رویداد، روز چهارشنبه ۲۰ مرداد به همت اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =